Jump to content

Gammelt kontra nytt kjøleskap

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Det som trekker strøm er å trekke varme ut av produkter, og dytte denne varmen over i omgivelsene (luft / sjøvann). Så om termostat virker og det er nok 'freon'-fylling på anlegget så kompressoren ikke går unødig så er det ikke mye å hente. Jeg har kompressor i benken i salongen, med minimale luftehull, og kompressoren jobbet lenge. Åpner jeg benken så kondensatoren får bedre kjøling, går driftstida ned. Kjøper du kalde øl, går kompressoren færre timer enn om du fyller kjøleboksen med varm mat / drikke. Jeg hadde ikke byttet før ting slutter å virke, eller du utruster for langtur. Strøm og kjøleboks er et komfortspørsmål, hvor mye kald iskrem og drikke trenger jeg mot hvor mye vil jeg lade... På lange overfarter kan man overleve med lunken cola.

Jeg byttet originalkjøleskapet fra 1986 ut med et nyere av samme størrelse for en del år siden, begge med Danfors kompressor. Bruken har vært den samme. Men det nye bruker adskillig færre amperetimer pr. døgn. Kanskje, - og ikke utenkelig, så er det blitt en utvikling til bedre isolasjon i løpet av disse årene?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Byttet fra 65l gammelt kjøleskap til 85l nytt kjøleskap i vår gamle båt. Den nye gikk sjeldnere og brukte mindre strøm selv om de  var mye større. Sikkert mye bedre isolert og ikke slitte pakninger.

I vår Bavaria har vi originale kjøleskap fra 2007, de bruker mye strøm.  Gleder meg til de tar kvelden så jeg får kjøpt nytt. Samme størrelse som den nye på Balticen men bruker vel det doble av strøm.

Om man går tilbake til 80 tallet har det jo skjedd litt.

Kompressorer bruker litt mindre strøm

Vifte som sørger for bedre avkjøling av kompressor

ASU automatisk speed up når lading er tilgjengelig eller motor går

Innebygd kjøleelement i fryser som holder leger på kulda 

Men noe av dette kan man jo gjøre manuelt

Ekstern 12 V  datavifte 

Sørge for bedre luftgjennomstrømning ved kompressor

MSU manuell justering av termostat til maks når motor går

Fylle fryser med kjølelement

Jeg har mitt Frigo båtkjøleskap fra 1986 stående i garasjen, og blir det en varm sommer, fyrer jeg det opp for litt kald Pils mens jeg polerer bilen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...