Timmeeh
Hulda skrev 30 minutter siden:Så, så, du må fri deg fra dette at andre kverulerer fordi om de ikke er enig med din påstand. For det du skriver er ikke nødvendigvis korrekt. At en motorolje blir tykkere etter hvert er en godt gjemt hemmelighet, faktum er motsatt. Oljen blir tynnere, mister viskositet og smøreevne. Så får det bli opp til den enkelte å velge hva man tror er best for sin motor. Jeg prøver å forholde meg til instruksjoner fra produsenter, der jeg ikke er fullt kapabel selv. Så for min gamle GM 6,2L (som er født en gang mellom 1985 og 1990) er anbefalingen for olje/filterskift omregnet til driftstimer ca. 120 gangtimer. Det pleier jeg å krympe ned til 100 driftstimer. Kunne sikkert drøyd det til 150 timer. Men jeg har landet på 100 timer. Da fyller jeg en viskositet som heter 20W- 50. Motoren skulle i sin tid ha SAE 30 om vinteren og SAE 40 om sommeren i hht en API-norm som er utdatert. Alternativ multigrade i 1990 var 15W- 40. 10W- XX ikke anbefalt under noen omstendighet fra motorprodusenten. På boksen til 20W- 50 er det varsel om at denne oljen ikke egner seg for bruk ved lave temperaturer. Og lav temperatur spesifiseres som 10 kuldegrader eller lavere. Motoren til Hulda, så lenge båten ligger i sjøen, har aldri sett en eneste kuldegrad. Og for min motor er det spesifisert ikke bruk av syntetiske oljer. Hvorfor vet jeg ikke, jeg følger blindt anbefalingen.
Så får det bli opp til den enkelte hva man tror eller ikke. Men å bli dømt som kverulant for å presentere faktum er jeg ikke enig i.
Det var vel en misforståelse. Jeg kunne vært mer spesifikk, og det kom nok ikke tydelig nok frem. Beklager det. Men det jeg mente som nevnt over at brukt olje blir tykkere når kald, altså minusgrader. Det er vel en kurve her som varierer veldig, men alle videoer jeg har sett så er brukt olje i kalde temperaturer tykkere enn ny olje av samme type. Hvor kaldt det må være vet jeg ikke, men hvis man skal bruke båten om vinteren er det et vesentlig poeng sålenge man ikke bruker motorvarmer.
Nå er jo dette avsporet for lengst, men det er jo ikke uvanlig på et forum. Se på slutten av filmen her. Dette er på _ingen_ måte en diskusjon om man skal bruke syntetisk olje eller ikke, men det var noe av det første som kom opp når jeg søkte. Og på slutten sammenligner man 15w40 olje gammel vs ny, noe som er en veldig vanlig viskositet i båter idag.
Timmeeh skrev for 5 timer siden:Glemmer at folk setter bort båtene på vinteren. Det var spesielt kaldstarter jeg tenkte på, da viskositeten endres litt på gammel olje kontra ny
Som jeg skrev over var det kaldstarter i fokus, og da er det jo viskositeten når olja er kald jeg tenker på.
At olja forandrer egenskaper ble også nevnt, men da jeg argumenterte oljeskift på høsten pga kaldstarter så var det da viskositeten på kald olje som var i fokus.