Jump to content

Bytte gasslanger til komfyr, klemte koblinger eller slangeklemmer ?

Worry II

Recommended Posts

Hei, 

Nå ha jeg demontert gasslangene til min Eno komfyr, totalt 4 slager og regulator jeg skal bytte grunnet alder.

Så sitter jeg å ser på at det sikkert er tryggest å velge nye slanger med "klemte koblinger", slik som var der fra før.

Men så slår det meg, at det er i grunn mye lettere å bytte slangene i etterkant om jeg kjøper slange i løs-meter og 

fester nye ender med slangeklemmer. Da blir neste bytte mye billigere, samt lettere å anskaffe, når man kun trenger kjøpe slange.

Hva mener gass-folket om dette her inne ? Er det trygt nok å bruke slangeklemmer ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har valgt å fortsette med klemte koblinger. Ikke nødvendigvis fordi slangeklemmer ikke er godt nok, men fordi det var standarden fra fabrikk. 

Jeg har brukt Hydroscand til slike slangejobber. Det er ikke alltid de har riktige koblinger for gass, men da har de åpnet den gamle pressingen og flyttet koblingen til ny slange og presset på nytt. Og jeg lar meg overraske av prisen hver gang, blir alltid billigere enn jeg regnet med. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg bruker slange klemmer, det er jo godkjent som installasjon, og derfor trygt...

Husker sist jeg byttet gasslanger på min komfyr...det var umulig og dra den (4 år ) gamle gasslangen av niplene...

satt som limt fast...

Tar for gitt at du har lekasjetester...

Har hatt gass om bord i flere båter, samt denne komfyren i snart 8 år...aldri noe problem...

På hytten har vi hatt gass siden 60 tallet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...