Jump to content

Første seiltur fra Oslo til Arendal alene i Columbie 66

Lasseee

Recommended Posts

Man må da ikke ha autopilot og vhf så lenge man holder seg nær kysten?

En enkel form for selvstyring er å sette et feste for strikker på roret og så bruke 1-2 bagasjestropper på hver side, alt etter behov. Brukte dette i mange år på maxien min, og det viktigste av alt er at det er strømfritt.

Brukte noe lignende versjonen under med det unntak at jeg hadde stropper på hver side i tilfelle jeg gikk for maskin. Med 3 stropper festet på hver side kan du enkelt justere roret slik at båten går dit du vil ved å koble på 1-2 eller 3 stropper.

Dessuten vil jeg nå påpeke det at man stort sett sitter med rorkulten uansett. Er vel mest for å koke kaffe, justere seil etc etc at man går vekk fra denne.

Og så lenge du ikke har planer om å gå langt utfra kysten holder en mobil lenge.

Ingen vits i å bruke både penger og tid på ting du kanhende ikke vil trenge ved senere anledninger. Blir bare mer å sette seg inn i også.

Ikke hadde jeg vært spesielt redd for liten erfaring med seil heller.

Får du seilene opp og ned er dette en god begynnelse, men et greit tips er nok heller å gå med liten seilføring frem til du kjenner deg selv og båten litt bedre.

Ellers er båtfolk hyggelige slik. Man får alltid noen gode tips på veien. Og da spesielt i båthavner. Hadde nok basert meg på disse jeg og fremfor oppankring.

God tur uansett. Du får nok en positiv opplevelse for livet ut av dette.:)

Redigert av Snerken (see edit history)
Guest Avmønstret#
Snerken skrev for 3 timer siden:

Ellers er båtfolk hyggelige slik. Man får alltid noen gode tips på veien. Og da spesielt i båthavner. Hadde nok basert meg på disse jeg og fremfor oppankring.

Må innrømme at jeg stort sett syns det er veldig mye enklere å ankre opp enn å legge til kai, særlig når jeg seiler alene. Men i starten av juni så er det i det minste mye ledig plass så å gå til kai er uansett enkelt. Men ankring og opplevelser fordrer jolle, så TS ønsker nok kai og muligheten til å komme seg  land vil jeg tro. 

Hei igjen.

Tusen takk for alle tips, de kommer alle komme godt med.

Nattesbrisen ut Oslofjorden visste jeg ikke om, det var et godt tips. Jeg sikter på å starte grytidlig om morgenen. Skal også holde ekstra utgikk etter teiner ut fjorden.

Jeg er mest tankefull rundt dette med å legge til kai, siden dette har jeg aldri gjort før, og kan se for meg at det er en hel del småtriks som må klaffe for at det skal gå smertefritt. Hva er det vanligste når jeg kommer til en gjestebrygge: Å ligge i bås eller longside? Båten har ingen fortøyningstau, hva trenger jeg av tauverk og strekkavlastere? Har dere noen tanker om hva jeg må, og ikke må gjøre når jeg legger til kai? Seilingen skal nok gå helt greit, det er dette med å legge til kai som jeg ikke har noe tek på, spesielt om jeg seiler alene senere.

Hvilken app anbefaler dere å installere for å tegne opp og følge ruten underveis, da jeg ikke har noen vaskeekte GPS-enhet ombord enda?

Takk for tipset med å binde fast rorkula med et rep, det skal jeg huske.

Alle tips noteres og tas med på seilasen.

Columbien er superduper å legge til i. Det lærer du deg fort. Den er lett å manøvrere og du kan nesten svinge den rundt på to båtlengder. Jeg hadde innenborsmotor på min, og den trakk mot styrbord.

Les deg opp på spring og brest. Lag klar noen tau på et par meter og noen på 6-8 meter som du bruker ved fortøyning. Ha gjerne en løkke i ene enden på tauene. Ha også lengre tau i båten dersom det skulle bli nødvendig med slep. Du skaffer deg rimelige og gode fortøyningstau på Biltema.

Først gratulerer med ny båt.  "Verdens største 22-foter "

Jeg har seilt opp og ned denne kysten i mange år,  også med en Columbie - men riktignok en 86 på 80-tallet,    Du har fått mange gode råd, og et par som jeg ikke er helt enige i.  Været styrer helt denne turen men får du SW med styrke over 7 m/sek med din båt, så søk inn mot land og legg deg til, eller bruk motoren om du er i indre led.  Som Hulda og andre sier så er nattbrisen fin å benytte.  Opp ved femtiden, og du har 6-7 timer fin lens og slør.

