Rookie_332 Startet 22.Februar.2020 Del på Facebook Startet 22.Februar.2020 FORTØYNINGSLINE MED INTEGRERT Rykkdemper Biltema: Art.nr. 25-572 Bruddstyrke: 3200 kg Ø x lengde: 14 mm x 6 m (3200kg) Skal ha dette fast i longside brygge 2xbrest og 2xspring Har Baravaria 30sport ca 5.tonn båt Holder dette.............. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Kjøpt meg 14mm Fortøyningstau holder det?". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 De integrerte rykkdemperene er vel ikke de beste. Men tauet burde jo holde.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Omtrent det jeg har på 17 tonn Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 TrikkerN Lønning skrev 12 minutter siden: De integrerte rykkdemperene er vel ikke de beste. Men tauet burde jo holde.. Sette på ekstra dempere ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Du må gjerne legge til hvilken båt du har i trådtittelen, så gir tittelen litt mer mening, og blir iht reglene for Forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Stella37 Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Jeg bruker de til fortøyning på gjestebrygger til 7 tonns seilbåt, og de har gjort jobben bra. Praktisk med innebygde rykkdempere. På fast plass bruker jeg 18mm og vanlige dempere. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Andreas Nicolai skrev 1 time siden: Jeg bruker de til fortøyning på gjestebrygger til 7 tonns seilbåt, og de har gjort jobben bra. Praktisk med innebygde rykkdempere. På fast plass bruker jeg 18mm og vanlige dempere. ok hmm blir litt usikker her nå muligens jeg bytter 14mm til 16mm og egne rykk dempere?..... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 dieselfan skrev for 1 time siden: Du må gjerne legge til hvilken båt du har i trådtittelen, så gir tittelen litt mer mening, og blir iht reglene for Forumet. ok men finner ikke redigerings knappen? merkelig skal ikke den sitte ved siter inlegg + knappen Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Hamnetilhøva spelar òg inn... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Ask skrev 31 minutter siden: Hamnetilhøva spelar òg inn... Ask Skjønner ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Leste at tommelfinger regel er bruddstykke på vekt av båten? grunnet tauet ikke bør belastes med mer en 50%.........kommenterer på det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Finnes ikke noen særlig anvendelig fasit på mm og bruddstyrke ifht fortøyning. Har mye mer å si hvordan man fortøyer og tauets egenskaper utover kun bruddstyrke. Pluss selvsagt om en ligger utsatt til eller ei. Men 14mm høres helt greit ut. Jeg liker tau med litt strekk, treslått polyester strekker mye. De populære fletta tauene syns jeg strekker litt lite. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Tau som strekkes og stramme spring som hindrer båten i å jage tror jeg er viktigere enn bruddstyrken. Har du høy bruddstyrke uten fjæring og en båt som jager i fortøyningene rykker den i tauet. Et slikt rykk uten fjæring betyr at du skal bråstoppe hele vekta av båten på noen millisekunder. Det blir mye krefter. Det er vel mange båter som ikke har pullerter til mer enn bruddstyrken på et 14 mm tau. Det verste er hvis du har for korte brest. Da er det lite fjæring og hvis båten går opp mens brygga går ned blir det mye rykk. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 (redigert) mons skrev 5 minutter siden: Tau som strekkes og stramme spring som hindrer båten i å jage tror jeg er viktigere enn bruddstyrken. Har du høy bruddstyrke uten fjæring og en båt som jager i fortøyningene rykker den i tauet. Et slikt rykk uten fjæring betyr at du skal bråstoppe hele vekta av båten på noen millisekunder. Det blir mye krefter. Det er vel mange båter som ikke har pullerter til mer enn bruddstyrken på et 14 mm tau. Det verste er hvis du har for korte brest. Da er det lite fjæring og hvis båten går opp mens brygga går ned blir det mye rykk. Ok skjønner eks mitt oppsett her med 14mm 2*brest og 2*spring med fjering burde holde fint kontra kun 2*brest uten fjering og 14mm ville muligens ligge i grense land. Redigert 22.Februar.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2020 Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 Rookie_332 skrev for 2 timer siden: finner ikke redigerings knappen? merkelig skal ikke den sitte ved siter inlegg + knappen Den forsvinner etter 2 timer.... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 22.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2020 dieselfan skrev 4 minutter siden: Den forsvinner etter 2 timer.... Ah ok ? