Jump to content

Montering av gjennomgående svinger

bris

Recommended Posts

Hei. Jeg skal kjøpe ny kombi, en Simrad GO9 + en bronzesvinger gjennomgående. Liker ikke å bore et hull i båten, men jeg får nok med en som har erfaring med dette. Mitt spørsmål er hvilken grad jeg bør velge på slingeren. Nå har jeg målt hellingen på skroget der jeg mener svingeren skal stå, og der er hellingen 8 grader. Svingeren leveres enten i 0 eller 12 grader. Hvor nøye er dette? Blir det helt gærnt hvis jeg velger svinger på 12 grader og bare monterer den? Eller må jeg på noen måte bygge opp, kompensere for de 4 gradene som er forskjellen? Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Du velger elementet som er nærmest skrogets helning, i ditt tilfelle 12-graders elementet. Det er svært sjelden man er så heldig at skroget er akkurat 0, 12 eller 20 grader der giveren plasseres (som typisk er alternativene til Airmar). 

Tar med et par tips på veien:

- Ikke plasser giveren slik at den ruller over rullene på eventuell båthenger. Det er ikke "farlig" om den gjør det, men du får lett riper i giverens overflate og disse gir grunnlag for groe og holder på luftbobler som igjen kan påvirke prestanda.

- Ikke plasser giveren bak ujevnheter i skroget, dvs steg, lister eller andre skroggjennomføringer.

- Tenk på hvordan turbulensen ledes under skroget ditt, om mulig plasser giveren et "rolig" sted.

- Tenk på planingsterskel, giveren bør godt bak denne hvis du skal ha dybde i plan. Gjerne så langt bak som mulig men ikke helt kant-i-kant med akterspeilet heller.

- Bruk bunnstoff på giveren beregnet på ekkoloddgiver om båten ligger i saltvann. Dette får du hos alle seriøse forhandlere av ekkolodd, passelig liten flaske og som regel med en latterlig literspris. :)

hanto1 skrev for 7 timer siden:

Får man bunnstoff beregnet på gjennomgående giver i plast? Har en garmin giver som foreløpig er ubehandlet.

Ja, samme som nevnt her.

Team Colibri skrev On 28.2.2020 at 11.04:

Du velger elementet som er nærmest skrogets helning, i ditt tilfelle 12-graders elementet. Det er svært sjelden man er så heldig at skroget er akkurat 0, 12 eller 20 grader der giveren plasseres (som typisk er alternativene til Airmar). 

Tar med et par tips på veien:

- Ikke plasser giveren slik at den ruller over rullene på eventuell båthenger. Det er ikke "farlig" om den gjør det, men du får lett riper i giverens overflate og disse gir grunnlag for groe og holder på luftbobler som igjen kan påvirke prestanda.

- Ikke plasser giveren bak ujevnheter i skroget, dvs steg, lister eller andre skroggjennomføringer.

- Tenk på hvordan turbulensen ledes under skroget ditt, om mulig plasser giveren et "rolig" sted.

- Tenk på planingsterskel, giveren bør godt bak denne hvis du skal ha dybde i plan. Gjerne så langt bak som mulig men ikke helt kant-i-kant med akterspeilet heller.

- Bruk bunnstoff på giveren beregnet på ekkoloddgiver om båten ligger i saltvann. Dette får du hos alle seriøse forhandlere av ekkolodd, passelig liten flaske og som regel med en latterlig literspris. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...