Legge til:  I juni er det enkelt å finne plass longside på flytebryggene i gjestehavner. Du trenger minimum to kulefendere og to pølsefendere, samt 4 fortøyningsliner med ferdigspleiset øye. Kjøp så store du har plass til.  12 mm treslått tau rekker.  Prøv å finne en plass med baugen mot vinden,  Gå inn mot brygga i ca 30 graders vinkel.  Gjør klar i god tid. Ha alle fendere på siden i riktig høyde, og et tau i baugen og i akter. klar.  Trekk tauet fra baugen utenfor alle vant/fall/rekke  etc. og tilbake til cockpit - så er det enkelt å hoppe i land med begge tauene.

Alternativet som jeg benytter mye er å ha et tau fra midtskips og hoppe i land med dette først.  Du har sikkert ikke fortøyningspuller midt på båten, men vantfestet fungerer midlertidig til du kan dra linene gjennom festene på brygga og tilbake til båten,  Ikke la løse tamper ligge å slenge på brygga.

Les deg opp på hvordan du springer deg ut fra kai.  Da trenger du et par kraftige fendere, og tau på 10-12 meter.

Utstyr :  Ville prioritert en VHF likegodt først som sist.  Gule sider på telefon eller brett funker brukbart til navigasjon, men lurt ha en backup løsning i form av papirkart.

Jeg skal nedover fra Lysekil til Mandal rundt 10-12 juni - kanskje vi sees.  

Fin patent, men virker veldig høyt priset. Hulda greier jeg å styre med to lastestrikker og et par taustumper. Selv om jeg har rattstyring, så fungerer det. Båten ligger da med samme vinkel mot vinden i lange perioder i slengen. Nok til en avslappet tur på toan uten at panikken setter inn. Under gunstige forhold kan båten ligge slik en times tid, eller mer. 

Hulda skrev 14 minutter siden:

Fin patent, men virker veldig høyt priset. Hulda greier jeg å styre med to lastestrikker og et par taustumper. Selv om jeg har rattstyring, så fungerer det. Båten ligger da med samme vinkel mot vinden i lange perioder i slengen. Nok til en avslappet tur på toan uten at panikken setter inn. Under gunstige forhold kan båten ligge slik en times tid, eller mer. 

det er crazy priset. Bruge ikke penge på det kan fikses under 10 NOK ...

Jeg købte en autopilot efter min hjemrejse og den har været en lifesaver for mig især når jeg sejler med konen og 3 små børn... koster ikke mye og jeg fandt endda min på Finn.no - men som jeg skrev tidligere vent med at installeret en indtil du er hjemme og har tiden til at gøre det teknisk og kosmetisk korrekt.

Du skal bare have en VHF (fordi den skal du alligevel have senere når du sejler på eventyr) og håndholdt trænger du ikke installerer så det er fantastisk nemt.

Legge til er noget af det mest besværlige i starten og en god grund til at starte med en lille gammel båd som din (og min). Den kommer til at få nogle skræmmer. Også når du skal lære at ligge i naturhavne senere. Har du en dyr båd oplever du sikkert aldrig alle de ting fordi du er for bange for at ødelægge den..

Mvh,

Peter

Lasseee skrev On 27.2.2020 at 10.08:

Har lagt ruten innaskjærs for det meste og er var på området fra Færder mot Hvasser/Tjøme forbi Svenner til Tvistein fyr, som visstnok kan ha vemmelig sjø. Har valgt å gå lengre ut her om nødvendig. Har også forstått det slik at det er en svak kyststrøm (1 knop) langs dette strekket om en går i komfortabel avstand fra land. I følge Den Norske Los så kan jeg forvente vind fra SW i juni, vil da tenke meg at det kan være vanskelig å seile SW, med mindre jeg krysser masse, og er derfor forberedt på at jeg må gå mye på motor, og derav også valget om å gå innaskjærs.

Tilbake til turen din:

Du legger ruten innaskjærs "for det meste". Hvor? Det er vel ikke så mange steder du kan gå innaskjærs på denne strekningen til Arendal...?

Etter utseilingen i Oslofjorden kan du gjerne gå inn ved Vallø, bakTønsberg-skjærgården, gjennom Vrengen og ut igjen ved Tønsberg Tønne. På dette strekket går du i le og det er mange  flotte uthavner for overnatting.

