Jump to content

Spørsmål om start og forbruksbatteri

MorganX

Recommended Posts

Hei, har en liten båt som jeg har en 4,3 Efi Mercruiser motor som er koblet til ett Varta 75A startbatteri. Jeg har nå kjøpt meg fryseboks og montert litt mere led lys i cabin og derfor lurer jeg på og montere inn ett batteri til. Hvordan er det å beholde det Varta 75A batteriet jeg har i dag og så koble det over en batterivelger bryter og kjøpe ett 75A batteri til? Er dette en grei løsning eller er ikke dette heldig i og med at det er forskjellig alder på batteriene, eller er det kanskje smartere å bruke kun ett 105A batteri?

Redigert av MorganX (see edit history)
MorganX skrev 1 time siden:

. Trodde at dynamoen vill lade opp det batteriet som var best først og dermed så får det 2 år gamle batteriet mindre lading..

Nei, det er ikke riktig så derfor vil det være helt greit å ha batterier av forskjellig alder så lenge de ikke er sammen koblet over tid når de ikke blir ladet.
Problemet kan oppstå når batteriene er koblet i sammen for da vil det dårligste batteriet ha lavere hvilespenning enn det beste.
Da vil det dårligste batteriet dra ned hvilespenningen på det beste slik at dette ville kunne få kortere levetid.(sulfatering)
I tillegg vil kapasiteten til det dårligste batteriet bli kapasiteten til batteribanken ganger to.

Etter dynamoen har sluttet og lade vil man jo enten vri batterivelgeren over på forbruk eller sette batterivelgeren på off.
I begge tilfeller vil man bryte forbindelsen mellom gammelt og nytt batteri slik at ikke det gamle kan tappe ned det nye.

Redigert av pipe (see edit history)

Har dette oppsettet i min båt.

Virket bra sist sommer, men lurer på om jeg skal klippe «red loop» på DVSR, og styre releet med spenning fra tenningslåsen. 
slik at når jeg stopper båten «isoleres» startbatteri med en gang og ikke først når spenning faller til 12,7 V. 
Tenker at dette er den sikreste måten å ha ett fulladet batteri til start av motor. 

qwerty skrev for 11 timer siden:

Har dette oppsettet i min båt.

Virket bra sist sommer, men lurer på om jeg skal klippe «red loop» på DVSR, og styre releet med spenning fra tenningslåsen. 
slik at når jeg stopper båten «isoleres» startbatteri med en gang og ikke først når spenning faller til 12,7 V. 
Tenker at dette er den sikreste måten å ha ett fulladet batteri til start av motor. 

Hvor tykk er den kabelen som du bruker til releet fra batteriene? Har du den paralell bryteren som er avbildet?

Jeg har 16m2 kabel. Ikke merket noe varmgang eller spenningsfall. 
Ja, jeg har den emergency bryteren (til parallell kobling av batteri). 
jeg kjøpte ett oppsett fra maritim, som var på tilbud, og bygde om dette slik at det er identisk som skissen du viser til. 
det var et oppsett med to startbatteri og forbruk. Det eneste er at det står styrbord batteri (start) og forbruksbatteri på bryterne. 
Er godt fornøyd. 

Ok, takk for svar. da blir det 16mm2 på meg også. Skal ikke ha den paralell bryter funksjonen slik at man kan bruke forbruksbatteriet som startbatteri. Så da blir det 16mm2 fra forbruksbatteri til fordelingen for forbrukskurser samt 16mm2 til DVSR. Har liten båt med fryseboks og div LED lys til kabin og noe annet smått så trekker ikke de store strømmene.

Da har jeg redigert i det orginale koblingskjemaet til Bep for DSVR. Jeg har flyttet kablene til DSVR på sekundærsiden på hovedbryterne for start og forbruk, samt at jeg har fjernet bryteren for paralellkobling. Hva tror folket på forumet om denne skissen?  Kablene fra sekundærsiden på hovedbryterne til DSVR vil være 16mm2.

DVSR2-kopi.jpg

Redigert av MorganX (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...