Jump to content

Erfaring med Raymarine c120

Guest knerten67

Recommended Posts

Dette er jo en gammel plotter etter dagens standard.

Fryktelig treg på oppdateringer husker jeg fra den tiden dette utstyret var nytt. Brukte lang tid for å oppdatere bildet når man svingte med båten. Og litt softwarefiks som måtte ordnes underveis.

Ellers stabilt og bra utstyr som kommuniserte bra med det omkringliggende utstyret av samme fabrikant som radar, autopilot og AIS. Man måtte vel opp på E-serien for å kunne benytte flere enheter til å snakke sammen og tror ikke kamera kunne tilknyttes før på 125W versionen?

I dag benyttes vel andre kommunikasjonsprotokoller mellom utstyrskomponentene i et komplett system så om noe nyere utstyr kan tilknyttes denne er jeg usikker på men det finnes langt sterkere kompetanse på dette forumet om slikt enn hos meg.

Heilt toppers sak. Har hatt både C80 og C120 og har nå C120w. Alle med radar.  Rikelig kjapp nok for våre 15-20 knop. Som med alt utstyr krever det at man trener litt med knapper og blir vandt med brukerfunksjoner slik at man får godt utbytte.  Oppdaterte kart viser akkurat de samme dybder og symbol om plotteren er 10 mnd eller 10 år.  Og antall satelitter den får inn gir normal god possisjon.  Nye plottere i dag har sjølvsagt meir lysstyrke/raskare og har kanskje bedre brukervennlighet, og som nevnt lenger oppe kan nyere utstyr lettere tilkobles meir utstyr som motordata osv.  Men denne er absolutt verdt både litt penger og monteringsarbeid etter min meining. Har hørt om det som er nevt med at skjermen konker, men om det er utbredt veit eg ikkje. 

Plotter blir kanskje litt som med bil, mange bytter til ny bil før den er 5år. Eg har 18år gammel bil med 335.000km på telleren, og den har absolutt alle nødvendige funksjoner og er både rask nok og pålitelig nok til alt eg måtte ønske. 

Den eksterne antenna har foresten vert gjennstand for fleire tråder innpå her, treg å hente fix (signal), inni antenna er det eit lite batteri som må bytast ein sjeldan gong. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har også nylig byttet batteri i GPS antenna. Sørg for å få med kartbrikke og GPS antenne om du kjøper en slik. Har også c120, med radar og ekkolodd, og det fungerer helt greit for meg. Fikk oppgradert kart nylig, men siden det er mye mere info på kart nå, ble jeg anbefalt kutte ut de delene av kartet jeg ikke hadde bruk for. Dette for at den ikke skulle oppleves tregere. Kartet dekket i utgangspunktet langt utenfor det jeg farter, så det var uproblematisk. Mye bruksverdi igjen på disse, om man ikke må ha siste skrik, og ikke har lyst å svi av så mye penger. 

Har C120 på en 50knops rib. Fungerer helt fint til det formålet. Og deilig med den store skjermen. Fremdeles en stor og lyssterk skjerm i forhold til mye annet.

Jeg liker også at det ikke er bredformat. Jeg bruker plotter med kurs opp, og trenger ikke all plassen på skjermen til å fylles med kart over alt som finnes til bb og sb?? Hva skal jeg med det?

Alle plottere henger etter med oppdatering av posisjonen så som fører av båt må og skal man bruke plotter som en fin måte å vise et relevant kartutsnitt - selv må du bestemme hvor du er og hva som er risiko for deg og fartøyet.

Har skiftet batteri i "antennen" GPS giveren. Men ellers ingen problemer.

Har C120 både på fly og i cockpit, på en Viksund 340.

Det eneste problemet jeg ser er at den som er på fly er lite lyssterk ved sol i enkelte retninger. Ellers har jeg sett eksempler av C serien der skjermene ser slitt ut fordi folk har brukt fremgangsmåte ved rengjøring.

Har byttet til RS130 antenne, og er superfornøyd. Har ingen problem med hastigheten i 25 knop. Mine skjermer er også koblet opp med NMEA antenner for redundansen skyld, samt autopilotog vindsensor, så det virker ikke som denne kommunikasjonen er noe problem heller.

Ser at disse averteres for 3.5-4000 på finn. Skal du ha en enkelt skjerm. Løp og kjøp. 

Det du får ved å kjøpe en nyere plotter er mer lyssterk skjerm, touch, bruk av felles kartbrikke og radar til flere skjermer.

Hvilken annen elektronikk har du om bord eller har du planer å ha om bord @knerten67?
Og hva må du gi for den?

Det skal ikke så mange båtpenger til før du får en helt grei nyere plotter. Tror jeg ville ha vurdert det. Mindre kluss å få ting til å virke, muligheter til å koble til dingser eksternt (som f.eks. en iPad), raskere og bedre teknologi og et sted å gå til om den streiker.

Har hatt C120 og C80 i flere omganger (like bortsett fra størrelsen). Veldig greie plottere, funker perfekt sammen med Raymarine ST60 serien instrumenter (fart, dybde, sjøtemp, vind, rorgiver etc. og Raymarine autopilot. Ikke så lyssterke som dagens plottere. Om du trenger stor skjerm innenfor begrenset budsjett kan sikkert en C120 være et forsøk verdt. Ville ikke gitt mer en max 3-4.000 for en slik. Og vær obs på det som er sagt tidligere ang skjermen som kan begynne å flimre samt falle ut. Hadde et slikt tilfelle, å demontere samt koble fra og så bare sette sammen i gjen løste problemet, usikker på hvor lenge det varer. Husk dette er gammel teknologi som vel er helt på tampen av forventet levetid. Men så lenge det virker er C120 helt ok...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 3 uker senere...
Guest knerten67
Havelle skrev On 21.2.2020 at 12.49:

Hvilken annen elektronikk har du om bord eller har du planer å ha om bord @knerten67?
Og hva må du gi for den?

Det skal ikke så mange båtpenger til før du får en helt grei nyere plotter. Tror jeg ville ha vurdert det. Mindre kluss å få ting til å virke, muligheter til å koble til dingser eksternt (som f.eks. en iPad), raskere og bedre teknologi og et sted å gå til om den streiker.

Har en Garmin 92sv fra før,eg får c120 og radar for 5000.De er for å få en større skjerm og radar eg lurer på dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...