Jump to content

14mm fortøyningstau, holder det til Bavaria 30, ca 5 tonn?

Rookie_332

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Sjøholken skrev 1 time siden:

Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert...

Og her går det nok også et skille mellom ulike båter. Har fått med meg at enkelte ikke vil taue en annen båt av redsel for å rive pullert ut av sine nye båter.

Hadde en Sandvik 28 fra 76 på en værutsatt plass. Kom ned etter en kuling, da hadde båten revet av fortøyningsøyet i metall fra metallbrygga. Den sleit også flere fortøyningstau på den (dritt) plassen. Det var båten med pullertene sine det :-)

Sjøholken skrev for 6 timer siden:

Jeg legger merke til at de aller fleste overdriver sine fortøyninger, jeg har en trebåt på omtrent 50tonn, denne bruker jeg biltema 18mm tau på med bruddstyrke 5100kg. Selvfølgelig sammen med rykkdempere fra Biltema. Dette oppsettet har jeg hatt nå i to år, og det har fungert knirkefritt! Båten ligger værutsatt til her på vestlandet og tauene får nok av belastning.

Jeg ønsker at tauet skal være det svakeste punktet, det er billigere å bytte tau en å bytte en halv skuteside. Jeg kjører doble fortøyninger, men kun slik at ett av tauene tar belastningen, det andre skal kun ta over hvis det første ryker.

Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert...

? Går for 16mm longside fast plass 2*Brest og 2*spring (4tonn) med rykk dempere på og har med 14mm (3,2tonn) ut på tur

Det er mange  meninger om fortøtyning, ikke alle råd er gode. Fortøyes båten riktig med riktig slakk og nok demping så er det ikke store dimmensjoner som skal til for å holde båten i storm.

Ligger man i bås så er det jo begrenset hva man kan gjøre, men ligger man longside er det mye å hente på å justere fortøyninger riktig. De gamle fiskere sa at man må ha nok slakk til at båten "kan løpe fritt" da unngikk man rykk og unødig belastning.

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Det er mange  meninger om fortøtyning, ikke alle råd er gode. Fortøyes båten riktig med riktig slakk og nok demping så er det ikke store dimmensjoner som skal til for å holde båten i storm.

Ligger man i bås så er det jo begrenset hva man kan gjøre, men ligger man longside er det mye å hente på å justere fortøyninger riktig. De gamle fiskere sa at man må ha nok slakk til at båten "kan løpe fritt" da unngikk man rykk og unødig belastning.

?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...