Jump to content

innstilling av batteri monitor


btt

Recommended Posts

Når beskrivelsen sier at du skall legge inn Ampere-Timer (Ah, ikke Ampere) av banken som er tilkoblet
da mener produsenten nok det.

Enkle monitorer teller bare Ampere-Timer "Ah"  (ikke Ampere) inn og ut.
Men det skjer mer i en god monitor enn bare å telle opp og ned.
Så er det nok spørs hvilken type monitor du har og hvilke fine ting den kan ellers.
I tilfellet den f.eks. skal vise % eller som Graph da bør en velge å gjøre som produsenten sier.
Det samme gjelder når den arbeider med Peukerts eksponent, ellers viser den fort helt feil.
En annen greie er at de fleste monitorer trenger å registrere topplading (per definisjon i monitoren)
for å kunne beregne i det hele tatt.

Og bare for også å ha henvist på det, det telles ikke alle batterier på båten.
Har trådstarteren virkelig 1.200Ah bare til service / forbruksbank?
Er jo ikke helt utenkelig, men forholdsvis sjelden. :smiley:

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det kan hende at vi er allerede på det jeg prøvde å antyde ovenfor,
dvs at det er et (vanlig) problem med ikke tilstrekkelig synkronisering.
Les manualen, det står sikkert beskrevet hva du må gjøre med den.

:fishing:
Jørg

NB: Sjekk også at den er tilkoblet riktig, og faktisk får registrert alt ut- og inngående strøm.
Det forutsetter at ingenting er tilkoblet batteri og at shunter sitter på riktig både 

side og sted.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
btt skrev 9 minutter siden:

takker, skal prøve full synkronisering i kveld å så hvordan det går, er bare så rart at volt går ned ,men ikke hvor mye jeg har i "banken" 

 

E er jo tom og F er full

 

 

Det finnes alltid flere muligheter.
f.eks. Når utlading eller lading går en annen vei enn over shunten
da måler den spenning i systemet, men ikke strøm.
Så måler den ikke utgående Ah, og mener batteriet er fortsatt full, mens spenningen sier noe annet.

Ellers kan du også slite med skade på batteriene, eller slite batterier.
da raser spenningen også, mens shunten ikke så strøm som passerer.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...