Jump to content

Første seiltur fra Oslo til Arendal alene i Columbie 66

Lasseee

Recommended Posts

Heisann.

Jeg skal seile en Columbie 66 fra Son til Arendal i begynnelsen av juni alene, og lurer på om denne ruten jeg har plottet er et godt valg.

Jeg tenker å seile de drøyt 100 nm på 7 dager, så med andre ord korte dagsetaper. Den første etappen er fra Son til Horten, kun 10nm, dette er for at jeg skal bli kjent med båten, motor, seil, øve på å legge til og det hele. Jeg har kun grunnleggende kurs i seiling, og en del teoretisk forståelse, men altså ikke så mye praktisk seilerfaring, og har som plan B å gå på motor store deler av etappen. Motoren jeg har er en 9.9 hester Honda 4 takter, samt en ekstra 4 hesters i reserve. Vil det være mulig å kjøre denne etappen med disse motorene, i det tilfelle jeg ikke skulle få til å seile båten nedover?

Har lagt ruten innaskjærs for det meste og er var på området fra Færder mot Hvasser/Tjøme forbi Svenner til Tvistein fyr, som visstnok kan ha vemmelig sjø. Har valgt å gå lengre ut her om nødvendig. Har også forstått det slik at det er en svak kyststrøm (1 knop) langs dette strekket om en går i komfortabel avstand fra land. I følge Den Norske Los så kan jeg forvente vind fra SW i juni, vil da tenke meg at det kan være vanskelig å seile SW, med mindre jeg krysser masse, og er derfor forberedt på at jeg må gå mye på motor, og derav også valget om å gå innaskjærs.

Trenger jeg å kjøpe VHF for denne turen, eller holder det med to mobiltelefoner? Om jeg har VHF, burde jeg da kalle opp kystradioen og forhøre meg om forholdene og melde i fra, eller blir dette for mye "støy" på radioen i juni måned?

Jeg er veldig åpen for alle tips som kan komme til nytte på denne første seilasen, om det måtte være gode havner på ruten, hvor jeg burde gå, faremomenter eller annen nyttig kunnskap som en gjerne skulle ha visst den første turen.

På forhånd takk.

Ser du går mye ut og inn. Ville heller hold meg lenger ute. Feks

Horten  til Bolærne. ( Jensesunde eller havna) så til  havna på Verdens ende. Det er letter å mindre styr å komme rett ut i åpnet farvann med seil fra disse stedene. Det krever mindre å navigere i åpent farvann enn innaskjærs.

Hvis du kunne hat med mannskap så hadde nok ikke det vært dumt.

Columbie 66 vekker minner, det var min første seilbåt og den som konverterte meg til å bli seiler. Har seilt en slik alene i 22 m/s, den båten tåler stort sett mer en mannskapet.

Jeg er enig med  @Ttopp, ikke gå så mye innaskjærs, kom deg ut å få seilt litt. Columbien er lettseilt singlehanded og det er bare å hive seg i det. Er det blikk stille og ingen vind slik at du må gå for motor er jeg enig i å gå innaskjærs.

Få med en god venn, dere får det kjempemoro.

Guest Avmønstret#

Litt over stokk og stein her og der, men detaljene i ruta var neppe poenget :-) Enig med de to talerne over. Det er langt mer behagelig å seile lange strekk utaskjærs når en er alene enn å vikle seg mellom holmer og skjær langs land. 

Så på god vind ville jeg gått mer ut, på dårlig vær og ufordelaktig vind ville jeg gått lengre inn. 

Utover det, mange flotte plasser du får sett. 

----

Som et aldri så lite tips ville jeg lagt opp "rømingsveier", dvs ruter inn til rolige farvann i le der du evt kan ta en pause eller bli liggende for natta. Tror det står en link i signaturen min hvor du kan finne mange havner ;-). 

Jo flere alternativer du planlegger jo friere står du når du først er ute på sjøen. Er det dårlige forhold en dag så ikke press mot ett eneste mål, finn ett som er bedre for deg og gå dit i stedet. Og blir fremdriften dårlig pga været så ta lengre etapper når du kan. 

