Jump to content

Highfield CL310 Honda BF20: Endre propellstørrelse for høyere toppfart

5nacks

Recommended Posts

Hei,

Har en Highfield 10' Rib med en Honda 20 hester. I brukermanualen er "full throttle range" oppgitt til 5000-6000. I dag sitter det er 4 blads propell som er 9,25x10 og jeg når 6000 rpm på full gass. 5800-5900 rpm på full gass med to røsslige karer. Toppfart er ca. 22-23 knop. Jeg har lyst på litt mer fart. Slik jeg har forstått det, burde man "gire" motoren slik at man helst når minst 5500 på full gass. Er det riktig resonert? I så fall kunne jeg gått opp 1,5-2 i pitch. Eventuelt bytte til 3 blads propell, men da er er litt usikker på pitch i forhold til 4 blads. Noen innspill?

Redigert av scamπ (see edit history)

Vær så snill å legge til hva du har og hva du ønsker slik at trådtittel ikke blir "intetsigende" 

Husk hvor viktig det er for andre at tråden din er søkbar....:thumbsup:

Går du opp 2" i stigning vil:

• Maksturtall gå ned
  • Bensinforbruk vil øke
  • Båten blir tyngre å få i plan
  • Du vil trolig ikke kunne trekke opp noen på vannski
  • Toppfarten vil kanskje øke 1.5-2 knop

Var den min hadde jeg beholdt den som den er. Det er så mye bedre å ha en rigg som går lett enn en som går tungt...

Er tanken at du heretter kun skal bruke båten alene, så kan du prøve en 3 blader med mindre diameter og større stigning.

29 minutes ago, dieselfan said:

Vær så snill å legge til hva du har og hva du ønsker slik at trådtittel ikke blir "intetsigende" 

Husk hvor viktig det er for andre at tråden din er søkbar....:thumbsup:

Går du opp 2" i stigning vil:

• Maksturtall gå ned
  • Bensinforbruk vil øke
  • Båten blir tyngre å få i plan
  • Du vil trolig ikke kunne trekke opp noen på vannski
  • Toppfarten vil kanskje øke 1.5-2 knop

Var den min hadde jeg beholdt den som den er. Det er så mye bedre å ha en rigg som går lett enn en som går tungt...

Er tanken at du heretter kun skal bruke båten alene, så kan du prøve en 3 blader med mindre diameter og større stigning.

Takk for innspill! Båten blir hovedsakelig brukt av 1 person, maks 2 personer av og til. Er fornøyd med oppsett mtp. at båten kommer raskt i plan, går greit, og at den bruker svært lite bensin sammenlignet med 2-taktere jeg har hatt før. Hvis jeg ikke får mer enn 1.5-2 knop i økt toppfart, er det kanskje ikke verdt bryet - spesielt ikke hvis jeg taper på andre variabler i tillegg. 

Siden båten primært brukes for transport ut og inn fra butikken og lignende, tar jeg meg selv i å ligge på bånn gass litt for ofte, men det er kanskje bedre å ligge lett i høyt turtall sammenlignet med litt tungt i lavere turtall. 

3 minutes ago, dieselfan said:

Vil absolutt anbefale deg (og alle andre) å legge til "Highfield 10' Rib Honda 20"  først i trådtittelen, slik at du fanger interesse fra alle som samme eller liknende båt og motor :thumbsup:

Da kan du få tips fra noen som har masse brukererfaring med nettopp "din" rigg...

Har vært flink på dette før, men det glapp litt i dag. Nå skal emnetittelen være bedre :)

Beklager at jeg gnøler så om trådtittel men den er viktig, nå er den jo knallgod :thumbsup: 

(også er jo Forumsreglene klokkeklare og det er unødvendig at vi må "bruke opp" Moderator til slike småting...)

Har ikke god erfaring med å bruke div propellkalkulatorer på så små båter , med så lite vått areal, som din, men jeg blir overraska om du klarer å oppnå noe mer enn 2-3 knop med propellbytte...

Da må du nok til å heve motor og modifisere litt for å klare det.

Håper du får hjelp av noen med samme rigg, det er det beste :thumbsup:

Jeg mistenker at dette blir for smått, mtp hk, løft og fart til at man får de helt store utslagene mellom 3 og 4bl.

Men det man kunne gjort var jo å kjøpe en reservepropell , 3 blader og 11" i stigning for å prøve det 

scamπ skrev for 7 timer siden:

Slik jeg har forstått det, burde man "gire" motoren slik at man helst når minst 5500 på full gass. Er det riktig resonert? I så fall kunne jeg gått opp 1,5-2 i pitch.

.   

