Jump to content

Oppdatere oeSENC kart for OpenCPN, en liten bug?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg har de norske, svenske og danske oeSENC kartene. Disse (bortsett fra de danske) er det jo jevnlig oppdateringer for som en kan laste ned. Dette gjør jeg ved å gå inn i menyene for OpenCPN og velger "oeSENC Karter" under "Karter". Når jeg da klikker på "Oppfrisk kartliste", får jeg opp det jeg kan laste ned, se skjermdump (måtte deles i to for å få med alt).

Da ser en ovenfra og ned:

Svalbard - Jan Mayen

Trondheim - Nordland

Lofoten - Troms - Finmark

.

.

Sverige

Danmark

Men to av kartområdene er "grået ut" . (har markert det med ???)

Det gjelder "Rogaland - Møre" og "Østfold - Oslo - Agder".

Men hvilket er hvilket?

Uten å vite det blir det surret å få plassert kartene i rette mapper på PC'n.

At feltene er "grået ut" må vel være en bug? Eller er det noe på mine maskiner (likt på alle fire)

At det står "Norway 2019 . er jo en feil i teksten fra oeSENC, men det er nye kart fra 2020 som ligger der, så det er ikke noe problem.

oesenc.jpg.4cb280ab7bae619e225d24203d9b489b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sitat

Hej Lars

Vad jag kan se hos mej så är den näst nedersta Rogaland, Möre, Romsdal och den nederst Osfold, Oslo, Agder. Att det 2019 är för att du köpt dem 2019. Danska kort uppdateras nu också regelbundet.

Hälsningar Ove

Betyr det at de kartvalgene er "grået ut" også hos deg? Da ligger neppe feilen hos deg og meg eller OpenCPN.

Takk for opplysningen om at også danske kart oppdateres, hvor ofte gjøres det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

SamH skrev 4 minutter siden:

Ja, 4.02 er siste.
Har du forsøkt "Scan Charts and Update Database"?
(Fra Charts->Chart Files Vinduet?)

Ja, både "Søk gjennom karter og oppdater database" og "Fremtving full kartdatabase gjennoppbygging". Men problemet med de gråe valgene ligger vel neppe i OpenCPN-programmet?

Da får jeg opp dette, men i det blå feltet står det ikke hvilke kart det er. Samtidig blir teksten i feltet ovenfor lys grått.

oechart_selected.jpg.5a1fdbfa71e3c222ffa789766fe80239.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Kartlista blir lagret i opencpn.conf under [PlugIns/oesenc/charts], stenger du ned opencpn og kikker på conf fila vil du kunne se rekkefølgen der.

Om du føler deg modig, så tar du en kopi av opencpn.conf og lagrer den trygt,  så åpner du originalen, og fjerner alle kartlistingene, dvs alt mellom

[PlugIns/oesenc/charts]
og
[PlugIns/oesenc/ChartinfoList]
Lagrer og starter opn på nytt og refresher kartlista.

Min ser sånn ut før

image.png.bd6e1347917f3d776b2888bf47c59cfc.png:

og sånn etter å ha fjerna kartene:
image.png.977938a165a2da24d8925ceb1df9b29f.png

Så lagrer du, starter opn på nytt, og går til kartlista og refresher.

Og går det ordentlig gæli har du kopien du tok til å begynne med. Stopp Opn, kopier kopien tilbake og du er der hvor du startet.

Snakker vi om det samme nå? Jeg har ingen problemer med å laste ned oppdaterte kart og bruke de. Den listen jeg snakker om kommer jo fra o-chart chop sin server. Jeg vet bare ikke rekkefølgen på to av kartene på serveren deres iom. at feltet er blakt. Eller misforstår jeg deg? Er de grået ut hos deg også SamH?

Når du trykker  Refresh charts, kontakter oesenc plugin oesencsserveren, henter liste over kartene dine, og lagrer lista  i ovennevnte sted i opencpn.conf. Trykker du ikke refresh, viser den bare det som allerede ligger i conf fila.
Oppfatter plugin den lista som OK, henter den ikke ned noe nytt når du trykker Refresh.  

Redigert av SamH (see edit history)
Lars H. skrev 1 time siden:

Betyr det at de kartvalgene er "grået ut" også hos deg? Da ligger neppe feilen hos deg og meg eller OpenCPN.

Takk for opplysningen om at også danske kart oppdateres, hvor ofte gjøres det?

Hej Lars

Det är samma hos mej att de två nedersta norska korten inte finns någon text, när man klickar på dem visas köpdatum och utgångsdatum. Danska kort har version 5 2020 och svenska och norska har version 8 2020 så det verkar inte vara varje vecka men nästan.

Hälsningar Ove

SamH skrev for 2 timer siden:

Kartlista blir lagret i opencpn.conf under [PlugIns/oesenc/charts], stenger du ned opencpn og kikker på conf fila vil du kunne se rekkefølgen der.

opencpn.conf finner jeg ikke på noen av mine PC'er (alle kjører win 10 i en eller annen versjon), heller ikke banen /plugins/oesenc/charts

Under plugins finner jeg ikke oesenc, men oesenc_pi, men under der intet dir som heter charts.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...