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Problemet med faste fortøyninger som ryker er ofte gnaging. Bruk slanger rundt tauene på utsatte punkt, så forhindres dette og tauene varer lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Eller så kan man skjøte inn noen av disse her og der, tåler masse last og masse gnag. Jeg har noen 1-meters gule. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Bruker lage smertinger av avtappingsslange som jeg trer på fortøyningene. Kjører så liten dimensjon som mulig, så de kan være noe strie å få tredd på, men ved å bruke talkum/kritt/potetmel mellom pleier det gå greit. Bruker Biltemas 18mm flettede fortøyningstau med spleiset øye + store rykkdempere av Forsheda-typen. Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden! Når det gjelder Biltemas fortøyningstau med integrert rykkdemper synes jeg tauene i seg selv er av grei og slitesterk kvalitet, men rykkdemperen blir en annen historie.. Har prøvd disse selv og kjenner flere som har disse fortøyningene. Felles for de fleste er at de har satt på skikkelige rykkdempere i tillegg. Den integrerte rykkdemperen demper ikke noe særlig og gummien tørker dessverre opp og sprekker i løpet av relativt kort tid. Konseptet og tanken bak er bra, men i praksis synes jeg ikke det er godt nok hvis rykkdemping er en del av funksjonen man forventer av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Hakkannen skrev for 2 timer siden: Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden! Store forskjeller. Mitt SB forre fortøyningstau tror jeg må dra seg mot 10 år. Nå er det så stivt og jævelig at jeg skal ta det på hytta og bruke det som armeringsjern. Hulda ligger an til noen nye tau til våren. Jeg trer også på slanger. De eldste plastslangene er så gamle at de sprekker grunnet sollyset. Men det er viktig at man vurderer fortøyningstau som forbruksvare. Vanligvis er det ikke rare strekkreftene som skal overvinnes. Alder og slitasje er viktige parametre. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Bruker lage smertinger av avtappingsslange som jeg trer på fortøyningene. Kjører så liten dimensjon som mulig, så de kan være noe strie å få tredd på, men ved å bruke talkum/kritt/potetmel mellom pleier det gå greit. Bruker Biltemas 18mm flettede fortøyningstau med spleiset øye + store rykkdempere av Forsheda-typen. Uten smertinger varer baug- og hekkfortøyninger bare et års tid hos meg før jeg ikke tør bruke dem lengre. Er en del bevegelse i sjøen her jeg ligger, så slitasjen rundt halegatt og andre punkter blir så stor at beskyttelse må til for å få tauene til å vare noen år. Nå skal jeg bytte til sommeren igjen, men da tror jeg sannelig fortøyningene har stått på 4-5 år. Ikke så verst i alle bølgene og vinden! Når det gjelder Biltemas fortøyningstau med integrert rykkdemper synes jeg tauene i seg selv er av grei og slitesterk kvalitet, men rykkdemperen blir en annen historie.. Har prøvd disse selv og kjenner flere som har disse fortøyningene. Felles for de fleste er at de har satt på skikkelige rykkdempere i tillegg. Den integrerte rykkdemperen demper ikke noe særlig og gummien tørker dessverre opp og sprekker i løpet av relativt kort tid. Konseptet og tanken bak er bra, men i praksis synes jeg ikke det er godt nok hvis rykkdemping er en del av funksjonen man forventer av disse. Takk for info ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Hulda skrev 39 minutter siden: Nå er det så stivt og jævelig at jeg skal ta det på hytta og bruke det som armeringsjern. Hiv det i vaskemaskinen 40 grader og med mye skyllemiddel? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Barbaria skrev 48 minutter siden: Hiv det i vaskemaskinen 40 grader og med mye skyllemiddel? Vaskemaskinen fjerner ikke påvirking av solen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Februar.2020 Del på Facebook Svart 23.Februar.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Men det er viktig at man vurderer fortøyningstau som forbruksvare. Vanligvis er det ikke rare strekkreftene som skal overvinnes. Alder og slitasje er viktige parametre. Absolutt enig! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 26.Februar.2020 Del på Facebook Svart 26.Februar.2020 Jeg legger merke til at de aller fleste overdriver sine fortøyninger, jeg har en trebåt på omtrent 50tonn, denne bruker jeg biltema 18mm tau på med bruddstyrke 5100kg. Selvfølgelig sammen med rykkdempere fra Biltema. Dette oppsettet har jeg hatt nå i to år, og det har fungert knirkefritt! Båten ligger værutsatt til her på vestlandet og tauene får nok av belastning. Jeg ønsker at tauet skal være det svakeste punktet, det er billigere å bytte tau en å bytte en halv skuteside. Jeg kjører doble fortøyninger, men kun slik at ett av tauene tar belastningen, det andre skal kun ta over hvis det første ryker. Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.