Jump to content

14mm fortøyningstau, holder det til Bavaria 30, ca 5 tonn?


Rookie_332

Recommended Posts

FORTØYNINGSLINE MED INTEGRERT Rykkdemper

Biltema: Art.nr. 25-572
  • Bruddstyrke: 3200 kg
  • Ø x lengde: 14 mm x 6 m (3200kg)

 

Skal ha dette fast i longside brygge 2xbrest og 2xspring

Har Baravaria 30sport ca 5.tonn båt 

 

Holder dette..............

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Kjøpt meg 14mm Fortøyningstau holder det?". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post
Andreas Nicolai skrev 1 time siden:

Jeg bruker de til fortøyning på gjestebrygger til 7 tonns seilbåt, og de har gjort jobben bra. Praktisk med innebygde rykkdempere. På fast plass bruker jeg 18mm og vanlige dempere. 

ok hmm blir litt usikker her nå muligens jeg bytter 14mm til 16mm og egne rykk dempere?.....

Link to post
Guest Avmønstret#

Finnes ikke noen særlig anvendelig fasit på mm og bruddstyrke ifht fortøyning. Har mye mer å si hvordan man fortøyer og tauets egenskaper utover kun bruddstyrke. Pluss selvsagt om en ligger utsatt til eller ei. 

 

Men 14mm høres helt greit ut. Jeg liker tau med litt strekk, treslått polyester strekker mye. De populære fletta tauene syns jeg strekker litt lite. 

 

 

Link to post

Tau som strekkes og stramme spring som hindrer båten i å jage tror jeg er viktigere enn bruddstyrken.

Har du høy bruddstyrke uten fjæring og en båt som jager i fortøyningene rykker den i tauet.

Et slikt rykk uten fjæring betyr at du skal bråstoppe hele vekta av båten på noen millisekunder. Det blir mye krefter.

Det er vel mange båter som ikke har pullerter til mer enn bruddstyrken på et 14 mm tau.

Det verste er hvis du har for korte brest. Da er det lite fjæring og hvis båten går opp mens brygga går ned blir det mye rykk.

Mons

Link to post
mons skrev 5 minutter siden:

Tau som strekkes og stramme spring som hindrer båten i å jage tror jeg er viktigere enn bruddstyrken.

Har du høy bruddstyrke uten fjæring og en båt som jager i fortøyningene rykker den i tauet.

Et slikt rykk uten fjæring betyr at du skal bråstoppe hele vekta av båten på noen millisekunder. Det blir mye krefter.

Det er vel mange båter som ikke har pullerter til mer enn bruddstyrken på et 14 mm tau.

Det verste er hvis du har for korte brest. Da er det lite fjæring og hvis båten går opp mens brygga går ned blir det mye rykk.

Ok skjønner eks mitt oppsett her med 14mm 2*brest og 2*spring med fjering burde holde fint kontra kun 2*brest uten fjering og 14mm ville muligens ligge i grense land.

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post

Bruker lage smertinger av avtappingsslange som jeg trer på fortøyningene. Kjører så liten dimensjon som mulig, så de kan være noe strie å få tredd på, men ved å bruke talkum/kritt/potetmel mellom pleier det gå greit. Bruker Biltemas 18mm flettede fortøyningstau med spleiset øye + store rykkdempere av Forsheda-typen.

 

Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden!

 

Når det gjelder Biltemas fortøyningstau med integrert rykkdemper synes jeg tauene i seg selv er av grei og slitesterk kvalitet, men rykkdemperen blir en annen historie.. Har prøvd disse selv og kjenner flere som har disse fortøyningene. Felles for de fleste er at de har satt på skikkelige rykkdempere i tillegg. Den integrerte rykkdemperen demper ikke noe særlig og gummien tørker dessverre opp og sprekker i løpet av relativt kort tid. Konseptet og tanken bak er bra, men i praksis synes jeg ikke det er godt nok hvis rykkdemping er en del av funksjonen man forventer av disse.

Link to post
Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden!

 

 

Store forskjeller. Mitt SB forre fortøyningstau tror jeg må dra seg mot 10 år. Nå er det så stivt og jævelig at jeg skal ta det på hytta og bruke det som armeringsjern. Hulda ligger an til noen nye tau til våren. Jeg trer også på slanger. De eldste plastslangene er så gamle at de sprekker grunnet sollyset. Men det er viktig at man vurderer fortøyningstau som forbruksvare. Vanligvis er det ikke rare strekkreftene som skal overvinnes. Alder og slitasje er viktige parametre. 

Link to post
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Bruker lage smertinger av avtappingsslange som jeg trer på fortøyningene. Kjører så liten dimensjon som mulig, så de kan være noe strie å få tredd på, men ved å bruke talkum/kritt/potetmel mellom pleier det gå greit. Bruker Biltemas 18mm flettede fortøyningstau med spleiset øye + store rykkdempere av Forsheda-typen.

 

Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden!

 

Når det gjelder Biltemas fortøyningstau med integrert rykkdemper synes jeg tauene i seg selv er av grei og slitesterk kvalitet, men rykkdemperen blir en annen historie.. Har prøvd disse selv og kjenner flere som har disse fortøyningene. Felles for de fleste er at de har satt på skikkelige rykkdempere i tillegg. Den integrerte rykkdemperen demper ikke noe særlig og gummien tørker dessverre opp og sprekker i løpet av relativt kort tid. Konseptet og tanken bak er bra, men i praksis synes jeg ikke det er godt nok hvis rykkdemping er en del av funksjonen man forventer av disse.

Takk for info ?

Link to post

Jeg legger merke til at de aller fleste overdriver sine fortøyninger, jeg har en trebåt på omtrent 50tonn, denne bruker jeg biltema 18mm tau på med bruddstyrke 5100kg. Selvfølgelig sammen med rykkdempere fra Biltema. Dette oppsettet har jeg hatt nå i to år, og det har fungert knirkefritt! Båten ligger værutsatt til her på vestlandet og tauene får nok av belastning.

Jeg ønsker at tauet skal være det svakeste punktet, det er billigere å bytte tau en å bytte en halv skuteside. Jeg kjører doble fortøyninger, men kun slik at ett av tauene tar belastningen, det andre skal kun ta over hvis det første ryker.

 

Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...