Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2020 Del på Facebook Svart 26.Februar.2020 Sjøholken skrev 1 time siden: Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert... Og her går det nok også et skille mellom ulike båter. Har fått med meg at enkelte ikke vil taue en annen båt av redsel for å rive pullert ut av sine nye båter. Hadde en Sandvik 28 fra 76 på en værutsatt plass. Kom ned etter en kuling, da hadde båten revet av fortøyningsøyet i metall fra metallbrygga. Den sleit også flere fortøyningstau på den (dritt) plassen. Det var båten med pullertene sine det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 26.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2020 Sjøholken skrev for 6 timer siden: Jeg legger merke til at de aller fleste overdriver sine fortøyninger, jeg har en trebåt på omtrent 50tonn, denne bruker jeg biltema 18mm tau på med bruddstyrke 5100kg. Selvfølgelig sammen med rykkdempere fra Biltema. Dette oppsettet har jeg hatt nå i to år, og det har fungert knirkefritt! Båten ligger værutsatt til her på vestlandet og tauene får nok av belastning. Jeg ønsker at tauet skal være det svakeste punktet, det er billigere å bytte tau en å bytte en halv skuteside. Jeg kjører doble fortøyninger, men kun slik at ett av tauene tar belastningen, det andre skal kun ta over hvis det første ryker. Tror mange går opp i størrelse fordi det ser så pysete ut med tynne tau. Men tenkt litt på hva du ønsker skal gi seg først, tau eller pullert... ? Går for 16mm longside fast plass 2*Brest og 2*spring (4tonn) med rykk dempere på og har med 14mm (3,2tonn) ut på tur Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Februar.2020 Del på Facebook Svart 26.Februar.2020 Bruk 14 mm tau i polyestersilke og skikkelege fortøyingsfjører (forsheda), so kan du "gløyme" fortøyningane for ei stund. Hageslangar (stygt) kan du då gløyma. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Fjordgubbe skrev for 6 timer siden: Bruk 14 mm tau i polyestersilke og skikkelege fortøyingsfjører (forsheda), so kan du "gløyme" fortøyningane for ei stund. Hageslangar (stygt) kan du då gløyma. ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Det er mange meninger om fortøtyning, ikke alle råd er gode. Fortøyes båten riktig med riktig slakk og nok demping så er det ikke store dimmensjoner som skal til for å holde båten i storm. Ligger man i bås så er det jo begrenset hva man kan gjøre, men ligger man longside er det mye å hente på å justere fortøyninger riktig. De gamle fiskere sa at man må ha nok slakk til at båten "kan løpe fritt" da unngikk man rykk og unødig belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 hanto1 skrev for 3 timer siden: Det er mange meninger om fortøtyning, ikke alle råd er gode. Fortøyes båten riktig med riktig slakk og nok demping så er det ikke store dimmensjoner som skal til for å holde båten i storm. Ligger man i bås så er det jo begrenset hva man kan gjøre, men ligger man longside er det mye å hente på å justere fortøyninger riktig. De gamle fiskere sa at man må ha nok slakk til at båten "kan løpe fritt" da unngikk man rykk og unødig belastning. ? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Hulda skrev On 23.2.2020 at 11.25: Eller så kan man skjøte inn noen av disse her og der, tåler masse last og masse gnag. Jeg har noen 1-meters gule. klarer man ikke gnage opp disse? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Jo, naturligvis lar det seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Ran sailing bruker disse slyngene på rykkdemperene sine. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Det der har'n lært av Hulda :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Sjøholken skrev On 26.2.2020 at 17.05: Jeg ønsker at tauet skal være det svakeste punktet, Det er også i henhold til ISO 15084 . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Jeg kjøpte også noen sånne synger etter å ha sett Johan på RAN bruke de Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.