Ser Honda anbefaler 5000-6000 som anbefalt turtallsområde.   Jeg foretrekker alltid å holde meg i øvre del av dette området, spesielt på 4T.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dieselfan skrev for 19 timer siden:

kanskje @alfaalfa  kan hjelpe - han er god på firebladere og rib (selv om nok liker de litt lengre)

Hyggelig sagt, takk, takk.

Fin Nic forresten ScamPi.

Om jeg får være litt lang i svaret;

Turtall: det er litt frem og tilabke med hva som er optimalt turtallsvalg for deg som bruker båten. Ettersom de færreste bytter propell etter vekt i båten så velger man en stigning som gir deg maks turtall når båten er lett. Og slik at den klarer å oppnå mest mulig fart/turtall selv med vekt. Slik at du får et bredt bruksområde for båten. Men dersom du selv vet at du ikke kommer til å bruke båten med både lite og mye vekt kan du optimere litt smalere om du skjønner hva jeg mener. Ifølge Honda har denne 20hk ved 5500rpm og det er en litt langslagsmotor (59/64mm). Dvs at du har mer moment under 5500rpm og at det nok faller fortere  over 5500rpm, dvs hold deg opp til 5500 rpm om du vil være litt snever i hvor mye vekt og hva du skal bruke den til.

3-vs 4 blader: det som betyr noe er om propellen har stor motstand i forhold til skyv. Skyver den mye vann gir det kraft (uendelig forenklet) men om det gjøres med å ha mye overflate på propellen, dvs diameter og areal på bladene, er det allikevel en ineffektiv måte å gjøre det på og resultatet blir ikke fart.

Den standard propellen som Solas lager for Honda har litt lange blad som er ment å skyve vann, ikke gi fart. Slik som den ville gjort om den sto på en GH14 og lignende, og det er det som er det disse motorene mest blir brukt til.

Du har en liten lett båt og heldigvis med fin bunn/skrog som er gøy

(derfor gidder jeg å skrive dette, for du kan få litt morro ut av dette)

Så du bør kjøpe en  Solas Amita 3111-093-12 som er en 12 pitch/stigning. Egentlig skulle du kunne dra til med en 14" men de lager ikke mer enn 12" stigning. Det vil sannsynligvis gi deg 5600+ rpm på maks, gjetting basert på samme dia, annen profil på bladene, men 3 bl i stdet for 4 bl.

(2" +stigining kunne gitt 400 rpm redusert rpm, men 4-3bl skal gi deg også økt rpm med 100 rpm, men redusert slip pga bedre grep i vannet med bedre profil på bladene skal redusere rpm noen prosent, men du ligger nærmere maks på hk/moment som gir deg noen prosent opp igjen...)

https://www.telmo.no/alu-propell-til-honda-mercury-yamaha?variant=25455

Koster deg 920,- om websidene er oppdatert.

33 minutes ago, alfaalfa said:

Fin Nic forresten ScamPi.

Takk for det, følte meg kreativ :thumbsup:

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive et så utfyllende svar og lærerikt svar! Selv om jolla ble innkjøpt av praktiske årsaker, er det jo ikke noe i veien for å prøve å det litt gøy på "handleturen". Da legger jeg en en slik propell i handlekurven, så gleder jeg meg til å teste når jeg skal utpå igjen (forhåpentligvis til helga). Holder dere oppdatert på testresultatene. 

Steini skrev for 7 timer siden:

Eg får vel sei takk for god info eg også @alfaalfa

Har ein 9,9 på min cl310, men har tenkt å bytte den ut med ein 20hk.

9,9 går greit nok, men når me er 3 stk ombord og litt handleposer, så må eg ligge på 95% pådrag for å holde den i plan.

Litt uvisst kva type 20 hk eg skal gå får.

Gratulerer med CL310, godt valg i klassen er min oppfatning. Tenkte bare jeg skulle nevne at tallene for denne Honda er knyttet til dette caset, dvs den motoren og de propellene som passer til denne. Bistår gjerne.

Spennende å se hva Scampi kommer tilbake med av resultater.

8 hours ago, Steini said:

Litt uvisst kva type 20 hk eg skal gå får.

Jeg selger ingenting, ikke representerer jeg noen heller. Men, jeg vil bare si at jeg er veldig fornøyd med Hondaen. Er det 2-takter du har i dag? 