10-15-24 timer i båt alene på åpent hav under gode forhold er faktisk en flott opplevelse. Mye mestring og behaget av å være dyktig trøtt og sliten når en kommer i havn. :-) Men en trenger ikke nødvendigvis å begynne med en "maratonetappe". 

https://www.google.com/maps/d/viewer?fbclid=IwAR2M6f0tdwbt6RF6iTFLTitjgIY4wFe1bXCs_JNwO4tgZ63T78Fb_loNljw&mid=1t8B-Vk4_452ORWzPwpFiF6vn3Hw&ll=71.7807101595535%2C17.811193950000074&z=3

Her finner du ulike havner kategorisert etter kaier/brygger, bøyer, uthavner og svaiplasser. 

Om du går inn på FB gruppa "På svai" og søker geografisk (etter gammel standard) feks "Vestfold", så vil du få opp medlemmers beskrivelser av havner i det området, med kartlink til gulesider osv. 

God tur, misunner deg den. Det blir en opplevelse for livet :-)

Gode forslag her! 

Vil komme med mine egne råd:

VHF:

Nei, du må ikke ha VHF så lenge du holder deg nære land, det bør være mobiltelefondekning.
Når det er sagt: Ingenting slår VHF i båt. Koster rundt en tusenlapp for en håndholdt radio - for kystseiling kommer du langt med det, i tillegg kommer kurs og lisens. Ikke dyrt, men god forsikring og veldig praktisk. Du kommer også uansett til å ønske det etter hvert. Mitt råd er å kjøpe det med en gang.
Har du VHF kan du kalle opp kystradio og melde fra om turen og når du regner med å være fremme. Da vil de også "passe på" deg, og kalle deg opp om de mistenker at noe er galt. Du melder dem igjen når du er fremme. Veldig fin forsikring om du er alene.

Generelt om turen: Tror ikke du skal belage deg på lange strekk - det er en magisk opplevelse - men det kan komme siden. Likevel, hold deg et stykke fra land. Når man ikke er vant til båt tenker man at man er tryggere nær land, det motsatte er som oftest tilfelle. 

Første etappe: Om det er sønnavind (som det jo ofte er om sommeren) ville jeg holdt meg langs Jeløy og godt inntil den forbi Gullholmen. Så krysset over. Pass deg for Bastøyfergene, de er fjordens sinteste, minst hensynstagende og mest uforskammede. Mitt råd vil være å holde deg nord for deres lei hele veien til Horten. Kryss nære havnen i Horten, bare pass på at du ikke går rett foran dem. Andre skip trenger du ikke å være redd for om du bare holder litt avstand. Har du VHF kan du kommunisere med dem. 

Gjestehavnen i Horten er havnen rett syd for den du har tegnet inn. Veldig hyggelig sted og kanskje de beste dusjfasilitetene du finner langs fjorden. 

Ellers: Ikke tenk at du skal seile faste ruter. Værforholdene varierer, og du bør variere med dem. Er det god nordavind kan du tilbakelegge halve distansen, i ro og mak. Er det dårlig vær eller hard sønnavind, ligg stille ett døgn.

Til slutt: Lag en "hentetråd" her. Vi som er her liker å lese slikt, du får god hjelp, råd og forumbrukere pleier å legge inn statusrapporter og værmeldinger.

Helt til slutt: Sikker på at du skal dra alene? Båten har vel kanskje ikke autopilot, og om du ikke har mye seilererfaring hjelper det veldig om du har en eller to i båten den første stunden. Kanskje du kan få med noen til å seile fra Son til Horten sammen med deg?

Redigert av Havelle (see edit history)

Ruten kan du endre på etter værforholdene, er det fint seilevær hold deg uttaskjærs. For motor innaskjærs. 

noen generelle kommentarer:

1: Ja påhengsmotor fungerer, men er det mye sjø eller vind kan det være det ikke er mulig bl.a. fordi propellen kommer ut av vannet i bølgene. 

2: For å seile denne veien i juni kan det være lurt å starte veldig tidlig, dvs. så fort det er litt lyst på natten og utnytte medvind fra nattebrisen, og avslutte før du får solgangsbrisen i mot - f.eks. starte 04:00 og seile til kl. 12:00 -14:00.  Hvis du er kjent med å seile på fyrlykter er det en trygg og god måte å navigere på. 