Fra Tønsberg Tønne mot Jomruland går du i åpen sjø, og du har kun Svenner og Tvistein samt noen småøyer litt for langt inn mot land. En naturlig kurs vil være å gå inn bak Stråholmen og Jomfruland, men etter Jomfruland er du igjen ute i åpen sjø til Risør, hvor du kan stikke deg bak Risørskjærgården. Så er det åpen sjø igjen fra Risør til Lyngør. Nå kan du gå inn bak Askerøya, men så må du ut igjen ved Sandøya. Med seilbåt kommer du ikke innaskjærs videre, altså under brua over til Borøya, de to bruene ved Kilsund og brua over til Flostad. Så du må nok gå på utsiden også fra Sandøya til Tromøysund. Men da er du omtrent hjemme.

Merk deg at hele strekning Jomfruland - Portør - Risør er relativt grunt et godt stykke ut (dybder ca 10-50 meter), til bunnen stuper ned i Langesundsrenna (200 meter ++). Se dybdene på sjøkartet. Det er dypt nok for båten, men dette grunne undervannsplatået inn mot fastlandet gjør at store vannmasser blir presset opp ved pålandsvind og kan gi stor brytende og krapp sjø. Vi går derfor alltid langt ut på dette strekket. På større dybder blir sjøene  lengre, brekker mindre og gjør det mer komfortabelt. Er været stille og fint spiller det selvsagt ingen rolle.

Du får en flott tur, gled deg :thumbsup: !

Når det gjelder tillegging:
Båtfolk er hyggelige (de som ikke er hyggelige kalles folk i båt :p), og jeg vil nærmest forvente at om man ser en komme alene inn i en havn så går folk for å hjelpe og ta i mot tau.

Båten din er lett nok til at man kan ta tak i den og hjelpe deg litt om du bommer litt.

@Lysekil sier egentlig det meste som er å si her, og selv om han uthever det, så tåles det fortsatt å si enda en gang til: Ta deg god tid!

Jeg ville gått sakte inn i havnen, sett meg litt om, og så gjerne sagt til de du ser på land at du var alene og ny, og om noen kunne ta i mot et tau.
Absolutt ingen skam i det, og alle vil hjelpe deg.

Code0 skrev On 27.2.2020 at 15.25:

Du bør få deg en / noen turer utpå sammen med en som kan seile, før du drar. og du må først som sist kjøpe deg autopilot. Bare for å få dratt opp storseil trenger du en til å styre og en til å dra (eller skal vi ta en debatt på det også..?)

Med rorkult kan du ikke slippe pinnen et øyeblikk, heller ikke når du kjører påhengeren.

Sheet to tiller hadde jeg ikke på pensumlista de første årene, mer å ha bak øret om alt annet svikter.

Med en strikk eller bare et tau på rorkulten så du kan sørege for at den hoder seg i senter og grei balanse i båten så kan du forlate rorkulten i korte øyeblikk. Det finnes også engen innretninger å få kjøpt. Hvis du rigger fallene så det ender i Cocpit kan du håndtere det meste derfra mens du styre med bena. Det er jo en liten cockpit i Colombien, men autopilot er absolutt å anbefale - på et eller anent tidspunkt må du frem på dekk. 

Lasseee skrev On 27.2.2020 at 21.08:

Autopilot har jeg skjønt at jeg må ha først som sist. Er det et merke som utpeker seg spesielt her?

Det er vel bare to merker som ha slike enkle "tiller pilots" som du trenger: Raymarine og Simrad. Har selv Raymarine ST 1000 som jeg i sin tid kjøpte for 3 båtlapper. Den er helt grei, men kan selvsagt ikke måle seg med mer avanserte autopilioter med rorvinkelgiver og selvjusterende computer, men da må du ut med 16-20 lapper.  Ser at Seatronic har Raymarine ST 2000 på kampanje, det kan være du bør gå for den. Hvis du velger Raymarine og etterhvert kjøper mer duppedingser mener jeg det skal være mulig å koble sammen autopilot og kartplotter (og eventuelt vindgiver) for å styre etter et gitt waypoint (eller vindretning). 

Jeg hadde en Autohelm som var forløperen til Raymarine ST 1000 på en Columbie 66 og den ble litt i snaueste laget, spesielt under vanskelige forhold og mye vind var den for liten. Columbien legger seg ikke mot vinden dersom du slipper rorkulten, den blir liggende sideveis og det gjør at du må ha en autopilot som reagerer raskt nok dersom du er alene og f.eks. må reve seilene.

Vi kjøpte etter hvert en Raymarine ST 2000 og det fungerte veldig bra.

Columbien er en utrolig bra båt, men den er legjerrig. Det betyr at den faller av med vinden dersom du slipper roret. Ser man vekk et lite øyeblikk har man tatt en liten sving med den, slik er den bare. Det har noe å gjøre med hvordan masta er plassert i forhold til finnkjølen, på Columbien er den plassert foran kjølen. Det er dette som gjør at du trenger en litt kraftigere autopilot enn man skulle tro å Columbien.

