Lazyjack Startet 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2020 Når jeg kommer til en gjestehavn så liker jeg å sette en tamp gjennom en ring eller en pullert i land og så få tampen ombord igjen. Greit å ha begge ender ombord når man skal gå igjen. Men så er det dette med rykkdemper som kan være greit å ha men som ikke får like god effekt når tauet går frem og tilbake. Noen synspunkter eller forslag til praktiske løsninger som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 For fortøyning i finvær er det vel ikke så nøye med rykkdemper. Hvis det er ruskevær vil bare den ene siden av bukta strekkes og bli lenger. Da glir tauet inni øye med stor belastning og du får etpar cm med mye slitasje. Hvis man skal ha tau fram og tilbake må de være likt dempet på begge sider hvis de er dempet, og de må gå til samme kryssholt. Fortøye i feks bøye med bukt igjennom øye og tilbake til to pullere på baugen er ikke bra. Hvis du har puller litt innpå dekk kan du legge en avlang fender under tauet oppå dekk. Da fjærer det litt og det blir likt på begge tauene. Lange tynne fendere kan også brukes til fjæring på tau i ruskevær. Tre tauet igjennom øyet, en runde rundt fenderen og ut i det andre øyet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Kjent problem dette... en mulighet er jo å fortøye uten retur. Må du gå, og har begrenset med hjelp, hopp i land med nye tamper/ nye tau som går i retur til båt, disse kan jo få en annen plassering/ vinkel enn fortøyningstau mtp å kjøre ut båten på spring/ brest. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Til enkle fortøyninger i gjestehavner bruker jeg ofte disse, funker veldig bra og er enkle å kjapt ta av og på. Fås kjøpt på maritim Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Ms Fortuna skrev for 8 timer siden: Til enkle fortøyninger i gjestehavner bruker jeg ofte disse, funker veldig bra og er enkle å kjapt ta av og på. Fås kjøpt på maritim ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) Jeg har også gjort det sånn, men tenkt at dette ikke er bra. Rykkdeming på den ene enden av tauet som går igjennom en ring må være oppskriften på slitasje. Selv om jeg aldri har hatt problem med det. Jeg regner med at rykkdemingen også har begrenset effekt når man gjør det sånn. Jeg har lyst på å kjøpe tau som er fjærende i hele tauets lengde: - Poly Storm Baatplassen diskusjon her. - Hurricane Flex - Watski Nylon Elastic Sikkert flere også. Er det noen som kjenner disse eller andre tilsvarende? Flere av dem har slitasjebeskyttelse også, både i øyet og en som kan plasseres der den går igjennom ringen. Jeg kommer til å kjøpe et par av en av disse før sesongen starter. Gerhard Redigert 23.Februar.2020 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Jeg fortøyer med retur, og legger ut tau med dempere på i tillegg , der det trengs. Spring typisk. Plukker de inn før vi går ombord for avgang. Aldri skjønt alle de doble fortøyninger med demper på den ene... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Gerhard skrev On 23.2.2020 at 21.54: Sikkert flere også. Er det noen som kjenner disse eller andre tilsvarende? Jeg fikk aldri noe svar fra noen som hadde prøvd disse (eller tilvarende). Kanskje det ikke er så mye mere demping enn andre tau beregnet på fortøyning? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.