Guest Thostr Startet 24.Februar.2020 Del på Facebook Startet 24.Februar.2020 (redigert) En gammel tresjark på ~28 fot har sunket tre plasser bortenfor min båtplass. Etter årevis med manglende vedlikehold. Spørsmålet jeg stiller meg er: hva vil skje her nå? Og hva bør man gjøre for å redusere skadeomfanget? Havne-eier er informert selvsagt, og er på plass for å vurdere og sette i gang tiltak. Hekken sitter på bunnen og det er lavvann. Om noen timer så er det et par meter høyere vannstand. Mest sannsynlig så ryker vel tampene først, og da vil vel båten tippe over (tampene er tynn gammel treslått, kanskje 12mm). Ved siden av ligger en HR 352. Å kappe tampene er vel derfor ingen god idé, uten å ha en plan for hva neste sjakktrekk skal være. Og hva er det? tette vinduer og få inn en stor pumpe og få båten flytende igjen? Feste nye tamper på siden hvor det ligger en båt i nabobåsen og kappe på motsatt side slik at den tipper mot den åpne plassen? Noen idéer? Redigert 24.Februar.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Det går nok noe tid før båten kan heves/flyttes på forvarlig vis. Som en provisorisk løsning uten å forårsake for mye skade på utriggere/nabobåter samt hindre at den synker ukontrollert, er kanskje å sørge for nok oppdrift til at den holder seg flytende? Altså knytte alt man kan finne av blåser til rekkverk og håpe det beste til større tiltak kan iverksettes? Jeg vet ikke om det er riktigste fremgangsmåte, men regner med tiden er knapp... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 (redigert) Ja tiden er nok relativt knapp. Kl 02 i natt så er tidevannet 276 cm vs 65 cm nå. Neppe nok oppdrift i utriggerne til å holde båten flytende med disse. Særlig utriggeren som ligger til høyre i bildet er spinkel, og er på denne siden at det er naboer hjemme. Blir spennende å se hva havne-eier setter inn av tiltak. Jeg holder også en knapp på oppdrift. Med en dykker og litt plast så skulle det vel være mulig å få tettet nok til at en pumpe kunne ta seg av å holde vraket flytende, litt avhengig av hva som har forårsaket at den sank da.... Redigert 24.Februar.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Vær for all del ikke i nærheten om/når/hvis tauet ryker og utriggeren kommer sprettende opp. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Guest Thostr Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Status nå er at tampene på nabobåten holder utriggeren oppe, stramme som fiolinstrenger... Det er en større seilbåt HR 352, har nok av oppdrift tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Kanskje ikke helt optimalt at den henger i nabobåten, men synes S/Y Vega er inne på noe viktig. Det er store krefter i sving. På etter eller annet tidspunkt får materiell skade bare bli som det blir. Viktigere at ingen blir skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Enig! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Største problemet er vel hvis trebåten ligger under HR når det blir lavvann igjen. Hvis dere har anledning ville jeg kappet tauet til HR når vannet står høyt og flyttet den til en annen bås før det blir lavvann. Ser ingen fare med å kutte ved pullerten hvis man holder fingrene unna. Trebåten kan ikke heves med plast og dykkere, den må løftes til rekka er over vann og deretter pumpes. Alternativt og mye billigere tas opp av lekter med grabb. Sitér dette innlegget Mons Link to post
dieselfan Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 Tøm båsene på begge sider. Fortøy en flåte, lekter eller flytebrygge i hver bås. Legg to eller helst tre bjelker fra flåte til flåte (over den sunkne båten) Strekk en jekkestropp fra babord flåte til styrbord flåte under kjølen på den sunkne båten (fest stropp i bjelken rett over ripa) En stropp til hver bjelke. Dette er nok til å holde den flytende men å heve den krever nok kraftigere saker Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 24.Februar.2020 Del på Facebook Svart 24.Februar.2020 En meter med ekstra tidevann fylt opp, og tilstanden ser ikke mye endret ut. HR 352-en holder nok utriggeren oppe, og kan se ut til at hekken flyter nå på "ubåten". Usikkert hva havneeier har tenkt å foreta seg, men enig i at HR 352-en bør bort og det i en faderlig fart... Eieren er for ordens skyld på utenlandsreise, så blir vel buksering. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Alt går med litt kreativitet... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Dette ser ut som en veldig trist historie... Dersom det er forhold som gjør at båteier rett og slett ikke klarer å se etter båten sin (sykdom etc) så er det kanskje greit å skjerme ham og ikke gå for mye i detalj ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 @dieselfan Ja viktig å unngå å eksponere folk. I dette tilfellet så er båten forlatt av en ukjent eier, for flere år siden. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Oiiij, da er det ikke så lett å bare ordne... godt at det ikke var en kar som ikke hadde det bra.... fint at du hadde kontroll på det Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 For mange år siden hadde jeg en venn som var deleier i en gammel sjark, og denne sank (bøyefortøyning like ved en fylling - båten ble nok liggende på siden på lavvann og tok inn vann). De fikk den opp igjen ved å fylle mottorrommet med tomme brusflasker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Stropper og tomme oljefat med åpningen ned. Så fyller dykkeren dem med luftslangen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Jeg var noen uker i en havn i København, hvor det lå opptil flere sunkne båter fortøyd i båser - men jeg tror det var pålefortøyninger og ikke utriggere, dessuten er ikke tidevannsforskjellene så store der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
mons Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Om man får en slik båt opp til overflaten og kanskje flytende også, så er bare litt av jobben gjort. Hvis det er lekter med grabb i nærheten tar det en god halvtime å plukke den opp og kaste den i en container på dekk som kan settes på land og hentes av en søppelbil. Du sparer kranbil og får en tusenlapp på søpla. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Thostr Svart 25.Februar.2020 Del på Facebook Svart 25.Februar.2020 Har blitt festet noen ekstra tamper forut og ser faktisk ut til at den flyter, men belastningen på utriggeren er jo betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Det holdt tydeligvis å pumpe litt... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Imponerende at det kun var pumping som skulle til på en så nedsenket skute ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Ja, hvordan det gikk til forstod jeg ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Det ble vel lavvann. Vanlig fenomen som oppstår periodisk vest og nord i landet ;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 (redigert) Første bildet viser hvordan båten så ut ved lavvann. Jeg er litt usikker på hvordan de klarte dette, men måtte jo ha funnet en måte å tette rundt slangen til pumpen nok til at de fikk ut mer vann enn det som rant inn :-) Redigert 27.Februar.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Eller det sto en mann eller to på hver side og løftet båten etter tampene. Når en båt ligger slik, så skal det ikke så veldig mye kraft til for å klare å løfte den noen titals centimeter eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.