bjoris
Jeg hadde en roadtrip i starten av uken og kikket på div båter. Den jeg nok har falt ned på, om vi blir enig om pris OG jeg får solgt dagesn båt har en 295 hk Yanmar. Gått ca 400 timer. Oljeskift var sist 2018, gått 25 timer siden den tid. Oljen ser helt ny ut, men ved peiling på kald motor var oljen ganske langt over maks, jeg vil si omtrendt like langt over som mellom nederst og øverste merke. Selger hadde ikke notert seg det, heller ikke at det lå vann under motoren så her er jo ett par ting som ikke var helt bra, men samtidig var det veldig mye annet med denne båten og motoren som virker forlokkende.
Spm er da, kva kan egentlig skje når det er såpass for mye olje på motoren? Jeg har vært bort i dette på en bil jeg hadde, da jeg gikk tilbake til verkstedet så sa dem at det var bare ørlite som måtte av for å få ned nivået og at det skyldes at når det var øverste merket så steg nivået veldig mye om det kom litt mer olje i. Dvs de mente derfor at det hadde ingen betydning. Noen som kan si noe kvalifisert om dette på LP6-STP motoren?
Dessverre stod båten i opplagt så fikk ikke startet den. Motoren hadde blitt tatt vare på av forhandler så de skulle jo ikkje gjøre slike feil, men erfaringen min er at jeg er mye mer nøye på slikt enn verkstedene er som gjør ting i full fart...