Jump to content

Edit History

HansH

HansH

@-morten-Tror ladeluftkjøleren på D4/D6 er mer utsatt enn andre mht saltavleiringer og påfølgende problemer. Det har antakelig noe med selve utformingen og det faktum at den etter bruk blir stående halvfull av vann. Har man mye småkjøring i rolig tempo vil det forsterke problemet fordi man ikke får blåst ut begynnende saltkrystallisering og lett fordamping inne i kjøleren skaper saltavleiringer.

HansH

HansH

Redigert. Kom dobbelt

HansH

HansH

@BriggJeg er slett ikke så sikker på at du har en lekkasje i selve kjøleinnsatsen slik dere diskuterer over. Disse ladeluftkjølerne har jo den betydelige svakheten at du har O-ringer som skiller luft og vann og som begge ligger under det samme lokket tett ved siden av hverandre. Når du kjører på høyt turtall (egentlig normal marsjfart) så oppstår det et kolossalt trykk inne i kjøleren når den er delvis tettet av krystallisert salt. Vannet presser seg da gjennom de åpningene det klarer å komme til. Dette problemet forsterkes ved at gjentatte saltavleiringer blir glassharde og skaper nye kanaler.

Noe må da gi etter, og på intercooleren er O-ringene det svakeste punktet. Følgelig kan sjøvannet i saltvannskretsen presse seg forbi både sin egen og luftkretsens O-ring. Jeg gjorde nøyaktig samme operasjon som deg på mine to D6-370 (IPS-500) på en Bavaria 42 Sport for 5 år siden. De hadde akkurat samme symptom.

Jeg ville rengjort grundig og montert den ene tilbake midlertidig og testet. Jeg har via jobben tilgang til mange typer syrer. Jeg renset mine under nøye kontroll med salpetersyre. Du kan gjøre samme rens med f eks eddiksyre som bare tar litt mer tid.

I tillegg bør du legge den noen timer i sterk tynner for å rense kjøleribbene for dieseleksos og oljefilm. Dette er sannsynligvis billigste løsning. Hadde du hatt en reell lekkasje i sammenføyningene i kjøleribbeinnsatsen, så ville vannmengden vært mye større enn det du ser her, tror jeg i hvert fall. Min gjetning er derfor at dette er en billig fiks som ikke koster mer enn noen o-ringer og litt eddik. Lykke til.

• Create New...