Jump to content

Edit History

Kingfu

Kingfu

Eg har gjort jobben med og demontere og rense ladeluftkjøleren, hos meg var tetningsflaten på selve huset blitt så tæret at eg valgte og kjøpe nytt hus. Nytt hus har annen utforming i enden enn det gamle, mulig VP har laget det til med en annen utforming pga lekkasjer/problemer? 2005 modell D4-260, gått 950timer. Selve innsatsen såg helt fin ut hos meg:

20181111_120501.jpg.a3a47ecb4b4963c68eb31d4ba3b576f7.jpg

Tæreskadet

20181022_152218.jpg.5f26144a65005d95a26e7b43a183c833.jpg

Før demontering

received_358232434733975.jpeg.acfe689a4c6a2a88d850cd183f8f89ca.jpeg

Original innsatsen

received_312882735967054.jpeg.acc2a1e280a71e7e97f2ac2c57ddf428.jpeg

Nytt hus, orginal innsats.

 

received_1911192002304573.jpeg.339b054f7fcc8cbb332bd46699cefeaf.jpeg

Her ser man at ny type er annerledes enn gammel type, der hvor o-ringen skal ligge.

 

Se mitt spørsmål og svar fra VP under her:

 

Hei. Var oppe hos dere igår og kjøpte nytt fremre endelokk med pakning til ladeluftkjøleren på ene motoren min, D4-260 da eg trodde det lekket. Ser nå at det ikke er lokket som er problemet, lekkasjen er mellom selve rørkjøleren og huset til kjøleren.
 
Hva kan gjøre dette? Er det ikke bare sjøvann inne i ribbene, og luft utenfor ribbene som kjøler luft til turbo? Ser ut for at selve rørkjøleren buler litt utover nede på styrbord motor så det er glipe under.
 
Ett annet firma enn dere hadde kjølerene av før ferien og rengjorde samtlige. Skrudde ut sinker på begge to og sjekket di innvendig med "snake eye" kamera, gullende ren innvendig.
 
SVAR FRA VP:
 

Hei.

 

På denne siden av kjøleren skal det bare være luft og ikkje vann.

Det er ikkje unormalt at det ligger litt salt her, og litt innforbi innsatsen.

Dette kommer fra lekkasjen som er på endelokket. Det høres kanskje rart ut, men sjøvannet renner bakover før det renner ned.

Ang at det er åpning under hørtes ikkje så bra ut. Det kan høres ut som at flensen er litt bøyd, og det blir derfor ikkje tilstrekkelig press på o-ringen.

Denne o-ringen skal som sagt bare tette for luft ut, denne tetter ikkje for vann. Vist du ser det renner vann ut her må du ikkje kjøre mer, det er da ein sprekk i innsatsen som fører sjøvann inn i innsuget. Er det bare litt salt her, men tørt og fint innvedig er dette heilt normalt etter lekkasje på endelokket.

 

Kjøleren er satt opp slik:

 

Endelokk med slangestuss.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Kjølerinnsats med flens.

O-ring. Tetter for luft ut.

Intercoolerhus.

O-ring.Tetter for luft ut.

løs flensplate.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Endelokk med zinkanode.

 

Anbefaler deg å ta av kjøleren fra motoren å ta den inn på ein arbeidsbenk.

Demonter innsatsen og montere sammen igjen med nye o-ringer.

Vi bruker litt ekstra pakningstoff på o-ringene. Permatex er fin til denne jobben.

Kingfu

Kingfu

Eg har gjort jobben med og demontere og rense ladeluftkjøleren, hos meg var tetningsflaten på selve huset blitt så tæret at eg valgte og kjøpe nytt hus. 2005 modell D4-260, gått 950timer. Selve innsatsen såg helt fin ut hos meg:

20181111_120501.jpg.a3a47ecb4b4963c68eb31d4ba3b576f7.jpg

 

20181022_152218.jpg.5f26144a65005d95a26e7b43a183c833.jpg

 

received_358232434733975.jpeg.acfe689a4c6a2a88d850cd183f8f89ca.jpeg

 

received_312882735967054.jpeg.acc2a1e280a71e7e97f2ac2c57ddf428.jpeg

 

Se mitt spørsmål og svar fra VP under her:

 

Hei. Var oppe hos dere igår og kjøpte nytt fremre endelokk med pakning til ladeluftkjøleren på ene motoren min, D4-260 da eg trodde det lekket. Ser nå at det ikke er lokket som er problemet, lekkasjen er mellom selve rørkjøleren og huset til kjøleren.
 
Hva kan gjøre dette? Er det ikke bare sjøvann inne i ribbene, og luft utenfor ribbene som kjøler luft til turbo? Ser ut for at selve rørkjøleren buler litt utover nede på styrbord motor så det er glipe under.
 
Ett annet firma enn dere hadde kjølerene av før ferien og rengjorde samtlige. Skrudde ut sinker på begge to og sjekket di innvendig med "snake eye" kamera, gullende ren innvendig.
 
SVAR FRA VP:
 

Hei.

 

På denne siden av kjøleren skal det bare være luft og ikkje vann.

Det er ikkje unormalt at det ligger litt salt her, og litt innforbi innsatsen.

Dette kommer fra lekkasjen som er på endelokket. Det høres kanskje rart ut, men sjøvannet renner bakover før det renner ned.

Ang at det er åpning under hørtes ikkje så bra ut. Det kan høres ut som at flensen er litt bøyd, og det blir derfor ikkje tilstrekkelig press på o-ringen.

Denne o-ringen skal som sagt bare tette for luft ut, denne tetter ikkje for vann. Vist du ser det renner vann ut her må du ikkje kjøre mer, det er da ein sprekk i innsatsen som fører sjøvann inn i innsuget. Er det bare litt salt her, men tørt og fint innvedig er dette heilt normalt etter lekkasje på endelokket.

 

Kjøleren er satt opp slik:

 

Endelokk med slangestuss.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Kjølerinnsats med flens.

O-ring. Tetter for luft ut.

Intercoolerhus.

O-ring.Tetter for luft ut.

løs flensplate.

O-ring. Tetter for sjøvann ut.

Endelokk med zinkanode.

 

Anbefaler deg å ta av kjøleren fra motoren å ta den inn på ein arbeidsbenk.

Demonter innsatsen og montere sammen igjen med nye o-ringer.

Vi bruker litt ekstra pakningstoff på o-ringene. Permatex er fin til denne jobben.



×
×
  • Create New...