Guest Sverrejo Startet 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2020 Vi har et Isoterm kjøleskap med liten fryser. Trolig fra slutten av 1980-åra. Fungerer utmerket,men er det vesentlig strømbesparelse ved å bytte til nytt kjøleskap med liten frys? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Hva er modellnummer på kompressor ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Det som trekker strøm er å trekke varme ut av produkter, og dytte denne varmen over i omgivelsene (luft / sjøvann). Så om termostat virker og det er nok 'freon'-fylling på anlegget så kompressoren ikke går unødig så er det ikke mye å hente. Jeg har kompressor i benken i salongen, med minimale luftehull, og kompressoren jobbet lenge. Åpner jeg benken så kondensatoren får bedre kjøling, går driftstida ned. Kjøper du kalde øl, går kompressoren færre timer enn om du fyller kjøleboksen med varm mat / drikke. Jeg hadde ikke byttet før ting slutter å virke, eller du utruster for langtur. Strøm og kjøleboks er et komfortspørsmål, hvor mye kald iskrem og drikke trenger jeg mot hvor mye vil jeg lade... På lange overfarter kan man overleve med lunken cola. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Mix skrev 55 minutter siden: Hva er modellnummer på kompressor ? Båten står på land,jeg har isjas, vet kun at det er 85ltr. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Jeg byttet originalkjøleskapet fra 1986 ut med et nyere av samme størrelse for en del år siden, begge med Danfors kompressor. Bruken har vært den samme. Men det nye bruker adskillig færre amperetimer pr. døgn. Kanskje, - og ikke utenkelig, så er det blitt en utvikling til bedre isolasjon i løpet av disse årene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Byttet fra 65l gammelt kjøleskap til 85l nytt kjøleskap i vår gamle båt. Den nye gikk sjeldnere og brukte mindre strøm selv om de var mye større. Sikkert mye bedre isolert og ikke slitte pakninger. I vår Bavaria har vi originale kjøleskap fra 2007, de bruker mye strøm. Gleder meg til de tar kvelden så jeg får kjøpt nytt. Samme størrelse som den nye på Balticen men bruker vel det doble av strøm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Om man går tilbake til 80 tallet har det jo skjedd litt. Kompressorer bruker litt mindre strøm Vifte som sørger for bedre avkjøling av kompressor ASU automatisk speed up når lading er tilgjengelig eller motor går Innebygd kjøleelement i fryser som holder leger på kulda Men noe av dette kan man jo gjøre manuelt Ekstern 12 V datavifte Sørge for bedre luftgjennomstrømning ved kompressor MSU manuell justering av termostat til maks når motor går Fylle fryser med kjølelement Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Sverrejo skrev for 3 timer siden: Båten står på land,jeg har isjas, vet kun at det er 85ltr. Er det en BD35F kompressor i skapet ditt hadde jeg ikke byttet det ut hvis det er iorden ellers. Det var når Danfoss BD35F/BD50F kom på markedet den store revolusjonen ang. strømforbruk skjedde på 12V kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Mens vi er inne på temaet, er det viktig at skapet kjøleskapet er monter i, har god utlufting? Mitt ser faretruende tett ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 JA!!! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Utlufting er viktig, det er ugunstig med 40 grader bak skapet. På NB 820 var det ingen lufting, etter montering av ventilasjon mot badet, fikk man varmen ut der og kompressoren startet ikke så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Har et digert General Motors ! side-by-side kjøl/frys fra 1974 som fortsatt virker utmerket. Har vurdert å bytte pga av strømforbruk men det er oppgitt et forbruk på 300/370w så da beholder jeg det nok 40 år til ? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2020 Jeg har mitt Frigo båtkjøleskap fra 1986 stående i garasjen, og blir det en varm sommer, fyrer jeg det opp for litt kald Pils mens jeg polerer bilen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.