Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Timmeeh skrev On 17.2.2020 at 20.20:

Jeg har ikke påstått at motorer dør en sikker død av en og annen kaldstart, har jeg? Men har det vært min motor, og jeg skulle kaldstarte om vinteren, så hadde jeg foretrekt nyest mulig olje når man går inn i den kalde tiden. Det er jo ingen hemmelighet at olje blir tykkere og forandrer egenskaper når den er kjørt mange timer? Så hvorfor du kverulerer på dette forstår jeg ikke. 

Vis hele sitatet  

Så, så, du må fri deg fra dette at andre kverulerer fordi om de ikke er enig med din påstand. For det du skriver er ikke nødvendigvis korrekt. At en motorolje blir tykkere etter hvert er en godt gjemt hemmelighet, faktum er motsatt. Jeg administrerte vedlikehold av roterende utstyr noen år (offshore). Av alle de oljeprøvene jeg har sett, var det ingen som ble 'tykkere' eller forbedret viskositeten over tid. På det siste feltet jeg jobbet var det vel minst 30 dieselmotorer i sving. Oljen blir tynnere, mister viskositet og smøreevne, tar opp sot og skitt i liten grad. Så får det bli opp til den enkelte å velge hva man tror er best for sin motor. Jeg prøver å forholde meg til instruksjoner fra produsenter, der jeg ikke er fullt kapabel selv. Så for min gamle GM 6,2L (som er født en gang mellom 1985 og 1990) er anbefalingen for olje/filterskift omregnet til driftstimer ca. 120 gangtimer. Det pleier jeg å krympe ned til 100 driftstimer. Kunne sikkert drøyd det til 150 timer. Men jeg har landet på 100 timer. Tiden på året spiller ingen rolle. Da fyller jeg en viskositet som heter 20W- 50. Motoren skulle i sin tid ha SAE 30 om vinteren og SAE 40 om sommeren i hht en API-norm som er utdatert. Alternativ multigrade i 1990 var 15W- 40. 10W- XX ikke anbefalt under noen omstendighet fra motorprodusenten. På boksen til 20W- 50 er det varsel om at denne oljen ikke egner seg for bruk ved lave temperaturer. Og lav temperatur spesifiseres som 10 kuldegrader eller lavere. Motoren til Hulda, så lenge båten ligger i sjøen, har aldri sett en eneste kuldegrad. Og for min motor er det spesifisert ikke bruk av syntetiske oljer. Hvorfor vet jeg ikke, jeg følger blindt anbefalingen.

Så får det bli opp til den enkelte hva man tror eller ikke. Men å bli dømt som kverulant for å presentere faktum er jeg ikke enig i.

Hulda

Hulda

Timmeeh skrev On 17.2.2020 at 20.20:

Jeg har ikke påstått at motorer dør en sikker død av en og annen kaldstart, har jeg? Men har det vært min motor, og jeg skulle kaldstarte om vinteren, så hadde jeg foretrekt nyest mulig olje når man går inn i den kalde tiden. Det er jo ingen hemmelighet at olje blir tykkere og forandrer egenskaper når den er kjørt mange timer? Så hvorfor du kverulerer på dette forstår jeg ikke. 

Vis hele sitatet  

Så, så, du må fri deg fra dette at andre kverulerer fordi om de ikke er enig med din påstand. For det du skriver er ikke nødvendigvis korrekt. At en motorolje blir tykkere etter hvert er en godt gjemt hemmelighet, faktum er motsatt. Oljen blir tynnere, mister viskositet og smøreevne. Så får det bli opp til den enkelte å velge hva man tror er best for sin motor. Jeg prøver å forholde meg til instruksjoner fra produsenter, der jeg ikke er fullt kapabel selv. Så for min gamle GM 6,2L (som er født en gang mellom 1985 og 1990) er anbefalingen for olje/filterskift omregnet til driftstimer ca. 120 gangtimer. Det pleier jeg å krympe ned til 100 driftstimer. Kunne sikkert drøyd det til 150 timer. Men jeg har landet på 100 timer. Da fyller jeg en viskositet som heter 20W- 50. Motoren skulle i sin tid ha SAE 30 om vinteren og SAE 40 om sommeren i hht en API-norm som er utdatert. Alternativ multigrade i 1990 var 15W- 40. 10W- XX ikke anbefalt under noen omstendighet fra motorprodusenten. På boksen til 20W- 50 er det varsel om at denne oljen ikke egner seg for bruk ved lave temperaturer. Og lav temperatur spesifiseres som 10 kuldegrader eller lavere. Motoren til Hulda, så lenge båten ligger i sjøen, har aldri sett en eneste kuldegrad. Og for min motor er det spesifisert ikke bruk av syntetiske oljer. Hvorfor vet jeg ikke, jeg følger blindt anbefalingen.

Så får det bli opp til den enkelte hva man tror eller ikke. Men å bli dømt som kverulant for å presentere faktum er jeg ikke enig i.

• Create New...