Olepo
Brigg skrev On 8.6.2020 at 21.54:Jeg ser du har demontert oljekjøler og varmeveksler også @Olepo. Var dette mye jobb? Var disse mye grodd?
Hei, ja, jeg tok alle 3 når jeg var igang. VP anbefaler vel åpning og rengjøring av de hvert 5. år.
Det er en del skruing for å få av varmeveksleren. Av med drivreim, sjøvannsfilter, sjøvannspumpe og oljefiltere. Ferskvannspumpe må løsnes og legges ned. Løsne holder for peilepinne og hovedsikring motor. Startmotor må ut for å komme til en festebolt som sitter bak starteren. Ta av dieselfilter eller løsne filterholder for å få ut varmeveksleren.
Ikke så mye groe i innsatsene mine, men hadde litt saltutslag på bakre endelokk på varmeveksler/oljekjøler også. Fikk inntrykk av at o-ringene er et litt svakt punkt. Jeg har aldri hatt problem med temperatur.
Min motor er en 2008 modell, og varmeveksler/ladeluftkjøler har sannsynligvis ikke vært åpnet tidligere. I mitt eie har det nok også vært et noe ugunstig bruksmønster ifht groe med relativt korte turer og en del kjøring i sakte fart.