Kingfu
Eg har gjort jobben med og demontere og rense ladeluftkjøleren, hos meg var tetningsflaten på selve huset blitt så tæret at eg valgte og kjøpe nytt hus. Nytt hus har annen utforming i enden enn det gamle, mulig VP har laget det til med en annen utforming pga lekkasjer/problemer? 2005 modell D4-260, gått 950timer. Selve innsatsen såg helt fin ut hos meg:
Tæreskadet
Før demontering
Original innsatsen
Nytt hus, orginal innsats.
Her ser man at ny type er annerledes enn gammel type, der hvor o-ringen skal ligge.
Se mitt spørsmål og svar fra VP under her:
Hei.
På denne siden av kjøleren skal det bare være luft og ikkje vann.
Det er ikkje unormalt at det ligger litt salt her, og litt innforbi innsatsen.
Dette kommer fra lekkasjen som er på endelokket. Det høres kanskje rart ut, men sjøvannet renner bakover før det renner ned.
Ang at det er åpning under hørtes ikkje så bra ut. Det kan høres ut som at flensen er litt bøyd, og det blir derfor ikkje tilstrekkelig press på o-ringen.
Denne o-ringen skal som sagt bare tette for luft ut, denne tetter ikkje for vann. Vist du ser det renner vann ut her må du ikkje kjøre mer, det er da ein sprekk i innsatsen som fører sjøvann inn i innsuget. Er det bare litt salt her, men tørt og fint innvedig er dette heilt normalt etter lekkasje på endelokket.
Kjøleren er satt opp slik:
Endelokk med slangestuss.
O-ring. Tetter for sjøvann ut.
Kjølerinnsats med flens.
O-ring. Tetter for luft ut.
Intercoolerhus.
O-ring.Tetter for luft ut.
løs flensplate.
O-ring. Tetter for sjøvann ut.
Endelokk med zinkanode.
Anbefaler deg å ta av kjøleren fra motoren å ta den inn på ein arbeidsbenk.
Demonter innsatsen og montere sammen igjen med nye o-ringer.
Vi bruker litt ekstra pakningstoff på o-ringene. Permatex er fin til denne jobben.