Sydvesten Startet 21.September.2005 Link til dette innlegget Startet 21.September.2005 (redigert) Sitter å leser litt i 2004 utgaven av Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. som er del av CE merking er fritidsbåter. Der finnjes det et avsnitt om holdbarhet som omfatter motorer. 3. Holdbarhet Nye motorer skal, før de gjøres tilgjengelige, ledsages av en monterings- og vedlikeholdsveiledning utferdiget av motorprodusenten. Når denne veiledningen følges og motoren brukes under normale driftsvilkår skal man kunne forvente at utslippene fra motoren holder seg innenfor grenseverdiene i tabell 1 i motorens normale levetid ved normal bruk. Informasjonen i veiledningen skal være basert på en holdbarhetsprøve som utføres av motorprodusenten under normale driftssykluser og ved kalkulasjon av slitasje/komponenttretthet. En motors normale levetid anses å være: a) for innenbordsmotorer og hekkaggregater med eller uten integrert eksosanlegg: 480 timer eller ti år, avhengig av hva som inntrer først, b) for motorer til vannscootere: 350 timer eller fem år, avhengig av hva som inntrer først, og c) for utenbordsmotorer: 350 timer eller ti år, avhengig av hva som inntrer først. Det kan se ut som om forventet levetid for en innbordsmotor er 480 timer eller 10 år, avhengig av hav som intreffer først. for utenbordsmotorer er det 350 timer eller 5 år... Dette var betryggende å vite... Redigert 21.September.2005 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Flem340 Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Ergo: En motor med aggregat til en pris av 250.000,- vil koste "bare" kr. 520,- pr driftstime ( hvis en ser bort fra drivstoffutgiftene) BILLIG spør du meg????? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Ja det er MYE rart som kommer i form av CE I følge disse utsagn har jeg i mange år kjørt med motorer som IKKE skulle ha levet Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hulda Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Filler'n, da er motoren til Hulda nesten halvslitt etter bare 4 år. Jeg må seile mer, dette har jeg ikke råd til. Også disse motorene som glatt går 10 000 timer som bilmotorer. Kanskje ikke bilene forholder seg til de samme byråkratene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 I følge dette så er motoren min godt i gang med sitt femte liv!! Høres ikke bra ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Regner med at dette er lagt inn i elektronikken på nye motorer sånn at de stopper momentant når den EU-bestemte levetiden er brukt opp. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Krapyl Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Nå ble jeg sterkt skremt. Motoren min har tatt kvelden to ganger på grunn av alder, og sånn ca. tre ganger på grunn av gangtimer. Virker det som om motorprodusentene har vært ute og lobbyet litt? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fjordrafting Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Dette betyr at jeg snart skal ha brukt opp 2 motorer, da jeg har rundet 650t på den jeg har. Den går jo fortsatt like fint som da den var ny. I service beskrivelsen i håndboka er det skisert ett service opplegg for flere tusen timer , så jeg regner med at det er CE folkene som har Men de oppgir jo at det er det antall timer som motoren kan gå før den ikke klarer utslippskravene, ikke at den skal slutte å fungere. Men det blir vel snart EU kontroll på båtmotorer nå da, og oblat til å klebe på hvis de er godkjent Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
ok67 Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Nå er vel dette en forskrift som stiller krav til kvaliteten og holdbarhete. Ergo skal en motor holde disse kravene for å kunne CE merkes, er den dårligere kan den ikke CE merkes, er den bedre så kan den alikevell CE merkes. Og de fleste motorer holder vel betydelig lengre en kravene, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Sitter å leser litt i 2004 utgaven av Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. som er del av CE merking er fritidsbåter. Der finnjes det et avsnitt om holdbarhet som omfatter motorer. <{POST_SNAPBACK}> Disse er minimumskrav til CE sertifisering .... Hvis motorleverandør ikke kan levere til denne std., så får en ikke CE sertifisering av båten.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Arnstein Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Akk o ve. Må jeg kaste motoren i neste uke, kun 2 1/2 år gammel? Det er jo så vidt malingen på turboen er begynt å bli mørkere jo. Dette beror vel på antatt gjennomsittlig brukstid på ca. 50 timer per år. Dette stemmer sikkert veldig godt. Tror faktisk dette er høyere en snittet til båtene i min havn også. Forventet levetid på 10 år kan jeg være med på, men ikke 480 timer for en gjenstand til kr 250.000. Nei, det er jammen bra vi har helårssesong på våre kanter, så ikke noe står seg ihjel. