Jump to content

Ubåt vs utrigger på flytebrygge - hva vil skje videre og hvordan bør det håndteres?

Guest Thostr

Recommended Posts

En gammel tresjark på ~28 fot har sunket tre plasser bortenfor min båtplass. Etter årevis med manglende vedlikehold. Spørsmålet jeg stiller meg er: hva vil skje her nå? Og hva bør man gjøre for å redusere skadeomfanget? Havne-eier er informert selvsagt, og er på plass for å vurdere og sette i gang tiltak. Hekken sitter på bunnen og det er lavvann. Om noen timer så er det et par meter høyere vannstand. Mest sannsynlig så ryker vel tampene først, og da vil vel båten tippe over (tampene er tynn gammel treslått, kanskje 12mm). Ved siden av ligger en HR 352. Å kappe tampene er vel derfor ingen god idé, uten å ha en plan for hva neste sjakktrekk skal være. Og hva er det? tette vinduer og få inn en stor pumpe og få båten flytende igjen? Feste nye tamper på siden hvor det ligger en båt i nabobåsen og kappe på motsatt side slik at den tipper mot den åpne plassen? Noen idéer?

IMG_20200224_202907.jpg

Redigert av Thostr (see edit history)

Det går nok noe tid før båten kan heves/flyttes på forvarlig vis. Som en provisorisk løsning uten å forårsake for mye skade på utriggere/nabobåter samt hindre at den synker ukontrollert, er kanskje å sørge for nok oppdrift til at den holder seg flytende? Altså knytte alt man kan finne av blåser til rekkverk og håpe det beste til større tiltak kan iverksettes?

Jeg vet ikke om det er riktigste fremgangsmåte, men regner med tiden er knapp...

Ja tiden er nok relativt knapp. Kl 02 i natt så er tidevannet 276 cm  vs 65 cm nå. Neppe nok oppdrift i utriggerne til å holde båten flytende med disse. Særlig utriggeren som ligger til høyre i bildet er spinkel, og er på denne siden at det er naboer hjemme.

Blir spennende å se hva havne-eier setter inn av tiltak. Jeg holder også en knapp på oppdrift. Med en dykker og litt plast så skulle det vel være mulig å få tettet nok til at en pumpe kunne ta seg av å holde vraket flytende, litt avhengig av hva som har forårsaket at den sank da....

Redigert av Thostr (see edit history)

Største problemet er vel hvis trebåten ligger under HR når det blir lavvann igjen.

Hvis dere har anledning ville jeg kappet tauet til HR når vannet står høyt og flyttet den til en annen bås før det blir lavvann.

Ser ingen fare med å kutte ved pullerten hvis man holder fingrene unna.

Trebåten kan ikke heves med plast og dykkere, den må løftes til rekka er over vann og deretter pumpes.

Alternativt og mye billigere tas opp av lekter med grabb.

Mons

Tøm båsene på begge sider.

Fortøy en flåte, lekter eller flytebrygge i hver bås.

Legg to eller helst tre bjelker fra flåte til flåte (over den sunkne båten)

Strekk en jekkestropp fra babord flåte til styrbord flåte under kjølen på den sunkne båten (fest stropp i bjelken rett over ripa)

En stropp til hver bjelke.

Dette er nok til å holde den flytende men å heve den krever nok kraftigere saker

En meter med ekstra tidevann fylt opp, og tilstanden ser ikke mye endret ut. HR 352-en holder nok utriggeren oppe, og kan se ut til at hekken flyter nå på "ubåten". Usikkert hva havneeier har tenkt å foreta seg, men enig i at HR 352-en bør bort og det i en faderlig fart... Eieren er for ordens skyld på utenlandsreise, så blir vel buksering.

IMG_20200224_231509.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...