MorganX Startet 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2020 (redigert) Hei, har en liten båt som jeg har en 4,3 Efi Mercruiser motor som er koblet til ett Varta 75A startbatteri. Jeg har nå kjøpt meg fryseboks og montert litt mere led lys i cabin og derfor lurer jeg på og montere inn ett batteri til. Hvordan er det å beholde det Varta 75A batteriet jeg har i dag og så koble det over en batterivelger bryter og kjøpe ett 75A batteri til? Er dette en grei løsning eller er ikke dette heldig i og med at det er forskjellig alder på batteriene, eller er det kanskje smartere å bruke kun ett 105A batteri? Redigert 23.Februar.2020 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Kjøp deg ett batteri til og bruk dette som forbuksbatteri. Går helt utmerket med batterivender. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 Men må man ha 2 nye batterier av samme dato eller kan man ha batterier av forskjellige alder. Det jeg har er 2 år gammelt. Trodde at dynamoen vill lade opp det batteriet som var best først og dermed så får det 2 år gamle batteriet mindre lading.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) MorganX skrev 1 time siden: . Trodde at dynamoen vill lade opp det batteriet som var best først og dermed så får det 2 år gamle batteriet mindre lading.. Nei, det er ikke riktig så derfor vil det være helt greit å ha batterier av forskjellig alder så lenge de ikke er sammen koblet over tid når de ikke blir ladet. Problemet kan oppstå når batteriene er koblet i sammen for da vil det dårligste batteriet ha lavere hvilespenning enn det beste. Da vil det dårligste batteriet dra ned hvilespenningen på det beste slik at dette ville kunne få kortere levetid.(sulfatering) I tillegg vil kapasiteten til det dårligste batteriet bli kapasiteten til batteribanken ganger to. Etter dynamoen har sluttet og lade vil man jo enten vri batterivelgeren over på forbruk eller sette batterivelgeren på off. I begge tilfeller vil man bryte forbindelsen mellom gammelt og nytt batteri slik at ikke det gamle kan tappe ned det nye. Redigert 23.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 23.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2020 (redigert) Ok, takk for hjelpen. For å lette dette tror jeg at jeg går for ett 105Ah batteri og Victron mppt smart solcelle lader og 100w solcellepanel, samt ha en liten batteribooster som jeg har fra før av. Da kan jeg ta med meg bruke solcellepanelet om jeg skulle bytte båt. Redigert 23.Februar.2020 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Da ville jeg ha beholdt 75Ah batteriet og hatt det om bord for evt nødstart. Topp det gjerne opp med strøm et par ganger i året, evt monter et VSR rele så ordner det seg selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Som index, smart å ha et batteri dedikert for start av motor. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Har sett litt på BEP DVSR. Jeg har 50mm2 fra motor til startbatteri i dag, men lurte på om jeg kan bruke 16mm2 eller 25mm2 fra forbruks batteri til DVSR ? Om jeg går utifra dette kobling skjema. Det nederste bildet er slik jeg vil koble det uten Emergency paralell bryter. Redigert 29.Februar.2020 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 1.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2020 Har dette oppsettet i min båt. Virket bra sist sommer, men lurer på om jeg skal klippe «red loop» på DVSR, og styre releet med spenning fra tenningslåsen. slik at når jeg stopper båten «isoleres» startbatteri med en gang og ikke først når spenning faller til 12,7 V. Tenker at dette er den sikreste måten å ha ett fulladet batteri til start av motor. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 qwerty skrev for 11 timer siden: Har dette oppsettet i min båt. Virket bra sist sommer, men lurer på om jeg skal klippe «red loop» på DVSR, og styre releet med spenning fra tenningslåsen. slik at når jeg stopper båten «isoleres» startbatteri med en gang og ikke først når spenning faller til 12,7 V. Tenker at dette er den sikreste måten å ha ett fulladet batteri til start av motor. Hvor tykk er den kabelen som du bruker til releet fra batteriene? Har du den paralell bryteren som er avbildet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 16mm2 holder plenty til vanlig bruk for VSR'en. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
qwerty Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Jeg har 16m2 kabel. Ikke merket noe varmgang eller spenningsfall. Ja, jeg har den emergency bryteren (til parallell kobling av batteri). jeg kjøpte ett oppsett fra maritim, som var på tilbud, og bygde om dette slik at det er identisk som skissen du viser til. det var et oppsett med to startbatteri og forbruk. Det eneste er at det står styrbord batteri (start) og forbruksbatteri på bryterne. Er godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 Ok, takk for svar. da blir det 16mm2 på meg også. Skal ikke ha den paralell bryter funksjonen slik at man kan bruke forbruksbatteriet som startbatteri. Så da blir det 16mm2 fra forbruksbatteri til fordelingen for forbrukskurser samt 16mm2 til DVSR. Har liten båt med fryseboks og div LED lys til kabin og noe annet smått så trekker ikke de store strømmene. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 (redigert) Da har jeg redigert i det orginale koblingskjemaet til Bep for DSVR. Jeg har flyttet kablene til DSVR på sekundærsiden på hovedbryterne for start og forbruk, samt at jeg har fjernet bryteren for paralellkobling. Hva tror folket på forumet om denne skissen? Kablene fra sekundærsiden på hovedbryterne til DSVR vil være 16mm2. Redigert 9.Mars.2020 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Ser bra ut dette! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 MorganX skrev 1 time siden: Hva tror folket på forumet om denne skissen? Er det ikke mest brukt/vanlig å ikke ha sikring på kabelen til starter/dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Jannmar skrev 1 time siden: Er det ikke mest brukt/vanlig å ikke ha sikring på kabelen til starter/dynamo? Nå står den som Optional på tegningen til Bep. Jeg har ikke denne sikringen, men vet om endel som har denne, da gjerne på 250A. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Den mest sikre løsningen er to batterier. Ett til start og ett til forbruk. Victron har en bra batteriskiller med sammenkoblingsfunskjon for en rimelig penge. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1144&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.