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mariell Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Disse er minimumskrav til CE sertifisering .... Hvis motorleverandør ikke kan levere til denne std., så får en ikke CE sertifisering av båten.... <{POST_SNAPBACK}> Så hvis en produsent kan bevise at deres motor greier å gå i 480 timer før utslipene blir høyere enn krava, så blir det CE merket og alt er helt topp. Blir mer og mer imponert over dette CE merket, bugner for kvalitet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ok67 Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 CE merke bugner ikke for kvalitet, og har vel trolig heller aldri ment å gjøre det. Imidlertid definerer det minstekrav som leverandørene skal forholde seg til for å kunne merke utstyret og dermed selge det på det europeiske markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 .............Blir mer og mer imponert over dette CE merket, bugner for kvalitet. ... <{POST_SNAPBACK}> Har i realiteten ikke noe med kvalitet å gjøre, men minimumskrav.... Hvis en dieselmaskin ikke fungerer etter minimumskravet er overskredet, så tror jeg ikke at leverandøren vil overleve veldig lenge ... Personlig, så går jeg ut ifra at jeg ikke klarer å slite ut mine maskiner ... da leverandøren sier "vi regner med rundt 3 - 5000 timer mellom hver ovarhaling, og rundt 10000 timer før turboladeren din må skiftes ut".... dette ved "normalt bruk, som leverandøren regner med er 75 - 80% belastning, olje og filterbytte etc., ihh til anbefalinger og kontinuerlig gange" .... i en lystbåt, så er jo ikke 1000 vis av time kontinuerlig et alternativ, så utstyret ombord "står seg jo ihjel" veldig ofte..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sebaldus Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Gled dere til forsikringsselskapene nå starter å avkorte erstatninger fordi du kjørte med en uansvarlig motor som kanskje til og med var gått dobbelt så lenge som vanlig levetid. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Forventet levetid på 10 år kan jeg være med på, men ikke 480 timer for en gjenstand til kr 250.000. Nei, det er jammen bra vi har helårssesong på våre kanter, så ikke noe står seg ihjel. <{POST_SNAPBACK}> God dag Arnstein. Du har jo vært ombord hos meg. 79 mod den jeg har. Vet ikke hvor mange ganger den er overhalt, men den svive. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 God dag Arnstein. Du har jo vært ombord hos meg. 79 mod den jeg har. Vet ikke hvor mange ganger den er overhalt, men den svive. Johnny <{POST_SNAPBACK}> Ja, visst et godt eksempel på hvor lenge en motor kan vare uten større problemer. Borger godt for Ford det. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
M/S Bastard Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 God dag Arnstein. Du har jo vært ombord hos meg. 79 mod den jeg har. Vet ikke hvor mange ganger den er overhalt, men den svive. Johnny <{POST_SNAPBACK}> 79 modell blir jo bare ungsauen. Min Bmc er fra 68-69 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Gled dere til forsikringsselskapene nå starter å avkorte erstatninger fordi du kjørte med en uansvarlig motor som kanskje til og med var gått dobbelt så lenge som vanlig levetid. <{POST_SNAPBACK}> Skal ikke se bort fra at dette kan komme i fremtiden..... Det som også dukker opp er om man har ført skibet sitt utenfor det som den er CE merket for. Har sett at en god del Norske båter kun er CE merket i henhold til kategori C som innaskjærs. Dette sannsyligvis fordi en klassifisering i kategori C er mindre omfattende enn A og B. Hva om man havner ut for en ulykke i vær og bølger som båten ikke er konstruert for..... Da kan det jo bli snakk om avkorting som det monner og i tillegg ansvar for eventuelt tap av liv...... Scand Baltic er f.eks. i kategori C sammen med Norwest 330 og 355, Marex 330CC, Barracuda 1000 og 1125, Seaco 1130, Laguna 1150, till og med Norwest 410 er i kategori C, Dominator 440 er også i C..... Disse båtene er vel relativt gode båter som man kan krysse åpne havstrekk med vil jeg tro, men det er de nok ikke kontruert for i henhold til EU direktivet... Alle disse båtene er kun beregnet til: C - Fartøy til bruk nær kysten til og med 6 på Baufort skala til og med 13,8 m/s med vind til og med 2 m signifikant bølgehøyde... Her kan nok forsikringselskapene boltre seg i fremtiden vil jeg tro... Jeg tror ikke noe godt om slike selskaper, de driver ikke sosialkontor og vil nok korte ned der hvor det er mulig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bern Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Dette temaet har vært oppe til debatt en gang tidligere. Også den gangen var det mange innlegg som er verdt å lese. http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13358 Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Så hvis en produsent kan bevise at deres motor greier å gå i 480 timer før utslipene blir høyere enn krava, så blir det CE merket og alt er helt topp. Blir mer og mer imponert over dette CE merket, bugner for kvalitet. <{POST_SNAPBACK}> Noe som volvo er glad for Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Dette temaet har vært oppe til debatt en gang tidligere. Også den gangen var det mange innlegg som er verdt å lese. http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13358 Mvh Bern <{POST_SNAPBACK}> Jeg har nå lest meg og kost meg med innleggene. I begynnelsen ble journalisten som skrev dette hunset opp som mere eller mindre innkompetent og ikke skjønte bæra, bortkastede penger osv........ Jeg vet ikke hvem som er innkompetent jeg da.... Men morsom lesing var det nå i allefall.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.