Aasgard Startet 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2020 Hei. Eg holder på å planlegge en kjøle/fryseboks. Grunnet plassmangel ønsker eg å lage en kjøleskuff og en fryseskuff skreddersydd til mitt prosjekt. Har surfet litt rundt på nettet men sliter litt med å finne info angående design av dette. Eg så for meg en isolert boks, fastmontert kompressor og "tak" montert fordamper plate med to skuffer eg kan dra ut, en til kjøl og en til frys. Målet hadde vert å klare dette med en kompressor/fordamper på mest effektiv mulig måte. Hvordan skal eg gå fram her? Skal eg lage 2 tette separate bokser med vifte fra frys til kjøl? Kan det vere samme boks med "slisser" oppe og nede så varm å kald luft kan sirkulere? Hvordan regulerer man teperatur mest effektivt? Størrelses forhold kjøl/frys? (eg tenker 60-80l kjøleskap) Noen her som har erfaringer/tips inngående dette? Legger ved en pen illustrasjon? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 (redigert) Jeg har nettopp startet et lignende prosjekt i min båt. Jeg kan se om jeg kan få tatt et bilde og lage en illustrasjon på hvordan jeg har tenkt å gjennomføre det. Så kan vi jo utveksle tanker Og ideer.. ? Redigert 27.Februar.2020 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Aasgard Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Det hadde vert supert? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Hos meg har det tidligere vært kjøleboks, med luke i toppen. Men siden det står 2 stoler der er det litt tungvindt å løfte på dette hver gang jeg skal ha ei brus eller lignende. Så jeg tenker å isolere som tidligere, med med ei skuffe som er festet inni kjøleboksen. Har ikke helt planen på hvordan få tettingen til mellom kjøleboks og skuffefronten, men ser for meg en løsning lignende den som er i vanlig kjøleskap med en gummilist, kanskje magnetisk. Så tenker jeg å lage ei lite luke i toppen mellom stolene direkte ned i den o-formuende kjøleren, i håp om at ting fryser inni den, og holder seg nedkjølt rundt den. Jeg er ikke noe tegner, men håper du forstår noe av det likevel. Redigert 29.Februar.2020 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Aasgard Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Takker for svar og flott illustrasjon. O-kjøleren har eg vert inne på tanken på. Det er sikkert det enkleste. Men da eg ikke har mulighet til og komme til ovenfra må eg eventuelt montere kompressor på selve skuffen og lage et system så kabelen ikke kommer i klem. Eller montere den liggende og krype inn i skuffa? Eg hadde håpet og ha kompressor og fordamper fastmontert, for å så bare åpne 2 separate skuffer. De fleste kjøl/fryse skap i hus har vel bare en kompressor. Så det må vare mulig og få til. Får lage meg noen bokser og teste litt? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Her er bilder av hvordan jeg løste det til slutt. Mangler noen lister. Men det fungerer iallfall. ? Skal lage skuffer til de hullrommene mellom sete og kjøleboks. Ble lagd slik fordi kone og ungen synes setene har vært lave tidligere. Nå ser de også noe når vi kjører. ? Setene KAN vippes opp, men da vil jo skuffene åpnes, eller bli veldig rotete. Men synes det er greit å ha muligheten, da det allerede var hull der, da det var den vanlige åpningen til kjøleboksen tidligere. Sikket vanskelig å se, men jeg har lagd ei lita luke for å kunne komme til "frysen" ovenifra mellom setene. Ikke veldig enkelt, men bruker frysen veldig lite i båten. Kun til is egentlig. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.