3: Jeg ville hatt VHF, da når du alle båter som lytter på VHF i nærheten om noe skulle skje. Du kan også sende melding til kyststasjonen og fortelle om ruten din. Se på Telenor sine VHF-sider

4: Bruk både kartplotter og/eller  Ipad/mobil og papirkart. Papirkart er gode for oversikt og backup om elektronikken skulle svikte. 

5: Gå over rigg og båt før avreise. Om du ikke er kompetent til dette selv, få hjelp av noen som kan bidra til å vurdere tilstanden. Vær forberedt på å håndtere rigghavari og andre hendelser på båt og utstyr. 

6: Rigg sikkerhetsline (jackstays) frem på dekk (bruk klatrebånd)  og monter om nødvendig festepunkter for sikkerhetsline i cockpit.  Bruk redningvest med sele som du huker inn når du skal frem på dekk og  i cockpit om det er dårlig vær. 

7: Du kunne også vurdert en satelittbasert PLB (Personal locating beacon) du kan ha på deg om du skulle falle i sjøen eller annen nødssituasjon.  jeg tror det er mulig å leie. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Guest Avmønstret#

Om du ikke har autopilot så må du, aller helst bare kjøpe en ;-), men du må finne en måte å balansere båten for seil, feks noe så enkelt som et tau rundt rorkulten til hver side og justere seila eller roret, eller prøve å legge bi. Du må rett og slett ha muligheten til å gå fra styringa i noen minutter nå og da uten å gå i full stans og bli liggende å rulle, noe annet er ikke gjennomførbart. 

De fleste seilbåter har "en metode" for å enten fortsette å seile rett frem, eller legge bi, som fungerer. Men du må finne ut av det. Og det er greit å kunne det uansett, også autopiloter kan svikte. 

En enkel tiller-pilot koster ikke så mye, ser at Raymarine st2000 selges for ca 5 båtlapper nå. Billigvarianten er "sheet to tiller" styring, som du rigger med litt tau, noen blokker og strikker. Google så ser du eksempler/oppskrift på det, f.eks. https://www.cruisingworld.com/simple-self-steering/ Video: 

Men det kan være noe tidkrevende å få systemet stabilt nok. Legge bi er effektivt for korte stopp for å gå på do etc. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Kjøp boka til Andrew Evans ((singlehanded sailing).

Du bør få deg en / noen turer utpå sammen med en som kan seile, før du drar. og du må først som sist kjøpe deg autopilot. Bare for å få dratt opp storseil trenger du en til å styre og en til å dra (eller skal vi ta en debatt på det også..?)

Med rorkult kan du ikke slippe pinnen et øyeblikk, heller ikke når du kjører påhengeren.

Sheet to tiller hadde jeg ikke på pensumlista de første årene, mer å ha bak øret om alt annet svikter.

En håndholdt VHF med DSC koster ikke allverden, da får du gps og mulighet til å sende alarm. Koster 3000 hos Seatronic. VHF kurs tar du på nett.

Du har jo kjøpt båt, og da er det vel fordi du har lyst til å seile og få orden på seilinga.

Er det medvind / ikke vind så er korteste vei mellom to punkter en rett linje... så spørs det hvor komfortabel du er noen hundre meter fra land. Er det motvind og kryss er det ikke lett å holde på inne i indre led, da blir det enten å krysse utpå eller kjøre påhenger.

Lær hvordan du rever, det blir fort for mye seil oppe når man er alene. Evt start med et rev i storseilet, og ta det ut når du føler det er på tide.

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 1 time siden:

Bare for å få dratt opp storseil trenger du en til å styre og en til å dra (eller skal vi ta en debatt på det også..?)

Trenger ikke en debatt på det men der får han en "liten båt fordel". Om layouten på cockpit er sånn noenlunde, og fallene strukket bak til cockpit så vil han klare det meste av "tau" med feks en fot på rorkulten. Det er i grunnen en av flere geniale ting med rorkult, en kan bruke alle mulige deler av kroppen for å styre :-) 

Og ja, om båten ikke har det så må han få seg en rorkultforlenger så en kan bevege seg mer rundt i cockpit og ut på sidene. 

Takk for alle svar.

2 hours ago, Code0 said:

..det var vel en tråd her i fjor sommer, en som skulle på tilsvarende tur fra østfold til vestfold alene.. noen som finner igjen den? Han fikk vel med seg en tror jeg. 

