Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Båt vs hytte, det er nok sant at de løpende utgiftene på hytta er lavere, samt at hytta kan sees på som et investeringsobjekt.  På den andre siden, du kan ikke ta med deg hytta til et annet sted.  Det hender jeg ankrer opp enkelte steder bl.a. i Bærum og Asker og ler litt i sjegget over folk i hytter og sjønære boliger som kanskje har betalt flere titalls millioner bare for tomta - mens jeg kan droppe anker og kose meg med samme utsikten og til og med bedre muligheter til å ta seg et bad, helt gratis.

Å våkne opp for anker en tidlig morgenstund, samt kanskje ta opp ankeret og luffe rolig avgårde for seil, det er herlig.  På ettermiddager og kvelder er det ofte mye støy og leven, i allefall i indre Oslofjord, i allefall om sommeren ... men på morgenen, da er det som at motorbåtfolket, vannscooterbrukerene, dagsturistene etc ikke helt har våknet enda, det kan være helt tyst og ikke en hekkbølge i vannet.  Å starte en allminnelig arbeidsdag med morgenbad, dra opp et anker, heise seil, sitte på le side med sola i ansiktet mens man nyter en varm kopp kaffe eller te ... og så fortøye i (evt ankre opp utfor) Sandvika, Moss, Drøbak, Bunnefjorden, Son, Halden, Middagsbukta eller annet egnet sted og ta tog/buss inn mot jobb ... det er herlig.  Å forlate ei hytte mandags morgen gir neppe samme gleden, og man kan ikke bruke søndagen og mandags morgen på å flytte hytta nærmere kollektivtransport :-)

I forfjor (tror jeg det var) forlot jeg båsen min pinseferien, avsluttet pinseferien i Telemark, hadde båten der i noen uker før jeg så tok den til Göteborg og København - alt dette i vanlige helger og langhelger.  Sommerferien vår startet vi fra København.  Det finnes helt sikkert mye sjarm i å ha en fast hytte på et fast sted og dra på faste turer i nærområdet, stelle hagen på hytta, bli godt kjent med hyttenaboer, etc ... men å kombinere både transportmiddel, hobby og fritidsbolig (og hadde det ikke vært for barna, hadde det sikkert vært primærboligen), det får man ikke helt til med hytte.

Bobil eller campingvogn er kanskje et rimeligere alternativ.  Ikke vet jeg, har ikke prøvd og har ikke interesse av å prøve :-)

tobixen

tobixen

Båt vs hytte, det er nok sant at de løpende utgiftene på hytta er lavere, samt at hytta kan sees på som et investeringsobjekt.  På den andre siden, du kan ikke ta med deg hytta til et annet sted.  Det hender jeg ankrer opp enkelte steder bl.a. i Bærum og Asker og ler litt i sjegget over folk i hytter og sjønære boliger som kanskje har betalt flere titalls millioner bare for tomta - mens jeg kan droppe anker og kose meg med samme utsikten og til og med bedre muligheter til å ta seg et bad, helt gratis.

Å våkne opp for anker en tidlig morgenstund, samt kanskje ta opp ankeret og luffe rolig avgårde for seil, det er herlig.  På ettermiddager og kvelder er det ofte mye støy og leven, i allefall i indre Oslofjord, i allefall om sommeren ... men på morgenen, da er det som at motorbåtfolket, vannscooterbrukerene, dagsturistene etc ikke helt har våknet enda, det kan være helt tyst og ikke en hekkbølge i vannet.  Å starte en allminnelig arbeidsdag med morgenbad, dra opp et anker, heise seil, sitte på le side med sola i ansiktet mens man nyter en varm kopp kaffe eller te ... og så fortøye i (evt ankre opp utfor) Sandvika, Moss, Drøbak, Bunnefjorden, Son, Halden, Middagsbukta eller annet egnet sted og ta tog/buss inn mot jobb ... det er herlig.  Å forlate ei hytte mandags morgen gir neppe samme gleden, og man kan ikke bruke søndagen og mandags morgen på å flytte hytta nærmere kollektivtransport :-)

tobixen

tobixen

Å våkne opp for anker en tidlig morgenstund, samt kanskje ta opp ankeret og luffe rolig avgårde for seil, det er herlig.  På ettermiddager og kvelder er det ofte mye støy og leven, i allefall i indre Oslofjord, i allefall om sommeren ... men på morgenen, da er det som at motorbåtfolket, vannscooterbrukerene, dagsturistene etc ikke helt har våknet enda, det kan være helt tyst og ikke en hekkbølge i vannet.  Å starte en allminnelig arbeidsdag med morgenbad, dra opp et anker, heise seil, sitte på le side med sola i ansiktet mens man nyter en varm kopp kaffe eller te ... og så fortøye i (evt ankre opp utfor) Sandvika, Moss, Drøbak, Bunnefjorden, Son, Halden, Middagsbukta eller annet egnet sted og ta tog/buss inn mot jobb ... det er herlig.  Å forlate ei hytte mandags morgen gir neppe samme gleden.

tobixen

tobixen

Å våkne opp for anker en tidlig morgenstund, samt kanskje ta opp ankeret og luffe rolig avgårde for seil, det er herlig.  På ettermiddager og kvelder er det ofte mye støy og leven, i allefall i indre Oslofjord, i allefall om sommeren ... men på morgenen, da er det som at motorbåtfolket, vannscooterbrukerene, dagsturistene etc ikke helt har våknet enda, det kan være helt tyst og ikke en hekkbølge i vannet.  Å starte en allminnelig arbeidsdag med morgenbad, dra opp et anker, heise seil, sitte på le side med sola i ansiktet mens man nyter en varm kopp kaffe eller te ... og så fortøye i (evt ankre opp utfor) Sandvika, Moss, Drøbak, Bunnefjorden, Son, Halden eller annet egnet sted og ta tog/buss inn mot jobb ... det er herlig.  Å forlate ei hytte mandags morgen gir neppe samme gleden.

• Create New...