bjoris Startet 27.Februar.2020 Del på Facebook Startet 27.Februar.2020 (redigert) Jeg hadde en roadtrip i starten av uken og kikket på div båter. Den jeg nok har falt ned på, om vi blir enig om pris OG jeg får solgt dagesn båt har en 295 hk Yanmar. Gått ca 400 timer. Oljeskift var sist 2018, gått 25 timer siden den tid. Oljen ser helt ny ut, men ved peiling på kald motor var oljen ganske langt over maks, jeg vil si omtrendt like langt over som mellom nederst og øverste merke. Selger hadde ikke notert seg det, heller ikke at det lå vann under motoren så her er jo ett par ting som ikke var helt bra, men samtidig var det veldig mye annet med denne båten og motoren som virker forlokkende. Spm er da, kva kan egentlig skje når det er såpass for mye olje på motoren? Jeg har vært bort i dette på en bil jeg hadde, da jeg gikk tilbake til verkstedet så sa dem at det var bare ørlite som måtte av for å få ned nivået og at det skyldes at når det var øverste merket så steg nivået veldig mye om det kom litt mer olje i. Dvs de mente derfor at det hadde ingen betydning. Noen som kan si noe kvalifisert om dette på LP6-STP motoren? Dessverre stod båten i opplagt så fikk ikke startet den. Motoren hadde blitt tatt vare på av forhandler så de skulle jo ikkje gjøre slike feil, men erfaringen min er at jeg er mye mer nøye på slikt enn verkstedene er som gjør ting i full fart... Redigert 27.Februar.2020 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Spørsmålet må du nesten rette til verkstedet. På generelt grunnlag vil overfylling kunne resultere i skumming i oljen og redusert smøreevne. Dessuten kan motoren begynne å bruke oljen som drivstoff, det kan føre til ukontrollert rusing. I verste fall totalhavari. Eneste måten å stoppen en slik rusing er å blokkere innsugsluften. Videre kan man få væskeslag. De to sistnevnte kan gi bøyde/brukne råder etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Du sier båten står i opplag. Hvordan står båten da? Kan den ha en helt annen trim i forhold til når den ligger på sjøen, og at nivået vil vise normalt om den hadde ligget på sjø? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Syns båten stod med rimelig riktig vinkel. Skal sjekke med Yanmar Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mr_Stian Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Siden sist oljeskift var i 2018 å nivået var så mye over max så trenger det ikke være at det er overfyllong som er problemet. Dyser som lekker diesel gjør at olje nivået stiger. Mye korte turer og start stopp kan forsterke dette. Du kan nok lukte på oljen om det er kommet diesel i den men jeg hadde vert veldig skeptisk til dette. Spesielt siden det er så lenge siden sist olje skift. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Her kan det være to forhold iallefall: 1. Noe galt med motor eller dor mye olje i utgangspunktet 2. Ingen ting galt i det hele tatt. Jeg skal synse litt om pkt 2: Båt i opplag har tvilsomt samme vinkel som på sjøen. Vedder på den er mer rett, dva at olja sikkert vil være høyere opp på pinnen enn om du hadde dumpet båten på sjøen nå og sjekket. Sjekket min D6-310 for litt siden som står i opplag og nivået var for høyt. Men garantert perfekt før den var i opplag... Videre har motor stått lenge uten å bli startet. Da vil restolje på deler renne ned i sumpa og nivået blir litt høyere enn normalt. Hadde en påhengsmotor en gang, Mercury Verado 225hk. Skiftet olje på høsten og målte nivå pinlig nøyaktig. På våren sjekket jeg nivået og den var langt over maks. Fikk sjokk og lurte på hva som var gått galt. Tappet av olje så nivået var bra. Startet motor på sjøen og kjørte litt med klump i halsen. Dagen etter sjekket jeg nivå igjen som da var altfor lav....Måtte fylle på igjen like mye som jeg hadde tappet av.... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Ja, har også tenkt på dette med at kanskje olje fra filteret etc renner ned når den står lenge. Selvsagt kan det være noe galt, men om jeg kjøper så blir den ikke betalt før etter prøvetur og motoren skal også få skiftet reg reim før jeg betaler så sånn sett ikke store risikoen... Samtidig er det alltid litt kjipt når ting ikke er helt som en tenker at det skal være, det tar alltid tid å bli trygg på årsaken Tenkte med denne tråden om noen med slik motor vet om det lett blir langt over merke ved litt for mye olje, slik jeg hadde på bilmotoren... