Laffen52 Startet 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2020 Hei Sliter med å få Wallas'en min type 90x serienr 476 fra 1994 til å tenne. Alt annet ser ut til å virke OK: - pumpe går og henter parafinen i grei fart fra tanken - viften suser og går og øker som den skal etter ca 3 min når pumpen senker farten - - men ingen ting annet skjer ? - det er ikke varme på glødeelementet. For sikkerhet skyld har jeg satt inn nytt både glødeelement og vekesylinder uten at dette har bedret utfallet. Når jeg måler strømmen på ledningene til glødeelementet viser det her 0V men det er en lite pulsing fra 0,00V til 0,01V under oppstarttestene. På kontrollenheten er det stabilt lys i bryteren men ikke lys i brennindikatorlyset. Starter opp med hjulet på max. Når jeg slår av etter mislykket test kommer det det litt lys i brennindikatorlyset slik at jeg ser at dioden er OK. Jeg har lest alt jeg har funnet av samtaler vdr. Wallas her på forumet men ingen som har beskrevet den feilen jeg har erfart. Når lurer jeg å om det er en feil på kretskortet eller om det har oppstått en lås som kan resettes – leste i en tråd vdr. Wallas 85D om en resettkommando - og lurte å om dette kan brukes på min plate. Jeg har funnet dokumentasjon på kretskortet i min plate – type XVII-2 (se vedlagte bilder) og håper noen kan hinte meg om hvor jeg kan måle for ev. finne feilen på mitt kort. Kanskje @Wallas Service har råd? Venter i (på?) spenning ⚡ Sitér dette innlegget Har fine norske båter ?; både Windy og Draco. - mailadresse : sovillanger@gmail.com Link to post
Wallas Service Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 (redigert) Slik du beskriver det, ligger nok feilen på kortet, og i slike tilfeller skifter jeg kortet - enkelt og greit. Du kan jo måle om det kommer strøm inn/ut fra glødereleet (firkanta gjennomsiktlig boks), kanskje det er noe galt med releet? Når det gjelder 85D er det en sperre som slår inn ved 3 mislykkede forsøk på oppstart. Sperren er også på en god del Wallas-apparater som bruker samme kretskortet. Men slik sperre er det ikke på ditt kretskort. Redigert 24.Februar.2020 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Ikke så mye å gå etter men om jeg skulle feilsøkt ville jeg begynt med å sjekke om Releet virker ved å sette spenning på det, og deretter om det får styre spenning fra kortet. Fra diagrammet ser det ut for at denne kommer fra D1 (ser ut som om denne har +12V når bryter er påslått) og pin 16 på IC4. IC4 er en Darlington array reledriver. Vil tro pin 16 skal ‘flyte’, men får 0V via transistor når IC4 aktiveres. Da skal releet sjalte. Så du må sjekke om dette skjer ila oppstartssekvensen. Om rele ikke får styrestrøm så kan muligens transistorer i IC4 være brente. Du kan sjekke om IC4 får styresignal inn på pin 1 ila oppstartssekvensen. Hvis den ikke gjør det må du nøste bakover til IC7 som er en op amp så vidt jeg kan se. Gøy, men blir fort en ‘ørkenvandring’ som @Wallas Service sier mellom linjene.. Datablad for IC4 her. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Innrømmer glatt at jeg ikke har peiling på kretskort, så for "ørten" år siden hadde jeg en avtale med en som virkelig kunne kretskort. Jeg forsynte han med kretskortskjema og laget en beskrivelse om hvordan de enkelte kortene skulle oppføre seg til de forskjellige Wallas'ene. Han fikset kortene når jeg trengte det, og virket godt i apparatene - en god stund, før det var på'an igjen for mange av de. Nye feil oppstod i "kjeden" der feilen var tidligere, og slik kunne vi holde på. Komponentene kostet ikke mange kronene, men han skulle ha litt betaling, jeg ville gjerne ha litt for bryderiet, og det var dårlig butikk. Frustrasjoner hos kunder kom i tillegg når de ikke fikk kokt kaffe eller laget middag midt i sesongen. Endte med at vi droppet tanken om reparasjon av kort, og satset på å skifte til nye om noe var galt. Bare godord etter det... Wallas'en er fra 1994 sier du? Vel, en levetid på 25-26 år er ikke galt for et kretskort - er det det da? På tide å pensjonere dette kortet og kjøpe nytt? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 Helt enig i at det er det eneste fornuftige mhp tid/kost, men om trådstarter er like klåfingret som meg så har han gjerne lyst å prøve selv for gøy ?? Ligger en viss tilfredsstillelse i å få til sånt Sitér dette innlegget Link to post
Laffen52 Svart 26.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 Hei og trakk for gode svar fra alle og spesielt @Wallas Service. Ser problemet med at det kan dukke opp følgefeil og slår vel fra meg å reparer kortet. Jeg tror dessuten at jeg vet hva som har skjedd med det etter 2018-sesongen; Jeg gikk gjennom ledningsopplegget i båten fordi jeg erfarte at det var dårlig spenning på forbruksbatteriet og fant at ladeledningen til dette var gått helt i oppløsning. Da var nok problemet med Wallasen i 2018 at spenning var for lav. Før jeg tenkte så langt hadde jeg demontert Wallasen og satt den sammen igjen og i 2019 bare blåste den sikringen uten at jeg fikk den til å gå. Så tok jeg den ut av båten i vinter - inn i kjelleren og satt strøm på den uten sikring ?. Da startet den med litt gnistring men ingen gløding. De siste dagene har jeg gravet fram bildene (alltid lurt og ta bilder ) før demontering i 2018 og så til min forskrekkelse at jeg hadde bytte om de to 4-pinners kontaktene X1 og X2. Dette har nok ført til at det som kunne bli ødelagt i kretskortet har blitt akkurat det. Så nytt kretskort er nok påkrevet ! - har @Wallas Service et pristilbud? En liten sluttkommentar. Når jeg ser i dokumentasjonen på kortet så er det missforhold i denne akkurat vedrørende kontaktene X1 og X2. På side 6118 er X1 på venstre enden av kontaktrekken midt på kortet og X2 ved siden av releet på høyre side . På side 6120 er de byttet om. Det kan være at det er flere enn meg som har byttet om disse kontaktene . . . Sitér dette innlegget Har fine norske båter ?; både Windy og Draco. - mailadresse : sovillanger@gmail.com Link to post
Wallas Service Svart 26.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2020 Faktisk, du har rett, det er byttet om på kretskortskjemaet, det har jeg ikke oppdaget før nå. Det er flere som er byttet om ser jeg også. Har ikke hørt om andre som har bytta om dette, og jeg har ikke sett kontaktene byttet om når jeg har hatt denne type kokeapparat inne til service - etter det jeg kan huske. Jeg gjør jo aldri feil når jeg kobler bort kortet eller skal skifte kort . Pris på kort og eventuelt arbeid oppgir jeg ikke i tråder, sender deg PM om dette Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Geirn Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Har også wallas 90 fra 2006 spenning ok på print måler 12,7v inn på kortet ingen respons alt dødt trenger jeg nytt print? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Enten nytt kretskort eller noe galt med kontrollpanelet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.