Hedwig Startet 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2020 I går var vi i båten, batteriene var fulladet når vi kom, og for å teste batteriene skrudde vi på alt det vi kunne. Etter en del timer hadde spenningen falt til under 12v. Da ville vi vanligvis ha ladet, men nå ville vi som sagt teste. Slo av alt bortsett fra alarm og noen småting. Kom tilbake i dag, og hvilespenningen var tilbake på 12,6v. Da er vel batteriene så å si fulle? Når vi så bruker strøm faller spenningen fort. Etter en dags forbruk nå er den 11,7, men går til 11,8 med en gang vi reduserer strømforbruket. Batteriene har et slags lite vindu som skal hå fra grønt til sort når de trenger lading. Hva er det normalt at forbruksbanken faller til under belasting? Og når bør man egentlig lade? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Du sier ikke hvor store og hvor mange batterier du har. Vet du hva strømforbruket er med alt på? Vanlig bly, AGM eller littium. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
-Luna- Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Det er derfor man bør installere en batteri monitor for å måle hvor mye batteriet er tappet. Spenningen gir kun en indikasjon når batteriet er belastet. Bly bør ikke tappes lengre ned enn ca 50% Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
JRK Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Du har jo forstått hva vilespenning er. Så lenge denne ikke ligger under 12, 3 volt over tid trenger du ikke lade, men batteriene har det absolutt best når dere toppladet hele tiden, så lad så fort du har anledning, om du bruker en intelligent ladeflader Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Vi har blybatterier. 4x115ah. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Spenningen ved belastning varierer fra batteri til batteri, men her er et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) Husk at det "grønne vinduet" indikerer OK/Ikke OK syrevekt kun på en av cellene i batteriet. Redigert 23.Februar.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Mener du at batteriet mitt er dårlig da det viser12,3 v uten noen form for belastning ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Det trenger i hvert fall lading, snarest. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Merkelig,dette batteriet har vist 12,3v fra jeg tok opp båten I fjord og virker da ganske sprekt fortsatt når jeg prøver å starte båten,!,,, Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Hva måler du spenningen med, billig/dyrt multimeter, voltmeter på instumentpanelet .. . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Det er et billig dobbelt digitalt panel som kan veksle mellom bat 1 (start ) og bat 2 ( forbruk),bat 1 viser 12,3 og bat 2 viser 12,4 Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Ca 2 år gamle batterier, er varta-bateri kjøpt på ravens garage,mener det er 70amp begge to Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Fikk fjærnet di gamle lade- spolene bak svinghjulet og erstattet lade systemet med en ny dynamo fra trikonor på Alnabru, lader konstant over 14 volt ved normal kjøring Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 monicaliereng@ho skrev 4 minutter siden: Det er et billig dobbelt digitalt panel som kan veksle mellom bat 1 (start ) og bat 2 ( forbruk),bat 1 viser 12,3 og bat 2 viser 12,4 Det er ikke stort annet å si enn å anbefale deg å lade opp batteriene snarest. Du har lavere spenning på batteriene enn det bør være. Det høres sikkert ikke så farlig ut så lenge motoren starter men jo lavere batterispenningen er jo fortere sulfaterer batteriene slik at de blir varig skadet. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Skjønner,på med lading I morgen ☺? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 monicaliereng@ho skrev 1 minutt siden: Skjønner,på med lading I morgen ☺? Lurt og batterispenningen din ligger ikke så håpløst lavere enn anbefalt nedre grense så dette redder du inn med å lade de opp Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Lønner det seg å ta av batteri polene under og etter lading? Det som sitter direkte på bat uten om hoved bryter er minne kabel til cd /radio spiller og lense pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) Det er bare å lade med batteripolene på batteriet. Personlig liker jeg å ta av batteri minus under lagring for jeg har litt strømtrekk uten om hovedbryter. Siden batteriene dine ikke har mistet noe spenning siden opptak så spiller det jo ingen rolle i ditt tilfelle Redigert 23.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Ja det er sant,takker for meget gode råd☺⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Dette er vel ett typisk symtom hvis dynamo er litt liten, ladingen blir for dårlig ved maks forbruk, klarer ikke å "fylle etter" fort nok. Hva med å gå opp til en dynamo som gir 20amp ekstra ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 monicaliereng@ho skrev for 10 timer siden: Det er et billig dobbelt digitalt panel som kan veksle mellom bat 1 (start ) og bat 2 ( forbruk),bat 1 viser 12,3 og bat 2 viser 12,4 Før du bruker penger på å endre ladeopplegget ville jeg målt direkte på batteriene med et multimeter. Du kan fort ha 0,3 V i spenningstap frem til panelet, hvis koblingene er lit irret eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Ja det er jo sant,har en integrert lader I båten,merke mascot ( ikke veldig smart lader) jeg satt den på og I displayet sto det 13,2 på både bat 1 og 2,etter 1,5 times lading står det ca 14,2v over både bat 1 og 2,hvor lenge burde/kan jeg la dem stå på lading ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Når batteriet er fullt vil laderen slutte å lade. Har du noen indikator på laderen som er merket bulk, float eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
monicaliereng@ho Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Jeg må ta en tur I båten igjen og sjekke litt på laderen, er noe symboler og ledd pærer på fronten av laderen som jeg kommer til få sett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.