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Gabi skrev for 12 timer siden: Videre har motor stått lenge uten å bli startet. Da vil restolje på deler renne ned i sumpa og nivået blir litt høyere enn normalt. Hadde en påhengsmotor en gang, Mercury Verado 225hk. Skiftet olje på høsten og målte nivå pinlig nøyaktig. På våren sjekket jeg nivået og den var langt over maks. Fikk sjokk og lurte på hva som var gått galt. Tappet av olje så nivået var bra. Startet motor på sjøen og kjørte litt med klump i halsen. Dagen etter sjekket jeg nivå igjen som da var altfor lav....Måtte fylle på igjen like mye som jeg hadde tappet av.... Enkelte motorer har spesielle prosedyrer for korrekt peiling av oljenivå. Kjenner ikke Yanmarin. På Mercury Verado er det viktig at motoren står opptiltet et par minutter etter varmkjøring, for så å senkes ned, for så å peile olje. Hvis ikke dette gjøres så ender en opp med for mye olje, ikke bra på Verado. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Olja fra filteret renner tilbake, det står i insruksjonsboken hvor lenge etter stopp olja skal peiles. Hadde båten anerledes slagside eller trim ved forrige bytte og mekanikeren var litt rask i vendingen kan det fort bli litt mye olje. Evt vann under motoren kan komme av mangt, hos meg går drenering fra ankerboks,tørkeskap og sikkerhetsventil på bereder rett i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Enig med resten her. Peile olja når båten ligger på sjøen, for korrekt nivå. Ville tatt peilingen på land med ei klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 (redigert) Mr_Stian skrev for 23 timer siden: Siden sist oljeskift var i 2018 å nivået var så mye over max så trenger det ikke være at det er overfyllong som er problemet. Dyser som lekker diesel gjør at olje nivået stiger. Mye korte turer og start stopp kan forsterke dette. Du kan nok lukte på oljen om det er kommet diesel i den men jeg hadde vert veldig skeptisk til dette. Spesielt siden det er så lenge siden sist olje skift. Enig med denne, så lenge oljen har rett farge (ikke hvit) kan slitte dyser over tid forårsake høyt "oljenivå", enten i form av lekkasjer eller "spyling" i steden for forstøving, men om dyser ikke forstøver godt nok vil det høres en tydelig dysekakk/bank på en/flere sylindrer når motor går. Redigert 28.Februar.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 28.Februar.2020 Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 Dyser og dyserør sitter under toppdeksel på denne motoren.Hvis oljenivået hadde steget utover i sesongen kan det være lekk i fra dieselrør. Men du vet jo ikke hvor oljenivået var etter service. En kompis av meg opplevde dette for et par sesonger siden. Da var det en teori som kom raskt frem fra de som kjente motoren. Hadde skjedd før. ? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
bjoris Svart 28.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2020 5 hours ago, Inter 9000 said: Dyser og dyserør sitter under toppdeksel på denne motoren.Hvis oljenivået hadde steget utover i sesongen kan det være lekk i fra dieselrør. Men du vet jo ikke hvor oljenivået var etter service. En kompis av meg opplevde dette for et par sesonger siden. Da var det en teori som kom raskt frem fra de som kjente motoren. Hadde skjedd før. ? Nei, dette var ukjent for selger. Tipper han ikke sjekket oljen så ofte, han hadde fått oljen skiftet på verkstedet og brukt båten svært lite i 2019. Jeg tror ikke en skal krisemaksimere dette, men det er noe som må sjekkes. Tenker at verkstedet må sjekke dette samtidig som de tar reg.reimen... Skal uansett ta en tlf til Yanmar for å høre. Eier har eid båten siden ny og den har gått lite så bør jo ikke være noe problem Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 6 hours ago, Inter 9000 said: Dyser og dyserør sitter under toppdeksel på denne motoren.Hvis oljenivået hadde steget utover i sesongen kan det være lekk i fra dieselrør. Men du vet jo ikke hvor oljenivået var etter service. En kompis av meg opplevde dette for et par sesonger siden. Da var det en teori som kom raskt frem fra de som kjente motoren. Hadde skjedd før. ? Var dette en slik motor? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Inter 9000 Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 bjoris skrev for 5 timer siden: Var dette en slik motor? Ja, det var det. Jeg vil tro at dette ikke er noe problem for deg. Kan være et tips om du opplever økning av oljenivået hvis det blir handel. Lykke til. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
