Jump to content

Highfield CL310 Honda BF20: Endre propellstørrelse for høyere toppfart

5nacks

Recommended Posts

Høyres bra ut.

Er ikkje heilt sikker ang vekt, men vil tru den blir noken kilo tungre. Ser det letteste utgaven er 45 kg, men med dynamo og elstart, så blir det noko meir. men det ser sannelig ikkje ut som om ein får den korte utgaven med power tilt. Så då blir da nok mest sannsynlig uten power tilt ja. Batteri og bensintank er framme i baugen.

Går den lett opp i plan med to voksne? Eller bør eg kansje vurdera slike hydrofoiler? https://www.watski.no/hydrofoil-lz-11bUz

Er vel kansje lika greit å prøva uten slike plater først uansett. ser for meg at ein kan redusera litt av toppfarten med slike.

Når sant skal seiast, så kjører eg båten aleina 75% av tida.

Ikkje heilt sikker på ka du meiner med ". I mye motvind og sjø, blir den litt stor med to godt voksne, men det funker "

Tenker du då på at hekken er litt tung og bauen kjem høgt opp ?

12 minutes ago, Steini said:

Høyres bra ut.

Er ikkje heilt sikker ang vekt, men vil tru den blir noken kilo tungre. Ser det letteste utgaven er 45 kg, men med dynamo og elstart, så blir det noko meir. men det ser sannelig ikkje ut som om ein får den korte utgaven med power tilt. Så då blir da nok mest sannsynlig uten power tilt ja. Batteri og bensintank er framme i baugen.

Går den lett opp i plan med to voksne? Eller bør eg kansje vurdera slike hydrofoiler? https://www.watski.no/hydrofoil-lz-11bUz

Er vel kansje lika greit å prøva uten slike plater først uansett. ser for meg at ein kan redusera litt av toppfarten med slike.

Når sant skal seiast, så kjører eg båten aleina 75% av tida.

Ikkje heilt sikker på ka du meiner med ". I mye motvind og sjø, blir den litt stor med to godt voksne, men det funker "

Tenker du då på at hekken er litt tung og bauen kjem høgt opp ?

"Blir propellen litt stor", skulle det stå. Synes båten kommer seg smidigere opp i plan med to voksne, men raskere i plan med 1 person. Etter å ha brukt båten i forholdvis mye vær og sjø (10 m/s), så syes jeg båten er bedre å kjøre med 2 personer. Den ekstra personen hjelper på en måte å kløyve bølgene bedre. Ellers er det jo gøy å fly litt også, men slitsomt i lengden. 

Jeg skikkelig fornøyd med sjøegenskapene til Highfield'en, den banker alt mulig annet skvip jeg har hatt tidligere ( har ikke noe annet incentiv for å skrive dette). 

Jeg bruker båten mest alene. 

Redigert av scamπ (see edit history)

hehe, ja ser den. Blir fort ubehagelig å hoppa rundt om. 

Men da høyres jo ut som om det blei eit godt valg med ein slik propell ja.

Så eg går for ein slik :)

Må berre få bestillt motoren fyrst, hehe. Venter enda på svar ang power tilt.

Var ei god ukes leveringstid på motor, men det gjør ingenting da eg er ute på jobb i 4 uker fremover.

Tusen takk for raskt svar, setter pris på det :thumbsup:

Steini skrev for 1 time siden:

Då har eg bestillt meg ein ny mercury 20hp.

@alfaalfa  :

Ka trur du ? skal eg satse på ein slik propell eg også? sliter med å finne ut kva som står orginalt på den nye mercury 20hp fourstroke.

Eller trur du kansje det er noko som passer betre til denne maskinen?

Setter stor pris på litt hjelp :smiley:

Hei Steini,

siden propellen på en Mercury er en Black Max som er en bedre propell i utgangspunktet så ville jeg ventet, men du må sikre at du får lov til å finne den rette stigningen. Dvs prøve et par ulike.

Det andre er at max rpm på Merc er 6100 mot Honda 6000 og at utvekslingen på guret er M 2.15 mot H2.08 - så best å se hvordan dette fungerer for deg og så heller ta beslutningen da

Det kan hende Merc dealeren kan gi deg Spitfire som den propellen som følger motoren når du kjøper den slik at du kan få dette litt rimeligere, da ville jeg vurdert det! Men Black Max i utgangspunktet en propell som bør passe båten.

• 5 uker senere...

Då har eg fått testa litt med nye mercury 20hk med elstart.

Og da var noko heilt anna en den tidligare 9,9 ja. Den spretter nesten i plan no.

Då eg holder på å kjøre den inn, så har eg ikkje testet toppfart enno, men den marsjer greit i 20 knop.

Har prøvd bånn gass i eit par sekund. Har den på det nest høyeste tilt messig. Men sku egentlig ønsket litt meir løft på bauen. Den legger seg veldig flatt ved mykje pådrag.

Skal gi ein tilbakemld når eg fått montert turteller, og får sett turtall og fart med maks pådrag

Redigert av Steini (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Båten ligger fint opp til ca 19 knop. Etter dette faller bauen ned, og farten blir ikkje meir en ca 21 knop på topp. Ein merker at bauen graver seg litt ner, og det blir meir motstand.

Når eg har med jentungen på 25kg, og får henne til å sette seg heilt bak med meg, og eg lener meg litt bakover, så graver ikkje bauen seg ned lenger. Det er da eg treffer turtallsperra og får rett over 23 knop. turtelleren viser da 6400 rpm

Motoren er på det nest høyeste "tilt hullet". Har eg på det høyeste, kaviterer den om eg tar ein god sving.

Båten går lett opp i plan med 3 mann ombord. Har ikkje prøvd med fleire.

No veit eg ikkje kva stigning det er på denne orginalt. Men det er orginalen som følgte med min mercury 20hk.

Kunne godt tenkt meg litt meir fart, og om mulig, litt meir løft i bauen.

Nokon gode tips?

Tagger deg @Alfa Alfa då dette er tydelig noko du har peiling på :wink:

Såg at Telmo har denne til halv pris: Stål propell, SOLAS "New Saturn", 10 1/8" x 13" (Høyre) 

Men dette er jo ein tomme opp i størrelse, så det er vel kansje ikkje ideelt?

Redigert av Steini (see edit history)
Steini skrev for 9 timer siden:

Det er da eg treffer turtallsperra og får rett over 23 knop. turtelleren viser da 6400 rpm

Motoren er på det nest høyeste "tilt hullet". Har eg på det høyeste, kaviterer den om eg tar ein god sving.

Såg at Telmo har denne til halv pris: Stål propell, SOLAS "New Saturn", 10 1/8" x 13" (Høyre) 

Men dette er jo ein tomme opp i størrelse, så det er vel kansje ikkje ideelt?

Tja, om du kunne kikket på den propellen du har, det står stigning og diameter inn på enden av propellen rett bak mutteren og skiven som fester propellen. Så er det lettere å spå - og ikke minst å treffe!

Den New Saturn kan fungere for den båten. Og det høres ikke så feil ut med 13" selv om den er litt større i diameter også. Men lettere å treffe med tallene fra den propellen du har testet med nå...

Jeg ville trod at du kunne på en propell som passer bedre fra forhandler? De har gitt deg en propell som du ihvertfall kan gå opp minst 2 tommer ift den du har. Og det er mens motoren er ny og under "innkjøring"...

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...