Det er jo denne tråden fra i fjor hvor jeg har plukket med meg mye bra:

Ellers så har båten rorkule, så dette er i hvert fall på plass, om ikke annet.

Tenker i første omgang å kjøpe en håndholdt VHF. Er det et spesielt merke som utpeker seg her med tanke på varighet og kvalitet, eller er de alle like gode?

Jeg skal se å få med meg noen til hjelp på de første etappene.

Autopilot har jeg skjønt at jeg må ha først som sist. Er det et merke som utpeker seg spesielt her?

Jeg har også plottet en godværsrute som går mer utaskjærs om været skulle være bra, med de innspill som har kommet, hører svært gjerne på innspill på denne.

Hvordan er det med havneplass i starten av juni? Fyller gjestehavnene seg tidlig opp i løpet av dagen, eller er aldri dette et reellt problem? Hva gjør jeg om jeg kommer til en havn uten plass og været er surt?

Takk igjen for alle tanker og råd.

Lasseee skrev for 13 timer siden:

Takk for alle svar.

Det er jo denne tråden fra i fjor hvor jeg har plukket med meg mye bra:

Ellers så har båten rorkule, så dette er i hvert fall på plass, om ikke annet.

Tenker i første omgang å kjøpe en håndholdt VHF. Er det et spesielt merke som utpeker seg her med tanke på varighet og kvalitet, eller er de alle like gode?

Jeg skal se å få med meg noen til hjelp på de første etappene.

Autopilot har jeg skjønt at jeg må ha først som sist. Er det et merke som utpeker seg spesielt her?

Jeg har også plottet en godværsrute som går mer utaskjærs om været skulle være bra, med de innspill som har kommet, hører svært gjerne på innspill på denne.

Hvordan er det med havneplass i starten av juni? Fyller gjestehavnene seg tidlig opp i løpet av dagen, eller er aldri dette et reellt problem? Hva gjør jeg om jeg kommer til en havn uten plass og været er surt?

Takk igjen for alle tanker og råd.

Hej Lasseee

Dette var mit indlæg, fik en besked at du havde linket det...

Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med at sejle, men når jeg ser tilbage på hvad jeg gjorde for et år siden tænker jeg at det var helt crazy og jeg var MEGA heldig at det var blik stille og jeg kunne sejle for motor hele vejen..  

Jeg sejlede ca 50-70nm etapper som tog 8-10 timer så dine etapper på 10nm lyder som en rigtig god plan. Hvis du ikke har så meget erfaring med at sejle så ville jeg sejle så meget som muligt de første dage i "sikkert farvand" der hvor du starter ruten. Sejl i alle retninger, lær båden at kende, tag sejl op og ned / rul jibben nogle gange for at lærer sytemerne. Lær at sætte reef i dine sejl og lær at trimme dine sejl etc.  Sejl gerne en 8-10 timer den første dag rundt inde i fjorden og få styr på tingene før du sejler ud i skær og strøm.

Ville ikke sejle alene og drop autopiloten til at starte med. Ville absolut sejle innerskærs og hvis vejret er for dårligt ville jeg ikke sejle. Uteskjærs bliver hurtigt en dårlig oplevelse for dig.. kan du  gører senere i den karrier og nyde det..

Nogle tips jeg ville have ønsket jeg vidste før jeg sejlede:

- Hvor kompliceret en sejlbåd egentlig er iht systemer som gennemføringer, toilet, motor, elektricitet, ror etc. som alle kan give problemer og som du egentlig må forstå bra for sikker sejlads (dog er din båd lidt mindre så det er nok ikke så kompliceret) men du må forstå hvor dine gennemføringer sidder og om du kan lukke dem eller hvordan du kan plugget dem skulle der komme vand ind i båden. Du må også forstå din motor og have en plan hvis du mister den.

- Fint at kigge på vejret på fx windy.com, men vejret er veldig dynamisk og selvom windy har forudsagt en bra dag kan du sagtens oplevel lokale vejrsystem på 2x-3x din planlagten vindstyrke. Se fx denne video (lidt ekstremt men bare for at vise at tingene kan ændre sig virkelig og båden kan blive et HELVEDE hvis du har for meget sejl oppe. Har oplevet dette flere gange..)

- Undgå at sejle i mere end 5-7 m/s i starten. Der er enorme kræfter i vinden og effekten fra vindstød er mere ekstreme ved fx bare 10 m/s.

