Hulda
Honduras skrev 33 minutter siden:@Hulda Hva var Johansens metode for å beskytte åpne båter? Skal ikke kverulere på noe vis, bare interessert i hva de brukte og hvorfor. Det er veldig mange østlandsbåter som er lakkert/malt innvendig og som flyter fortsatt.
Nå var det flere båtbyggere jeg hadde kontakt med og/eller jobbet for. Noen av dem kom faktisk fra Vestlandet. Men Johansen (Killingen) og Lervik (Son) var østlendinger i flere generasjoner bakover. Åpne sjekter, jobbebåter, Ravilakk innvendig (lettere å holde rent) og linolje eller tjære utvendig. Vanlig behandlingsmåte.
Må legge til. Den gangen skulle lystbåter på vannet til St. Hans. Og være på tørt land under dekke i september. Stort sett levde de på tørt land. Og så var maling og lakk basert på terpentin.
Gutta fra Tørvikbygd i Hardanger regnet livet til en standard snekke til 30 år.
Og den gangen var det produkter som tretjære, blymønje, blyhvitt, Pingo Soppvask, Xylamon, ekte terpentin, Jotun Arcanol og diverse andre stoffer. Anoder grodde det ikke på, de var legert med kvikksølv. Selv små båter var flytende giftbomber. Jeg har fremdeles et båtbord stående ute, fra min gamle Caroline. Den ene enden står nede på jorden. Slik har det stått i 10 år. Det råtner ikke. Båten ble i sin tid bygget på Kirkøy, Hvaler. Forrige eier hadde malt noen spanter, de måtte jeg bytte grunnet råte, sammen med noen bordganger.