Peter-
Jeg er veldig enig i ovenstående kommentarer - og det giver mening at sejle så langt du kan når vinden står korrekt. Korrekt vind for dig ville være alt som ikke har en vestlig-komponent aka SW,W,NW skal ud undgå. Disse bør du undgå fordi innaskjærs vender vinden ofte til direkte modvind pga “kanal effekt”. Alle andre vindretning burde være gode for dig - især dem som har en øst-komponent..
Prøv at finde en at sejle med, kæreste, ven, bror, søster, fætter etc. Du kan altid sejle alene senere, men det gør det utroligt meget mere sikkert at være to + så har du nogen at dele en sjov oplevelse med. Jeg var personligt ret overrasket over hvor dårligt min hjerne fungerede i starten pga. bølger og vind og man tager hurtigt nogle dårlige beslutninger i starten hvis man kommer under pres. Hvis du går i panik er det vigtigt at du ikke forlader båden. Båden kan klare ekstremt meget så bliv på båden og prøv at løse problemerne. Der er en teknik der hedder heave to hvor du vha af mainsail og ror balancerer båden ca 50 grader til vinden. Dette er en ekstremt god teknik hvis du trænger en “time-out”. Tjek YouTube for heave to. Brug ikke forsejl til denne teknik..
Autopilot kræver batteri, opsætning, korrekte ledning som tåler strømmen, sikring og blablabla og du bruger hurtigt tid på det. Sejler du innaskjærs får ud alligevel ikke tid til ar bruge den fordi der er så meget der foregår der mht trafik og afmærkninger/skær
Sidste tip er at stå tidligt op, nyde morgenen med kaffe etc og sejle tidligt så du har en lang dag. Ville absolut undgå nattesejlads som nybegynder...
Mvh,
Peter.