Brigg
Denne tråden handler først og fremst om ladeluftkjølere. Men tråden har også vært innom både varmeveksler/oljekjøler og returdieselkjøler.
Det har blitt rapportert om tilfeller av tæring på dieselkjøler som har resultert i diesellekkasje og ødelagt kjølevannslange. Jeg demonterte min dieselkjøler for inspeksjon. Fant ikke tegn til tæring, og en lekkasjetest av vannsiden viste ingen lekkasje.
Men en ting jeg la merke til er at dieselkjøleren ikke har elektrisk forbindelse med resten av motoren og dermed ikke er beskyttet av sinkene i ladeluftkjøler og varmeveksler. Jeg har derfor bondet dieselkjøleren mot motoren. Slipte bort lakk på klemhylsen rundt banjokoblingen på ene dieselslangen samt rundt et ubrukt M6 hull på motoren litt bak dieselkjøleren. Brukte en 6mm2 kabel mellom disse punktene med ringkabelsko under skruen. På banjokoblingen avisolerte jeg et godt stykke av kabelen og surret denne rundt klemmhylsen før jeg strammet en strips rundt. Tenkte å bruke en slangeklemme, men fant at det var veldig trangt mot kjøleren.
Etter dette ohmer jeg full forbindelse mellom ladeluftkjøleren og dieselkjøleren. Så da håper jeg at dieselkjøleren skal være bedre beskyttet mot tæring.