Jump to content

Riktig kobling av batteri til thruster og DVSR?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei! Holder på å gå over litt på en nyinnkjøpt Bayliner 288. 

Den har originalt el opplegg, med original lader og 1, both, 2, off batterivelger. I tillegg har den et batteri i baugen for thruster, men ikke tilkoblet lader!

Etter å ha inspisert litt fant jeg et BEP volt sensitive relay montert ved siden av batteri i baugen, men kun med en tynn jordledning tilkoblet (sensor?). Ingen ledninger er trukket fram ellers. 

Hva kan ha vært tanken her?

Jeg så for meg at det kanskje hadde vært tenkt å trekke kabler fra forbruksbatteri til thruster-batteri via BEP DVSR, så når bryter er på «Both» mens motoren går, lades 1+2, men da tillegg 3 (baug) via BEP. 

Gir dette mening? Når man da stopper motoren eller kobler vekk landstrøm vil vel thruster-batteri og forbruksbatteri kobles fra hverandre igjen. 

Forslag?

Nå er det en egen lader for thrusterbatteri mens den er på landstrøm (alltid)

Ja, det er et vanlig løsning.
Kan brukes så sant det ble tatt hensyn til både spenninger (triggerspenninger, Volt, som slår av/på VSR)
og strøm (A /Ampere) som reléet må kunne tåle ved evt. overflow mellom primær og sekundærbatteri.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 4 uker senere...

Takk for svar! Må få sjekket opp det der litt, hva som er montert etc. Forstår liksom ikke hvorfor jobben er halvgjort, evt. om noe er blitt fjernet. Hvis det er 35mm2 som trengs for å koble opp, så ser det jo ut som det raskt kan bli 4000,- bare i fortinnede kabler! Kan jo få ny lader og batteri for samme pris...

Det er mulig at du begynner å tenke 50% av det du mener,
da blir det komplisert for andre å henge med.

Du trenger riktig kvadrat ift. formålet, men det trenger man ikke å overdrive.

Når f.eks. baugen ha eget batteri, og den er tilstrekkelig dimensjonert,
da kan ladestrømmen begrenses til det nødvendige og kabeldiameteren med det.

"Godt dimensjonert" betyr "maks utlading til SoC93%",
som da gjør at vedkommende batteriet kan gå antisyklisk,
som i neste steg betyr at den ikke trenger mer enn en to tre Ampere pluss floatspenning
for å utjevne det lille som så ble tatt ut.

:fishing:
Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 5 uker senere...

Takk igjen!

Ved videre inspeksjon så fant jeg faktisk kabler!

Det er ikke et BEP DVSR, men VSR (hva er forskjellen?) 

Det er koblet opp jord mellom batteriene, og en kabel går gjennom VSR (jeg har bare ikke sett det før). Ser ut til å være ca 10mm2. 

Etter en del leting fant jeg til slutt den andre enden ved batteribanken, avrevet og full av irr. 

Har isolert den, og tenker å kable den til forbruksbatteriet nå som jeg har fjernet den separate laderen i baugen. 

Så da ser det ut til å være riktig. 

Ser forøvrig at BEP DVSR kan ha ekstern LED for monitorering, har noen fått til det samme på VSR?

Jeg ville kastet ut 1+2 bryteren og bare brukt BEP releet. Sett det ved der du har hovebattereiet, og kopple truster batteriet til start (som benyytes lite og du har motoren i gang når du benytter truster. Legg sensekabel til forbruk, og du trenger ikke lenge å huske på å slå om 1+2 bryter. Det enkle er ofte det beste.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Har tenkt på det, men inntil videre bare latt det være originalt. Er usikker på hvordan isolator og original lader er koblet også. 

Jeg pleier å sette den til «2» når jeg er i båten og jobber, men ved start setter jeg den bare til «Both». 

Jeg tenkte på å skaffe en DSVR til start og forbruk, men beholde VSR mellom forbruk og thruster...

nordemoniac skrev On 28.4.2020 at 17.33:

Det er ikke et BEP DVSR, men VSR (hva er forskjellen?) 

Det er koblet opp jord mellom batteriene, og en kabel går gjennom VSR (jeg har bare ikke sett det før). Ser ut til å være ca 10mm2. 

Etter en del leting fant jeg til slutt den andre enden ved batteribanken, avrevet og full av irr. 

Har isolert den, og tenker å kable den til forbruksbatteriet nå som jeg har fjernet den separate laderen i baugen. 

Så da ser det ut til å være riktig. 

Ser forøvrig at BEP DVSR kan ha ekstern LED for monitorering, har noen fått til det samme på VSR?

VSR = Volt Sensitiv Relay, pleier å sense triggerspenningen (den reléet reagerer på) på én (1) side av reléet
DVSR = D som Dual; er det samme, men senser på begge sider av reléet.
Fordel med D kunne være når det finnes dynamo tilkoblet til et batteri, og batterilader/solceller mm. koblet til forbruksbatteri.
Dual lukker kretsen når en eller begge sider kommer over triggerpunktet.
Så finnes det slike reléer også med trendfølge og andre finesser som kan gjøre livet enklere.

Jeg ser ikke så riktig hvor problemet ditt ligger.
Er du bare usikker hvorfor det ikke funker/ikke lengre funker så kan svarene være mange.
Men normal (så sant reléet er korrekt tilpasset mht strøm og spenningene) funker sånt som det skal.

Tilkobling til monitoring:
tilbys bare av få VSR men er ofte heller ikke så viktig.

Men det kan være interessant i disse dager er å ta noe veldig nøye titt på triggerspenningene,
dvs når reléet skal gjøre noe.
Med et justerbart relé kan man tilpasse både på- og av- triggere etter behov, og det kan løse en del komplikasjoner.

:seeya:
Jørg

Det som viste seg å være problemet, er rett og slett at VSR ikke var tilkoblet forbruksbanken, kun thruster-batteri. Men jeg har ikke koblet til den blå kabelen ennå, men isolert den inntil videre. 
Usikker på hvilket batteri som er forbruk og start ennå, men regner med at den har vært tilkoblet forbruk for en stund siden. 
62D88D02-734E-4CBC-A316-536950C3F788.jpeg.fe8b35a246434c653ac32c798c73f8c8.jpeg

Som du vil se av dokumentet jeg linket til, vil releet lukke når det senser 13.4V eller høyere på sense-siden, så spenningsfall kan være et tema dersom du har lange trekk med lite tverrsnitt. Videre er det, litt avhengig av hvordan releet er koblet, hoppende likegyldig om bryteren din står på 1, both eller 2, det er spenningen på sense-pinnen som avgjør om releet lukker.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...