- Hvis du er oppe omkring 7 m/s så sørg for at reef dit sejl lidt. Er meget mere behageligt i starten ikke at have for meget sejl ude..

- Undgå at sejle i significant modvind

- Vær ikke bange for bare at parkerer båden i en havn og komme tilbage senere.

- Selv små bølger (1-2m) kan føles meget ubehageligt hvis de komme med kort periode typisk omkring fjorde etc så igen undgå vind over 7ms

Hvad angår havne lå jeg gratis med gratis strøm hele påsken i alle havne. Ved ikke med plads i start juni. Ville absolut bruge havn og ikke anker på din tur, især fordi havne livet er fantastisk og norske sydkyst er noget at det mest magiske jeg har oplevet i mit liv. Havde også 20-25c og sol hver dag :) Anker er fantastisk men øv det på et bra spot først..

Lykke til

Mvh,

Peter

Du trenger ikke være redd for fulle gjestehavner i juni, det er først litt ut i juli det kan bli trangt enkelte steder. Og selv om det skulle være fullt så er det alltid plass til en til utenpå, spesielt når det er en liten båt som din.

Det er vær og vind som bestemmer alt på en slik tur, så ikke vær for bundet av planer. Det er fine ruter du har planlagt, men ta det som det kommer, seil så langt det passer hver dag (og/eller natt, er like fint eller finere det), og legg om planene når vind og vær tilsier det. Og er vær og vind perfekt, benytt det til å ta et skikkelig jafs.  

Autopilot er et stort pluss ved aleneseiling, men husk at denne bruker betydelig med strøm slik at den ikke kan brukes kontinuerlig med mindre du har ladekilder. 

På en Columbie 66 kan du løse selvstyring, eller mangelen på selvstyring, med et tau fra rekke/pushpit på den ene siden, 2 eller 3 ganger rundt rorkult, og så videre til rekke/pushpit på den andre siden.

Men ideelt sett kan den seiles uten å holde i rorkulten, bare ved å holde storseil og/eller forseil fyllt med vind. Skal du falle av (styre vekk ifra vinden), så slakker du storseilet litt. Motsatt når du vil opp mot vinden, så kan du slakke forseilet litt, så vil båten styre opp. Så lenge du har stabil vind, så bør det gå, men det kan kreve litt øvelse. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

En gang seilte vi fra mellom Väderöarna og Sydkoster til Stavern uten å røre rorkulten. Den svingte hit og dit, så ut som det var en usynlig hånd som styrte. Overfart på 8 timer med vind fra S som dreide SW utover dagen. Dette greier de fleste båter på kryss/bidevind. En autopilot funker uansett, også for motor. Forutsetter at båten har strøm til å drive piloten. Lading kan kanskje være et problem.

Jeg er veldig enig i ovenstående kommentarer - og det giver mening at sejle så langt du kan når vinden står korrekt. Korrekt vind for dig ville være alt som ikke har en vestlig-komponent aka SW,W,NW skal ud undgå. Disse bør du undgå fordi innaskjærs vender vinden ofte til direkte modvind pga “kanal effekt”. Alle andre vindretning burde være gode for dig - især dem som har en øst-komponent..

Prøv at finde en at sejle med, kæreste, ven, bror, søster, fætter etc. Du kan altid sejle alene senere, men det gør det utroligt meget mere sikkert at være to + så har du nogen at dele en sjov oplevelse med. Jeg var personligt ret overrasket over hvor dårligt min hjerne fungerede i starten pga. bølger og vind og man tager hurtigt nogle dårlige beslutninger i starten hvis man kommer under pres. Hvis du går i panik er det vigtigt at du ikke forlader båden. Båden kan klare ekstremt meget så bliv på båden og prøv at løse problemerne. Der er en teknik der hedder heave to hvor du vha af mainsail og ror balancerer båden ca 50 grader til vinden. Dette er en ekstremt god teknik hvis du trænger en “time-out”. Tjek YouTube for heave to. Brug ikke forsejl til denne teknik..

Autopilot kræver batteri, opsætning, korrekte ledning som tåler strømmen, sikring og blablabla og du bruger hurtigt tid på det. Sejler du innaskjærs får ud alligevel ikke tid til ar bruge den fordi der er så meget der foregår der mht trafik og afmærkninger/skær

Sidste tip er at stå tidligt op, nyde morgenen med kaffe etc og sejle tidligt så du har en lang dag. Ville absolut undgå nattesejlads som nybegynder...

