HansH
Først og fremst vil jeg si at P45 er en flott båt. Jeg har, som du ser av profilen en P50, selv, som er omtrent identisk i layout, konstruksjon og utstyr, men bare noen cm større her og der. Vil gjette på at løpende utgifter er veldig likt.
En P45 og andre flybridgebåter i denne klassen har stort sett aksling og ikke drev. Det sparer deg for en del kostnader og arbeid.
Er nå på tredje båt på ca 15 år og har samlet litt erfaring. Utgiftene du har til båthold kan du f eks dele inn slik: (jeg nevner ingen beløp, bare ulike poster).
Faste servicepunkter årlig iht manualer og veiledninger
- Oljeskift motorer - ca 30 liter pr motor (P45 har oftest TAMD 74/75)
- Oljefilter, 2 stk pr motor
- Dieselfilter grovt og fint pr motor
- Gearolje + filter pr motor
- Zinkanoder på hver motor samt på akslinger, skrog, trimflaps, akterspeil, baugpropell og hekkthruster
- Luftfilter
- Veivhus/Crankshaft filter
- Rens, rubbing, vask og polering av all plast og syrefast (veeeldig mye)
- Reparasjon av gelcoatskader
- Rens og beskyttelse av teakdekk (fly, akterdekk og plattform)
- Olje og filter til generator
- Frostvæske for vinterkonservering i motorer og generator (hvis du ikke ligger i område som ikke er utsatt for frost eller har varmeovner ombord)
- Hydraulikksystemer (autopilot, servostyring, passarelle, trimflaps)
- generell service på jollemotor (6-15 hk)
Så kommer diverse poster som ikke byttes hvert år men som tidvis må byttes / repareres / service
- Impeller til hver motor
- Drivreimer
- Kjølevæske
- Impeller generator
- Pakningssett til toaletter
- Gummislanger på motorer (sjøvannskrets, olje, diesel, hydraulikk)
- Startmotor
- Dynamo
- Lanterner og søkelyskaster
Deretter posten for alt som regelmessig slites eller går ut på dato
- Kalesjevinduer, knapper, glidelåser, sømmer og stropper
- Kalesje
- Vinduscover / blinds
- Viskerblader
- Tekstiler / Puter / Skai / Stoff
- Elektriske pumper (vann, lense-, toaletter, dusj/gråvann, mm
- Batteribank
- Baugthruster, hekkthruster
- Ankervinsj i baug og akter
- Galvanisert kjetting som ruster opp
- Knapper, knotter, brytere, joysticks, fjernkontroller og instrumenter - særlig det som står ute (på fly)
- Toalettslanger
- VVS-installasjoner (dusj, kraner, ventiler, røropplegg, trykktanker, varmtvannstank (særlig element)
- El-installasjoner generelt - alt vil korrodere over tid
- Tauverk og fendere
- Elektronikk - originalt nav-utstyr fra 2003 begynner å bli gammelt (særlig plotter og radar).
- Radio, TV, stereo (FM-radio og 10 år gammel flatskjerm-TV?)
- Dieselvarmer og/eller aircondition
- Kjøleskap / kjøleboks / isbitmaskin (oftest 3-4 stk i disse båtene)
- Dørhengsler, låser, håndtak, lukeløftere (teleskoptype - det er mange av disse i en P45)
- RIB/Jolle - diverse småreparasjoner, styrekonsoll, styring, gir/gass, lanterner, punktering. Velger du vannscooter blir det dyrere.
Jevnlig bruk og ferietur
- Diesel - varierer ekstremt med timetall og ikke minst hastigheten du velger. I 6-7 knop bruker du kanskje 1,5 liter pr nautisk mil. I 27-28 knop bruker du antakelig 7-8 liter pr nautisk. Det betyr at du har en ekstrem styring på denne utgiften hvis du vil.
- Havneavgifter (300,- til 450,- pr natt)
Estimert verdifall - Dette er det virkelig usikre. Det er så mange faktorer som spiller inn, og som du ikke har kontroll over. Har nå selv valgt å innbille meg at siden Princess er det suverent mest populære merket blant litt større båter, så faller det mindre enn andre i pris.
Annet en bør tenke på? - Tid. Du må ha mulighet og vilje til å sette av tid fordi en P45 (eller andre i denne størrelsen) krever mye vedlikehold. Alternativt må du være villig til å kjøpe forholdsvis kostbare timer for å holde alt dette på stell.
Ellers vil jeg fremheve kvaliteten og opplevelsen i en engelsk båt. (Fairline, Sunseeker, Princess). Alt er solid bygget, merket, forklart og dokumentert. Du kan få båter i samme størrelse mye billigere fra andre produsenter, men ikke med slik kvalitet. Gikk selv fra Bavaria 42 Sport (-06), som jeg syntes var kjempeflott, til P50 (-07). Det er lysår i forskjell på omtrent alle områder.
Så er det sikkert mye mer å huske på i tillegg.
Uansett, lykke til med båtkjøp.