Snerken
Man må da ikke ha autopilot og vhf så lenge man holder seg nær kysten?
En enkel form for selvstyring er å sette et feste for strikker på roret og så bruke 1-2 bagasjestropper på hver side, alt etter behov. Brukte dette i mange år på maxien min, og det viktigste av alt er at det er strømfritt.
Brukte noe lignende versjonen under med det unntak at jeg hadde stropper på hver side i tilfelle jeg gikk for maskin. Med 3 stropper festet på hver side kan du enkelt justere roret slik at båten går dit du vil ved å koble på 1-2 eller 3 stropper.
Dessuten vil jeg nå påpeke det at man stort sett sitter med rorkulten uansett. Er vel mest for å koke kaffe, justere seil etc etc at man går vekk fra denne.
Og så lenge du ikke har planer om å gå langt utfra kysten holder en mobil lenge.
Ingen vits i å bruke både penger og tid på ting du kanhende ikke vil trenge ved senere anledninger. Blir bare mer å sette seg inn i også.
Ikke hadde jeg vært spesielt redd for liten erfaring med seil heller.
Får du seilene opp og ned er dette en god begynnelse, men et greit tips er nok heller å gå med liten seilføring frem til du kjenner deg selv og båten litt bedre.
Ellers er båtfolk hyggelige slik. Man får alltid noen gode tips på veien. Og da spesielt i båthavner. Hadde nok basert meg på disse jeg og fremfor oppankring.
God tur uansett. Du får nok en positiv opplevelse for livet ut av dette.:)