Mvh,

Peter.

Redigert av Peter- (see edit history)

Ut Oslofjorden, og nedover kysten, er det ofte en nattbris. Den starter ved 3-tiden på natten og løyer ned ved 10-tiden på formiddagen. Den kommer alltid fra nordlig retning. Når det er høytrykksvær. Så blir det vindstille en times tid, før solgangsbrisen fyrer opp fra S, dreiende SW til W. Anbefaler å bruke nattbrisen, om den er tilstede. Solgangsbrisen dabber av ut på kveldingen. Lavtrykk som kommer spaserende ødelegger hele greia.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Ut Oslofjorden, og nedover kysten, er det ofte en nattbris. Den starter ved 3-tiden på natten og løyer ned ved 10-tiden på formiddagen. Den kommer alltid fra nordlig retning. Når det er høytrykksvær. Så blir det vindstille en times tid, før solgangsbrisen fyrer opp fra S, dreiende SW til W. Anbefaler å bruke nattbrisen, om den er tilstede. Solgangsbrisen dabber av ut på kveldingen. Lavtrykk som kommer spaserende ødelegger hele greia.

Havelle skrev for 1 time siden:

Godt oppsummert fra @Hulda. Vil også legge til at jo kraftigere nattbrisen er, jo lengre tid tar det før solgangsbrisen kommer og (ofte) mindre kraftig er den.

Dette er interesant - hvor langt strækker denne sig? Helt til Farsund?

I to har så mange års erfaring at I har glemt hvordan det er i starten... jeg synes det er meget voldsomt at starte med nattesejlads...

+ sydkysten af Norge er noget af det flotteste jeg har oplevet. Ville være trist at sejle forbi alt det om natten... er jo absolut muligt at få bra vind fra syd eller øst i Juni...

Redigert av Peter- (see edit history)

Hulda forteller kun hvordan det er. Jeg anbefaler ikke nattseilas, ei heller styrer jeg været. Hvordan TS akter å legge opp seilasen har han fortalt over. 

Nattbrisen er i hovedsak lokalt styrt. Den er en funksjon av temperaturforskjell mellom land og sjø. På samme måte som solgangsbrisen er det. Vinden er som jeg har beskrevet over. Og nattbrisen kan i perioder løpe opp i en god kuling i Oslofjorden. Jeg må korrigere meg selv, ofte starter brisen ved ettiden om natten. Jeg har opplevd kuling både på Tofteholmene og Akerøya allerede ved tretiden om natten. Denne vinden er en 'fallvind', regulert at temperaturfallet over land om natten, samt varmen i sjøen. Så om TS starter ved femtiden om morran, og forholdene ligger godt til rette, vil han ha fin seilas fem timer utover dagen. Nå er vi så forskjellige, femtiden om morran i juni kaller jeg ikke nattseilas. Hvor langt nedover kysten nattbrisen strekker seg, vet jeg ikke. Har ikke vært lenger enn til Nevlunghavn. Og blir det kjølig, blir det verken solgangs- eller nattbris. Blir det lavtrykk, kommer vindretningen til å bli styrt av lavtrykksbanen. For noen dager siden hadde vi 15 m/s rett øst i Strömstad i flere dager. Da gikk lavtrykket nord for oss. TS anbefales å laste ned appen til Windy. 

Det er vel i juni TS skulle seile. Ikke mye natt på den tiden, selv her nede. Når vi hentet Tafatt i Risør, seilte vi vel til det begynte å lysne igjen. Det er vel rundt 01:20. Tror kanskje vi seilte enda lenger ut på morgenen 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Andre uke i juni er det aldri så mørkt i Oslofjorden at det er noe problem.
Har mange ganger kjørt vannski og wakeboard midt på natten på den tiden av året (mindre bølger). Man ser nok til å kunne navigere som man gjør i dagslys og man kan se alle bøyer.

Det er forresten et viktig tips til trådstarter: Det er masser av tegner i fjorden, og spesielt på vestsiden av Jeløy og inn mot Horten kryr det av dem. Hold utkikk!

Redigert av Havelle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...