Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Ruten kan du endre på etter værforholdene, er det fint seilevær hold deg uttaskjærs. For motor innaskjærs. 

 

 noen generelle kommentarer:

 

1: Ja påhengsmotor fungerer, men er det mye sjø eller vind kan det være det ikke er mulig bl.a. fordi propellen kommer ut av vannet i bølgene. 

2: For å seile denne veien i juni kan det være lurt å starte veldig tidlig, dvs. så fort det er litt lyst på natten og utnytte medvind fra nattebrisen, og avslutte før du får solgangsbrisen i mot - f.eks. starte 04:00 og seile til kl. 12:00 -14:00.  Hvis du er kjent med å seile på fyrlykter er det en trygg og god måte å navigere på. 

3: Jeg ville hatt VHF, da når du alle båter som lytter på VHF i nærheten om noe skulle skje. Du kan også sende melding til kyststasjonen og fortelle om ruten din. Se på Telenor sine VHF-sider

4: Bruk både kartplotter og/eller  Ipad/mobil og papirkart. Papirkart er gode for oversikt og backup om elektronikken skulle svikte. 

5: Gå over rigg og båt før avreise. Om du ikke er kompetent til dette selv, få hjelp av noen som kan bidra til å vurdere tilstanden. Vær forberedt på å håndtere rigghavari og andre hendelser på båt og utstyr. 

6: Rigg sikkerhetsline (jackstays) frem på dekk (bruk klatrebånd)  og monter om nødvendig festepunkter for sikkerhetsline i cockpit.  Bruk redningvest med sele som du huker inn når du skal frem på dekk og  i cockpit om det er dårlig vær. 

7: Du kunne også vurdert en satelittbasert PLB (Personal locating beacon) du kan ha på deg om du skulle falle i sjøen eller annen nødssituasjon.  jeg tror det er mulig å leie. 

Krimart

Krimart

Ruten kan du endre på etter værforholdene, er det fint seilevær hold deg uttaskjærs. For motor innaskjærs. 

 

 noen generelle kommentarer:

 

1: Ja påhengsmotor fungerer, men er det mye sjø eller vind kan det være det ikke er mulig bl.a. fordi propellen kommer ut av vannet i bølgene. 

2: For å seile denne veien i juni kan det være lurt å starte veldig tidlig, dvs. så fort det er litt lyst på natten og utnytte medvind fra nattebrisen, og avslutte før du får solgangsbrisen i mot - f.eks. starte 04:00 og seile til kl. 12:00 -14:00.  Hvis du er kjent med å seile på fyrlykter er det en trygg og god måte å navigere på. 

3: Jeg ville hatt VHF, da når du alle båter som lytter på VHF i nærheten om noe skulle skje. Du kan også sende melding til kyststasjonen og fortelle om ruten din. Se på Telenor sine VHF-sider

4: Bruk både kartplotter og/eller  Ipad/mobil og papirkart. Papirkart er gode for oversikt og backup om elektronikken skulle svikte. 

5: Gå over rigg og båt før avreise. Om du ikke er kompetent til dette selv, få hjelp av noen som kan bidra til å vurdere tilstanden. Vær forberedt på å håndtere rigghavari og andre hendelser på båt og utstyr. 

6: Rigg sikkerhetsline (jackstays) frem på dekk (bruk klatrebånd)  og monter om nødvendig festepunkter for sikkerhetsline i cockpit.  Bruk redningvest med sele som du huker inn når du skal frem på dekk og  i cockpit om det er dårlig vær. 

7: Du kunne også vurdert en satelittbasert PLB (Personal locating beacon) du kan ha på deg om du sale falle i sjøen eller annen nødsituasjon.  jeg tror det er mulig å leie. 



×
×
  • Create New...