Jeg kikket lenge på både 2-taktere og 4-taktere, og havnet til slutt på Hondaen av flere grunner:

- En av de letteste 4-takterene, tror den veier rett under 46 kg, med manuell start

- Forhandler innen 30 min distanse med bil

- Generelt godt omdømme ift. kvalitet og ytelse

- 2-takter selges ikke nye lenger, og de som ligger på bruktmarkedet er etter min mening alt for høyt priset ift hva jeg synes de er verdt (ikke markedet tydeligvis) 

- Siklet lenge på EFI-modellene til andre produsenter, men siden jeg skrur selv, føler jeg det er tryggest med forgasser. 

Bestilte propell fra Telmo i går, pakken er estimert til å komme i dag :clap:

Screenshot_20200227_083829_com.android.chrome.jpg

Eg har ein mercury f 9,9 som har vert veldig bra dei åra eg har brukt den. Also ein firetakter. Den er vel ca 2-3 år no tipper eg.

Er den minst 9,9 som berre er ca 210 cubikk (om eg husker riktig) og 38 kg.

På bavariaen har eg ikkje daviter, så då måtte eg ha ein som var lett og plassere rundt om kring. Mens på nauticaten er det gode daviter, så då speler ikkje vekt noko særlig rolle lenger.

Har også ein ca 3 år honda 9,9 firetakt, samt ein 3 år gammel honwave. Men den er på gran canaria, mens highfielden er i norge....... 

Så eg selger dei to 9,9`ane, så eg kan gå får ein 20hk.

Highfielden skal ner til GC, da honwave`n ikkje er i samme liga som highfield. Har brukt highfielden gjennom eit par år, heile året i både opent hav, is,allslags vær og vind. Til havfiske,garnfiske,krabbeteiner osv. Den er rett og slett heilt topp. 

Så om det då blir ein 20hk med dynamo og elstart, så blir det nok ein raymarine dragonfly i jolla også :) 

Er vel både pluss og minus med dei fleste påhengsmerka tipper eg. Så eg har ikkje bestemt ka type det skal bli. Men det må ver efi, dynamo og elstart. Og om mulig så hadde det vert nice med powertrim.

Så kansje det går mot ein mercury igjen?

Men om nokon har nokre gode tips til kva merke som er bra, så er eg open for alt .

Blir spennende og høyre korleis resultatet ditt blir scampi :) 

• 2 uker senere...
1 hour ago, dieselfan said:

Kjøpte du Solas 3bl  9.25" x 12" ?

Da gikk vel dette ganske bra :thumbsup:

Stemmer. Er svært fornøyd med resultatet selv. Går fortsatt veldig lett i plan, og virker kvikk :) Prisen ble totalt 1068, det inkluderer frakt, 2 låsepinner og ny mutter. 

....10% fartsøkning for en båtlapp.... det er ikke dårlig :thumbsup:   du må nok spandere en twist neste gang @alfaalfa  suser forbi  :wink:

(hadde Solas hatt vett på å lage 9.25" x 14" så er det mye som tyder på at du hadde greid å dra den også... og fått 1.5 knop til )

11 hours ago, dieselfan said:

....10% fartsøkning for en båtlapp.... det er ikke dårlig :thumbsup:   du må nok spandere en twist neste gang @alfaalfa  suser forbi  :wink:

(hadde Solas hatt vett på å lage 9.25" x 14" så er det mye som tyder på at du hadde greid å dra den også... og fått 1.5 knop til )

Det skal jeg gjøre. Bare å ta turen ut @alfaalfa, ligger på østre bolæren nå :) 

Har fått testet med to personer. Med vanlig sittestiling, ca. "midtskips" ovenfor hverandre, fikk vi 5500 rpm. Flyttet vi oss så langt bak vi klarte, økte vi til 5700 rpm - går fint når det er relativt stille, men skummelt i litt bølger :lol:Telefonen gikk tom for strøm og glemte å ta med den håndholdte VHF'en, så fikk ikke avlest fart. 

• 2 måneder senere...

Hvordan er opplevelsen no når du har prøvd den ei stund @scamπ?

Holder på å bestille meg ein mercury 20hk fourstroke til min cl310.

Så eg lurer på å berre bestille ein slik propell eg også.

Spent på korleis det går med 2 voksne, eit barn og litt stuff ombord.

Tenkte å kjøpa med elstart.

Men ser dei leverer 20hk med power tilt på lang stamme, men ikkje kort stamme, så eg må sjekke litt meir opp i dette.

Hadde vert veldig greit med power tilt... 

Jo, det går bra. Har fått testet en del nå. Med to voksne (200 kg), så funker den bra. I mye motvind og sjø, blir den litt stor med to godt voksne, men det funker. 

Hvor mye mer veier motoren med power-tilten? Da kommer vel el-start og hele pakka i tillegg? Vet ikke om jeg ville hatt så mye mer vekt bakpå, selv om det sikkert tåler vekta fint. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...