Jump to content

Anbefalte turtall til Detroit 8V71T ?


Fjellfisk

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng som har en 51 fot Brødrene Aa, tidligere ambulansebåt.

Men han som brukte båten absolutt mest, og var primus motor for hele prosjektet døde brått. Og vi "vanlige dødelige" kan ikke så mye om motor....

 

Det er 2 stk Detroit 8V71T motorer ombord.

Vi trenger nye propeller, og da må vi vite bla. hvilke turtall motorene bør gå på..

(De gamle propellene har ikke noe serienummer, så vi må få beregnet hva som passer best)

 

Så, det jeg lurer på: 

1.) Hva er anbefalte turtall å gå disse motorene på?

2.) Og hva er maks turtall?

Regner med det er 3 ofte brukte turtall: "Økonomi", "Marsjfart" og "Maks" :smiley:

 

Vet at han brukte å gå på 900-1100 rpm for å spare diesel... Med to slike beist ombord kan du brenne litt diesel! :smiley: :worry:

-Men at det var lurt å dra på og slippe hestekreftene løs jevnlig, slik at motorene fikk rørt seg...

 

3.) Motorene er oppgitt til å ha 450 hestekrefter hver, men jeg mener å huske noe om at intercooler var fjernet, og at de derfor bare hadde rundt 400.

Kan det stemme?

 

Bilde av den ene motoren vedlagt.

8V71T.jpg

Link to post
Hulda skrev 12 minutter siden:

Han kan alt om Detroit!

Det var nå en smule skryt da @Hulda men jeg har nå hatt noen...

 

Ta en kikk på brosjyrene her: Side1, side2, side3 og side4. Er ikke sikkert dette er HELT samme motor men du får nå en ide om mye av det du spør om.

 

Effekten på disse justeres ikke slik som på dieselmotorer flest med en skrue på innsprøytningspumpen men er helt avhengig av hvilke injektorer som er montert. Om det bare er intercooler som er fjernet så vil nok motoren miste noe effekt men med en såpass enkel motorstyring skjønner ikke motoren stort av det så den vil nok på bånn gass pøse på med diesel som den normalt ville ha gjort men uten intercooler får den mindre luft og vil nok gi noe svartrøyk. Ikke sikkert med svartrøyk da, det spørs jo om propellen er dimensjonert til 100% last.

 

En skifter ikke injektorer "bare for gøy", de koster jo litt og ganget med 16 blir det fort noen kroner...

 

Flotte og solide motorer, bråker som et helvete men vibrerer omtrent ikke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

God lyd i Detroit!!!  Det er enda en på forumet her som er ekspert og har MTU merket på profilbildet! men husker ikke navnet!  Er det ikke slik at disse motorene trives best med belastning? tror ikke sparemodus er tingen..

En del amerikanske lastebiler har Detroit 12V Kan sitte på timesvis på youtube å høre på lyden! Rimelig sær hobby jeg har...Har ikke erfaring i å skru på disse men Var med å skiftet riser på en MTU 16V da jeg var i marinen, og vært med på å konstruere båt med 2x8v MTU, lite som kan måle seg kvalitetsmessig med Detroit/MTU på middels deuty fartøyer.

Viktig å sette seg inn i motorens karakteristikk og vedlikeholdsplan,

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 4 timer siden:

Kan sitte på timesvis på youtube å høre på lyden! Rimelig sær hobby jeg har...

Så så, bare ta det rolig, du er ikke alene :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er jo praktisk talt eneste 2-takter i dette markedet så en V-åtter høres jo ut som en V-16 på samme turtall, evt. en V-åtter på dobbelt turtall. Tror jeg ble litt forelsket i Detroit Diesel da jeg så Convoy med Kris Kristofferson en gang på sent på -70 tallet... Ganske vanlig med Detroit Diesel i trailerene i USA på den tiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har en 8v71 i skøyta, fantastisk motor. Jeg synes ikke den bråker så ekstremt som mange skal ha den til... jeg tøffer avgårde med rundt 1500rpm og maks pitch, hvis jeg husker riktig så er vel eksostemp på ca 150grader da. Min motor avgir ingen synlig eksos etter at den har fått litt lunk, noe som går fort. 

Bare husk å benytte korrekt olje, fks mobile delvac 1240. 

Det er også en fordel å sjekke at nødstegning av luftspjeld fungerer, jeg har ikke noe ønske å krangle med en illsint løpsk motor, hvis den skulle bestemme seg for å bli vrang.

Link to post
Fjellfisk skrev On 20.2.2020 at 20.45:

Vi trenger nye propeller, og da må vi vite bla. hvilke turtall motorene bør gå på..

(De gamle propellene har ikke noe serienummer, så vi må få beregnet hva som passer best)

 

hva som er årsaken til propellbyttet?  skader/tæring?  

Er de såpass intakte at de kan sendes til propellverksted slik at de kan måle stigning / diameter? 

 

Ville også tatt kontakt med Br.Aa for å høre om de forstatt hadde data på denne båten i sine arkiver 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Forøvrig dette med anbefalt turtall på fremdriftsmotorer. 

Anbefalt turtall er der du har det best med motoren i forhold til fart, lyd, og vibrasjoner. Så lenge motoren blir driftsvarm og eksostemperaturen holder seg innenfor fornuftige verdier, så kan man gå på 1200 eller 1900 eller 2300. En DD lever 10 til 12000 timer før den må totaloverhales, og om du går med 1400 eller 1750 o/min så gjør det egentlig få prosent fra eller til i levetiden. Som fremdriftsmotor for kontinuerlig drift er den levert med injektorer som er tilpasset akkurat det, variabel turtall med noe lavere effektuttak. For lett drift finnes det regler for hvor lenge den kan gå i det øvre området, uten at jeg har giddet gå i arkivet å lete etter bøkene med olje på. 


Og lyden fra en Driptroit 8V71 er jo fin, til den passerer 1000 o/min, alt over er bare flaut, derav økenavnet Screaming Jimmy. 

 

Jeg er forøvrig "vokst opp" på et mtu / Mercedes og GM DDA verksted, men har nok en hang til det Tyske fremfor det Amerikanske. 

 

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...