Jump to content

Hva skal jeg se etter/velge? aldri hatt båt før

yaman

Recommended Posts

Hei

Jeg har aldri hatt eller eid en båt før, men skal kjøpe før sommeren for å nyte have med familien.

Det jeg er veldig usikker på er selve båtmotor. Jeg har kommet frem til at utenbord motor er enklere å vedlikeholde og enklere å ta vare på for en som ikke har hatt båt før. 

Men så har jeg 0 kunskap om de forskjellige merkene. Jeg snakket med en som driver sitt eget båtverksted og det han sa var: "Styr unna Evinrude og Honda. De har en sinnsyk delepris, og man får ikke gjort noe uten å ha data. Og det har kun forhandlere." 

Er dette noe som stemmer? noen andre tips jeg bør tenke på? anbefalinger? 

Hei og velkommen til Forumet.

Her får de aller fleste god hjelp...

Men, dersom du ikke GIR nødvending informasjon... kan du heller ikke vente å få gode svar.

Vi har til nå følgende fakta om deg:

Du har ikke hatt båt før, men skal kjøpe til sommeren.

Du holder en knapp på utenbords.

Du har null kunnskap om de forskjellige merkene.

Det finner ca 4000 forskjellige vanlige båter. Vi må finne de 5 som passer best til deg.

• Skal du ha ny eller brukt båt?
  • Hvor lang båt tenker du deg?
  • Hvor mye skal båt og motor koste?
  • Skal du trekke båten på tilhenger?

Personen som har gitt deg råd om Evinrude  og Honda anbefaler jeg at du inntil videre setter i "karantene"

Redigert av dieselfan (see edit history)
yaman skrev for 1 time siden:

"Styr unna Evinrude og Honda. De har en sinnsyk delepris, og man får ikke gjort noe uten å ha data. Og det har kun forhandlere." 

Jeg ville hvertfall startet med å ignorere utsagn av denne typen inntil antallet når en kritisk masse. Det finnes mandagseksemplarer av de fleste merker og modeller og det siste der med at "data har kun forhandlere" er bare tøv. 500-ish kroner til en kabel og programvare, pluss en laptop du sannsynligvis har fra før, er alt du trenger for å dumpe diagnostikkdata fra en Evinrude E-Tec.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

yaman skrev for 6 timer siden:

Jeg har kommet frem til at utenbord motor er enklere å vedlikeholde og enklere å ta vare på for en som ikke har hatt båt før.

Uenig med deg her.

Synes selv det er enklere med innenbords.

En gammel ford tror jeg ikke du kan skyte i stykker engang.

En yanmar 4jh går vel uansett, så sant det er olje, og den får diesel og luft.

Men sier du hva du tenker å bruke båten til, overnatting, fart, snekke, flybridge, skal den på tilhenger, tak eller kalesje, nytt eller gammelt, stort eller smått, så blir det enklere for folk å gi råd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...