Batdilla Startet 21.September.2005 Del på Facebook Startet 21.September.2005 Jeg er så heldig at jeg via Princess Owners Club har funnet en P37 eier i Irland som skal lage og sende meg pappmaler av vindskjermen på flybridge. Må lage ny vindskjerm og har ingenting å lage etter. Vedkommende spør meg om en ting: Det fåes visstnok en type forvarmer for dieselmotorer med magneter som settes rett på blokka og som plugges til 220V. Hensikten er å redusere røyk ved oppstart av maskinen. Han er spesielt på jakt etter denne løsningen framfor andre metoder da dette krever et miminum av installasjon. Han har funnet slike i USA til $40, men de er da beregnet for 110V. Han spør så meg hva jeg vet om dette her i landet da han antar slike duppeditter er mye i bruk her som det er såpass kaldt. Jeg er da et stort . Det er første gangen jeg hører om slike magnetiske forvarmere. Er det noen i forumet som vet noe om utbredelsen av slike her til lands og hvor man evt. kan få tak i slike, brukte (Fortrinnsvis) eller nye? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hadde det gått å kjøpt to 110v og seriekoplet de, de var jo ikke så dyre da? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 21.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hadde det gått å kjøpt to 110v og seriekoplet de, de var jo ikke så dyre da?Ja, det kan du si. I utgangspunktet trenger man jo minst en til hver motor uansett i det aktuelle tilfellet. Vil tro man burde kunne seriekoble to stykker. Skal nevne det for ham. Men tar gjerne imot tips om hvem som evt. selger slike her til lands. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Hvis ikke effekten er alt for stor kan transformator 230/110V være et alternativ. Dette må så vidt jeg skjønner vær basert på induksjonsvarme. Eneste firma jeg vet om som driver med sånt i Norge er tidligere ELVA, nå EFD Induction i Skien. Disse driver mot industri, men mulig de kjenner til tilsvarende produkter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 21.September.2005 Del på Facebook Svart 21.September.2005 Han kan kjøpe denne av meg (kunne ikke dy meg, sorry) Hva med vanlig motorvarmer da? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2005 ...Dette må så vidt jeg skjønner vær basert på induksjonsvarme. Eneste firma jeg vet om som driver med sånt i Norge er tidligere ELVA, nå EFD Induction i Skien. Disse driver mot industri, men mulig de kjenner til tilsvarende produkter.Han nevnte ikke noe med induksjonsvarming. Poenget med magnetene var at disse blir brukt til å feste varmeren til blokka og således var typiske for å beskrive hva slags forvarmer han mente. Slik jeg forstår ham, blir forvarmeren oppvarmet vha 220V, sannsynligvis et element, og så skriver han at varmen distribueres til blokka via direkte kontakt....Han kan kjøpe denne av meg (kunne ikke dy meg, sorry):nono: ...Hva med vanlig motorvarmer da?Tja, si det. Muligens har fyren litt for mange tommeltotter, kombinert med at det skulle være rimelig i anskaffelse. Er det virkelig ingen som har hørt om slike forvarmere i forbindelse med dieselmotor i en eller annen sammenheng? Mulig dette er noe som er mest utbredt 'over there'? Virker merkelig det og, hvis det har en bra effekt på reduksjon av røyk ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Ser hva du mener nå. Søk på google gir en del svar på "magnetic heater", alle 120V. F. eks. denne: magnetic_heater Annen artig variant er denne engine_dipstick_heaters. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Batdilla Svart 22.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2005 Yess! Det har vi nok en slik duppeditt som vedkommende er på jakt etter. Da vet vi alle hva han er på jakt etter. Spørsmålet er om dette i det hele tatt er noe utbredt her til lands. Denne dipstick saken nevnte han. Takket være linkene er jeg mer på bølgelengde med tingene han nevnte. Gremmes med disse dieselmotorgreiene. En femåring kan mer om dieselmotorer enn jeg kan. Og da gå og dra på seg to seksliters drog av noen beist som begynner å bli oppe i årene. Jeg blir helt frustrert når jeg tenker på alt jeg må sette meg inn i rundt disse motorene. Takk for linkene! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 En liten, men relevant digresjon: Jeg tok engang med en vanlig motorvarmer ned til kontinentet og ba bilverkstedet å sette den inn mens de hold på med andre saker for meg. Noe sånt hadde de aldri sett før og de slet å få den på plass og måtte til slutt ta i bruk noen spesielle Loctite (tror jeg)-greier for å få den tett. Kjenner ikke forholdene i Irland (var det vel?) - men det kan være noen fallgruber i slik teknologi-transfer. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2005 En liten, men relevant digresjon: Jeg tok engang med en vanlig motorvarmer ned til kontinentet og ba bilverkstedet å sette den inn mens de hold på med andre saker for meg. Noe sånt hadde de aldri sett før og de slet å få den på plass og måtte til slutt ta i bruk noen spesielle Loctite (tror jeg)-greier for å få den tett. Kjenner ikke forholdene i Irland (var det vel?) - men det kan være noen fallgruber i slik teknologi-transfer. <{POST_SNAPBACK}> Det du skriver, pluss det faktum at veldig få later til å ha hørt om disse her til lands, får meg til å lure på om de bruker slike clamp-on varmere istedenfor 'ordentlige' motorvarmer enkelte steder. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.September.2005 Del på Facebook Svart 22.September.2005 Pussig sak dette, man lærer så lenge man lever... Har brukt vanlige 220 volts blokkvarmere på de motorene vi har på jobben. Dvs. det er vel en som er satt imellom en fv. slange, mener det er en vanlig Defa sak.... Installasjonen på de fleste motorene er ganske enkle: Festes i hullet etter en frospluggene etter du har fått informasjon om hvilke som egner seg. Noen skal dunkes inn, andre har en ørliten ters. Ville valgt erfarne folk til å montere dette, da du kan risikere å miste alt kjølevannet på sekunder hvis varmeren løsner.... Greit å bruke når det virkelig er kaldt eller du har en motor som ryker noe så inn i h........ Etter en times tids bruk er det såpass lunk i blokken at motoren starter mye lettere og uten å slite ut starteren eller tømme batteriet. Ikke anbefalt å ha på døgnet rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.