Jump to content

Edit History

Team Colibri

Team Colibri

Rookie_332 skrev On 17.2.2020 at 17.17:

Noen forskjell på når du bytter olje på motoren etter endt sesong høsten eller før sesongen våren ......

Siden jeg bruker båten gjennom vinteren gjør jeg det både vår og høst, men jeg mistenker at det kanskje ikke er svar på spørsmålet. :)

Av prinsipp, oljeskift på høsten. Delvis fordi jeg på våren vil bruke båten, ikke skru på den. Delvis fordi jeg ikke vil la motor stå med slagg og eventuell vann i oljen gjennom vinteren. Det skal riktignok ekstremt mye til at olje i vann fryser, men med båt brukt i saltvann vil det potensielt være salt i vannet og med det fare for korrosjon. Samtidig er oljeskift en sjekk av motorens status rent generelt, og skulle det være noe bekymringsverdig der er det klart bedre å få fikset det på høsten (eller i løpet av vinteren), enn i press-perioden på våren da "alle" ringer ned lokalt verskted for hjelp med ymse ting. 

Team Colibri

Team Colibri

Noen forskjell på når du bytter olje på motoren etter endt sesong høsten eller før sesongen våren ......

Siden jeg bruker båten gjennom vinteren gjør jeg det både vår og høst, men jeg mistenker at det kanskje ikke er svar på spørsmålet. :)

Av prinsipp, oljeskift på høsten. Delvis fordi jeg på våren vil bruke båten ikke skru på den, delvis fordi jeg ikke vil la motor stå med slagg og eventuell vann i oljen gjennom vinteren. Det skal riktignok ekstremt mye til at olje i vann fryser, men med båt brukt i saltvann vil det potensielt være salt i vannet og med det fare for korrosjon. Samtidig er oljeskift en sjekk av motorens status rent generelt, og skulle det være noe bekymringsverdig der er det klart bedre å få fikset det på høsten (eller i løpet av vinteren), enn i press-perioden på våren da "alle" ringer ned lokalt verskted for hjelp med ymse ting. 

Team Colibri

Team Colibri

Av prinsipp, oljeskift på høsten. delvis fordi jeg på våren vil bruke båten ikke skru på den, delvis fordi jeg ikke vil la motor stå med slagg og eventuell vann i oljen gjennom vinteren. Det skal riktignok ekstremt mye til at olje i vann fryser, men med båt brukt i saltvann vil det potensielt være salt i vannet og med det fare for korrosjon. Samtidig er oljeskift en sjekk av motorens status rent generelt, og skulle det være noe bekymringsverdig der er det klart bedre å få fikset det på høsten (eller i løpet av vinteren), enn i press-perioden på våren da "alle" ringer ned lokalt verskted for hjelp med ymse ting. 

Team Colibri

Team Colibri

Av prinsipp, oljeskift på høsten. delvis fordi jeg på våren vil bruke båten ikke skru på den, delvis fordi jeg ikke vil la motor stå med slagg og eventuell vann i oljen gjennom vinteren. Det skal riktignok ekstremt mye til at olje i vann fryser, men med båt brukt i saltvann vil det potensielt være salt i vannet og med det fare for korrosjon. Samtidig er oljeskift en sjekk av motorens status rent generelt, og skulle det være noe bekymringsverdig der er det klart bedre å få fikset det på høsten (eller i løpet av vinteren), enn i press-perioden på våren da "alle" ringer ned lokalt verskted for hjelp med ymse ting. 

• Create New...