btt Startet 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2020 hei, på min batteri monitor så kan jeg legge inn antall AMP jeg har i båten, for min del er det 1200 amp . også sies det jo at på bly batteri så får en brukt 50% av batteri kapasiteten. bør jeg ikke da legge inn at jeg har 600 AMP ? så vil monitor vise 100%-0% og når jeg er på 0% så er ikke batteri ødelagte hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Jeg har selv valgt å legge inn den totale kapasiteten, så er det opp meg selv å gjøre vurdering på hvor langt ned jeg vil tømme banken. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Når beskrivelsen sier at du skall legge inn Ampere-Timer (Ah, ikke Ampere) av banken som er tilkoblet da mener produsenten nok det. Enkle monitorer teller bare Ampere-Timer "Ah" (ikke Ampere) inn og ut. Men det skjer mer i en god monitor enn bare å telle opp og ned. Så er det nok spørs hvilken type monitor du har og hvilke fine ting den kan ellers. I tilfellet den f.eks. skal vise % eller som Graph da bør en velge å gjøre som produsenten sier. Det samme gjelder når den arbeider med Peukerts eksponent, ellers viser den fort helt feil. En annen greie er at de fleste monitorer trenger å registrere topplading (per definisjon i monitoren) for å kunne beregne i det hele tatt. Og bare for også å ha henvist på det, det telles ikke alle batterier på båten. Har trådstarteren virkelig 1.200Ah bare til service / forbruksbank? Er jo ikke helt utenkelig, men forholdsvis sjelden. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
btt Svart 24.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 takk for innspill, jeg har en slik: https://www.marinwebben.se/batteriovervakning/tbs-expert/e-xpert-lite-instrument og sliter med at volt går ned mot 24V(kan velge mellom volt og % øverst til venstre). mens graf under så er det bare 2 ( klosser) borte på samme tidspunkt. ut i fra Volt så MÅ jo batteri lades,men ut fra graf så er jo bare 20% brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 (redigert) Det kan hende at vi er allerede på det jeg prøvde å antyde ovenfor, dvs at det er et (vanlig) problem med ikke tilstrekkelig synkronisering. Les manualen, det står sikkert beskrevet hva du må gjøre med den. Jørg NB: Sjekk også at den er tilkoblet riktig, og faktisk får registrert alt ut- og inngående strøm. Det forutsetter at ingenting er tilkoblet batteri og at shunter sitter på riktig både side og sted. Redigert 24.Februar.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
btt Svart 24.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 takker, skal prøve full synkronisering i kveld å så hvordan det går, er bare så rart at volt går ned ,men ikke hvor mye jeg har i "banken" E er jo tom og F er full Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 btt skrev 9 minutter siden: takker, skal prøve full synkronisering i kveld å så hvordan det går, er bare så rart at volt går ned ,men ikke hvor mye jeg har i "banken" E er jo tom og F er full Det finnes alltid flere muligheter. f.eks. Når utlading eller lading går en annen vei enn over shunten da måler den spenning i systemet, men ikke strøm. Så måler den ikke utgående Ah, og mener batteriet er fortsatt full, mens spenningen sier noe annet. Ellers kan du også slite med skade på batteriene, eller slite batterier. da raser spenningen også, mens shunten ikke så strøm som passerer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.