arnearmoa Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Denne motoren «renner full» over tid etter stans, bl.a. fra oljefilteret, som tømmes helt. Jeg husker ikke helt hvor mye. Oljefilteret har sjekkventil i innløpet (ytterst), så man skulle kanskje ikke tro det, men det var iallfall min erfaring. Personlig har jeg en tanke om at oljen kanskje kommer seg ut av filteret andre veien pga. lavt plasserte underspylingsdyser. Manualen sier når og hvordan man skal peile. Ulike tider og måter gir veldig ulikt resultat. Tar ofte litt tid å oppnå trykk ved start hvis den har stått ubrukt en stund. Hvis det er sjøvann under motoren, kan det være brudd i fjæra i tetningsringen innenfor impeller. Ny tetning med syrefast fjær ved neste impellerbytte, så er det problemet borte, i så fall. Ellers kommer det helst fra andre steder enn motoren, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Bra info, ang oljetrykk så merket jeg det på de to jeg har vært ute på prøvetur med. Går noen sek på Volvoen også, men den piper ikke så føles ikke så ille på den:) Tror vesken under var blå kjøleveske etter vinterkonservering, det er rosa på motoren så kan ikke forstå hva annet dette kan skyldes at det er blå veske under motoren:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Sørlandet2 skrev On 28.2.2020 at 9.08: Enkelte motorer har spesielle prosedyrer for korrekt peiling av oljenivå. Kjenner ikke Yanmarin. På Mercury Verado er det viktig at motoren står opptiltet et par minutter etter varmkjøring, for så å senkes ned, for så å peile olje. Hvis ikke dette gjøres så ender en opp med for mye olje, ikke bra på Verado. Yanmar er en innenbords diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Motoren skal peiles 10 minutter etter den er stoppet. Da skal den være kjørt god og varm først. Filteret renner tomt ved lengre lagring, mao litt over maks et ikke unormalt hvis motoren er fylt til maks merket ved oljebytte og riktig peiling. Kanskje 3-4 mm over maks. Er dysene tatt ut og sjekket i den senere tid kan det jo lekke diesel fra returrøret hvis det ikke er satt inn nye tetninger. Tetninger skal byttes, de er engangs. Dyser er oppført på 250 timers service. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Yanmar er en innenbords diesel. Ja, vet godt at Yanmarin er innenbords motor. Men mitt innlegg var sitert Gabi som slet med å peile olje på Verado. Mange motorer har prosedyrer for å peile olje. Noe som nå kommer frem i posten over her. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Sørlandet2 skrev 6 minutter siden: Ja, vet godt at Yanmarin er innenbords motor. Men mitt innlegg var sitert Gabi som slet med å peile olje på Verado. Mange motorer har prosedyrer for å peile olje. Noe som nå kommer frem i posten over her. Bra, men motoren heter altså Yanmar og ikke Yanmarin. Du blander kanskje med en båt som heter Yamarin? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Lazyjack skrev 52 minutter siden: Bra, men motoren heter altså Yanmar og ikke Yanmarin. Du blander kanskje med en båt som heter Yamarin? Beklager. Litt ivrig stavekontroll her. Vet ganske godt hva Yanmar er. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 4.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 (redigert) On 3/1/2020 at 9:57 PM, Linea said: Motoren skal peiles 10 minutter etter den er stoppet. Da skal den være kjørt god og varm først. Filteret renner tomt ved lengre lagring, mao litt over maks et ikke unormalt hvis motoren er fylt til maks merket ved oljebytte og riktig peiling. Kanskje 3-4 mm over maks. Er dysene tatt ut og sjekket i den senere tid kan det jo lekke diesel fra returrøret hvis det ikke er satt inn nye tetninger. Tetninger skal byttes, de er engangs. Dyser er oppført på 250 timers service. Lykke til Det var like mye over merket som avstanden mellom øverst og nederste så skal følge dette skikkelig opp, kan jo være vinkel, men tviler litt på det egentlig siden jeg følte båten hadde "naturlig" vinkel når vi var ombord. Du kjenner fort om en båt heller forover eller bakover fra det naturlige... Motoren hadde hatt 250 timer service på verksted. Så ikke så nøye på hva som hadde blitt gjort. Vel, først må vi få solgt, det tar nok litt tid, får håpe folk er litt mer aktive når det nærmere seg påske og i påsken, haster jo ikke heller, men håper jo jeg får til denne dealen. Samtidig er det jo litt sånn at en vet hva man har, men ikke hva man får. Nå tror jeg denne båten skal mye til å være uheldig med da. Vi får ta skikkelig gjennomgang på testturen og så få verksted til å sjekke om det er ting som kan virke som feil... Redigert 4.Mars.2020 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.