HansH
@nieJeg tror disse motorene tåler sakte fart meget godt. En liten utblåsning i ny og ne er sikkert lurt men jeg har aldri hørt om problemer med dette. Tror de aller fleste går mesteparten av motortimene i sakte fart.
De samme motorene brukes jo også i lastebiler, busser, anleggsmaskiner osv, hvor gjennomsnittlig turtall og belastning er meget lavt, antakelig på nivå med kjøring i 7-9 knop med båten. Sikkert noen yrkessjåfører her på forumet som vil kunne si mer om typisk turtall på en slik doning i 70 km/t i et høyt gir.
Når det gjelder knekkpunkt for forbruk, så må du få båten "opp" fra vannet, dvs i plan, før du har et ordentlig knekkpunkt. Som med alle andre båter vil da forbruk pr utseilt distanse bli noe gunstigere enn ved å ligge i halvplan og grave opp stor hekksjø. Nå må det legges til at en P50 antakelig ikke planer helt men du kommer i hvert fall til et punkt (ca 22-23 knop) hvor du føler at den slipper sjøen og ligger mer oppå. Derfra har du da opp mot 27-28 knop hvor forbruket ikke endres så veldig men de siste knopene opp mot 31-32 koster jo en del mer. Du kan jo bare lese ut i tabellene hva maks forbruk pr time på D9 eller, enda verre D12, er pr time og regne om til liter pr nautisk mil. Da blir transporten kostbar men det er jo en herlig følelse av fart og kraft når man først er der oppe.
Uansett, dieselforbruk kan man for en stor del styre selv. Personlig trives jeg best i sakte fart, men det har jo også litt å gjøre med at vi for det meste går innaskjærs langs kysten rundt Oslofjorden og Skagerrak, samt at jeg generelt ikke har veldig hastverk når vi er i båten. Men det er jo samtidig veldig deilig å kunne gi på hvis det er litt sjø og man ønsker å komme frem. Princess er jo også ekstremt gode sjøbåter og når du lar begge maskinene dure på i litt fart får du veldig fin stabilitet og komfort, selv i litt sjøgang.