Peter- skrev On 28.2.2020 at 10.42:

Hej Lasseee

Dette var mit indlæg, fik en besked at du havde linket det...

Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med at sejle, men når jeg ser tilbage på hvad jeg gjorde for et år siden tænker jeg at det var helt crazy og jeg var MEGA heldig at det var blik stille og jeg kunne sejle for motor hele vejen..  

Jeg sejlede ca 50-70nm etapper som tog 8-10 timer så dine etapper på 10nm lyder som en rigtig god plan. Hvis du ikke har så meget erfaring med at sejle så ville jeg sejle så meget som muligt de første dage i "sikkert farvand" der hvor du starter ruten. Sejl i alle retninger, lær båden at kende, tag sejl op og ned / rul jibben nogle gange for at lærer sytemerne. Lær at sætte reef i dine sejl og lær at trimme dine sejl etc.  Sejl gerne en 8-10 timer den første dag rundt inde i fjorden og få styr på tingene før du sejler ud i skær og strøm.

Ville ikke sejle alene og drop autopiloten til at starte med. Ville absolut sejle innerskærs og hvis vejret er for dårligt ville jeg ikke sejle. Uteskjærs bliver hurtigt en dårlig oplevelse for dig.. kan du  gører senere i den karrier og nyde det..

Nogle tips jeg ville have ønsket jeg vidste før jeg sejlede:

- Hvor kompliceret en sejlbåd egentlig er iht systemer som gennemføringer, toilet, motor, elektricitet, ror etc. som alle kan give problemer og som du egentlig må forstå bra for sikker sejlads (dog er din båd lidt mindre så det er nok ikke så kompliceret) men du må forstå hvor dine gennemføringer sidder og om du kan lukke dem eller hvordan du kan plugget dem skulle der komme vand ind i båden. Du må også forstå din motor og have en plan hvis du mister den.

- Fint at kigge på vejret på fx windy.com, men vejret er veldig dynamisk og selvom windy har forudsagt en bra dag kan du sagtens oplevel lokale vejrsystem på 2x-3x din planlagten vindstyrke. Se fx denne video (lidt ekstremt men bare for at vise at tingene kan ændre sig virkelig og båden kan blive et HELVEDE hvis du har for meget sejl oppe. Har oplevet dette flere gange..)

- Undgå at sejle i mere end 5-7 m/s i starten. Der er enorme kræfter i vinden og effekten fra vindstød er mere ekstreme ved fx bare 10 m/s.

- Hvis du er oppe omkring 7 m/s så sørg for at reef dit sejl lidt. Er meget mere behageligt i starten ikke at have for meget sejl ude..

- Undgå at sejle i significant modvind

- Vær ikke bange for bare at parkerer båden i en havn og komme tilbage senere.

- Selv små bølger (1-2m) kan føles meget ubehageligt hvis de komme med kort periode typisk omkring fjorde etc så igen undgå vind over 7ms

Hvad angår havne lå jeg gratis med gratis strøm hele påsken i alle havne. Ved ikke med plads i start juni. Ville absolut bruge havn og ikke anker på din tur, især fordi havne livet er fantastisk og norske sydkyst er noget at det mest magiske jeg har oplevet i mit liv. Havde også 20-25c og sol hver dag :) Anker er fantastisk men øv det på et bra spot først..

Lykke til

Mvh,

Peter

Nå er ikke jeg noen seiler, men husker mine første famlende forsøk med snekke på 80 tallet. Rådet fra @Peter- er veldig viktig.

Bruk en god del tid de første dagene på å lære båten inne i fjorden. Da får du også et litt tryggere grunnlag for å vurdere om ruta videre, om den skal være innaskjærs med motor eller utaskjærs. Ellers enig i de som sier VHF, fendere og tauvverk. Jeg ville kjøpt treslått silkepolyester og ikke flettet line til fortøying. Synes den som er flettet har tendens til å leve sitt eget liv da det er veldig liten friksjon i den og henger en tamp på utsiden bare renner hele greia ut. Eller er rådene fra gamlekara her gull så merk deg dem.

Hilsen

Lurvetass

• 2 uker senere...

Hei igjen.

Da har jeg notert meg alle tanker og råd, takk for dem alle.

Jeg la just merke til at Færder'n er lagt til 14. juni i år, da vil jeg tro at fjorden, og spesielt Tønsberg-området, er rimelig full av båter i tiden før seilasen. Jeg tenker at fra 15. juni er det derimot relativt tomt nedover, siden de fleste da har seilt avgårde? Jeg vurderer å avvente seilituren til etter Færder'n for å ha litt mer boltreplassp på sjøen og i havnene nedover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...