Kjeles Startet 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2020 (redigert) Det er lett å bli lurt for penger på nettet: Etter anbefaling her på Båtplassen – og anbefaling på andre nettsider – lastet jeg ned gratisversjonen av Windy-appen for værmelding til sjøs: Siden jeg aldri har brukt appen, har jeg glemt den. Den har bare blitt liggende på Iphonen. Så dukket det opp en faktura på kr 409 fra Apple for årsabonnement for "gratisappen". Pengene ble trukket automatisk fra mitt kredittkort. Legg merke til at ikonet for Windy-appen i fakturaen viser den lys blå gratisversjonen, mens i teksten står det WINDY PRO. Windy Pro er en betalingsapp med mørkeblått ikon og bokstavene PRO i nedre hjørne: Kanskje andre Båtplass-medlemmer bør sjekke om det trekkes årsavgift for gratisversjonen av Windy? Eller har jeg misforstått noe underveis? I mitt tilfelle ble tyveriabonnement stoppet etter en telefonsamtale med Apple App. Redigert 29.Februar.2020 av Kjeles Rettet stavelse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Windy pro er ikke gratis, så du har vel trykket feil på noe under installasjonen eller når du har tatt den i bruk. https://apps.apple.com/app/apple-store/id1161387262 Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kjeles Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Nei, det var gratisversjonen som lå på min Iphone. Lys blå farge – samme som avbildet på fakturaen. Det var nettopp forskjellen mellom 'Windy gratis' og 'Windy Pro' som jeg prøvde å beskrive i mitt første innlegg. Den Windy-versjonen du referer til (https://apps.apple.com/app/apple-store/id1161387262) er også gratis, men ber om donasjoner: Redigert 29.Februar.2020 av Kjeles Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Jeg har brukt gratisversjonen i flere år uten problemer. Så betalte jeg i fjor rundt 360 kroner for livslang pro-versjon. Den versjonen har jeg på en laptop og telefonen (Asus (Win 10) og Samsung (Android)). Så dette må være noe Apple driver og roter med. Min betaling gikk gjennom PayPal. Dette ville jeg sjekket nærmere, var jeg deg. Forøvrig bruker jeg Windy daglig, og er fornøyd med servicen. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Uansett hva Windy gjør, så hadde ikke Apple godkjent at de tok betalt fra deg uten at du selv godkjente det. Så her er det nok du som har vært uoppmerksom når du har installert. Dersom man skal kjøpe produkter lønner det seg å kjøpe de utenom Appstore. Blir billigere og bedre betingelser utenfor, som Hulda påpeker :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Havelle skrev 6 minutter siden: Dersom man skal kjøpe produkter lønner det seg å kjøpe de utenom Appstore. Blir billigere og bedre betingelser utenfor, som Hulda påpeker :) Nå visste ikke jeg om den siste der, men tar naturlig vis krediten for utvist klokskap. På min ære. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Uoppmerksom? Poenget her er at jeg aldri har installert Windy Pro – kun gratisversjonen. Jeg slettet den for en time siden, så jeg husker faktisk hvilken versjon det var. I tillegg, det vises altså bilde av gratisversjonen på fakturaen. Hmm. Redigert 29.Februar.2020 av Kjeles Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Hulda skrev 1 minutt siden: Nå visste ikke jeg om den siste der, men tar naturlig vis krediten for utvist klokskap. På min ære. Endelig noe jeg kunne nesten like godt som deg! ;) Apple tar 30% av alt man kjøper på appstore, så hvis man vil støtte de som tilbyr tjenesten er det best å kjøpe utenom Appstore. Av den grunn tilbyr utviklerne ofte mer om man går utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Kjeles skrev 8 minutter siden: Uoppmerksom? Poenget her er at jeg aldri har installert Windy Pro – kun gratisversjonen. Jeg slettet den for en time siden, så jeg husker faktisk hvilken versjon det var. Som sagt, det høres rart ut. Og jeg tror du har trykket ja til abonnement uten å se det. Det kan skje den beste. Tror heller ikke apper tar betalt etterskuddsvis i Appstore, så nå har du antagelig kjøpt tjenesten for et år, da ville jeg ha beholdt appen og brukt den. OBS: Merk at hvis du har inngått et abonnement (noe det ser ut som du har) så holder det ikke alltid å slette appen for å stanse det. Gjør følgende for å si opp abonnementer: 1: Åpne Innstillinger-appen. 2: Trykk på navnet ditt, og trykk deretter på Abonnementer. 3: Trykk på abonnementet du vil administrere. 4: Velg et annet abonnementsalternativ, eller trykk på Avslutt abonnement. Hvis du ikke ser Avslutt abonnement, er abonnementet allerede avsluttet, og det blir ikke fornyet. Så vidt jeg husker (lenge siden jeg har kjøpt abonnenter i appstore) så kan du si opp abonnementet og fortsatt bruke det ut perioden du har betalt for. Redigert 29.Februar.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 (redigert) Som jeg skrev i mitt første innlegg (som få synes å ha lest), så har jeg snakket med Apple Appstore over telefon om saken i henhold til prosedyre på Apple Appstores nettsider. De beklaget, refunderte summen og lovet å ta saken opp med Windy. Det var ikke den første gangen, tydeligvis. Redigert 29.Februar.2020 av Kjeles Endret 'ingen' til 'få'. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Ja, så det. Veldig merkelig. Har du sjekket at du ikke har abonnement der nå, så er jo alt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Kjeles skrev 15 minutter siden: Som jeg skrev i mitt første innlegg (som ingen synes å ha lest), så har jeg snakket med Apple Appstore over telefon om saken i henhold til prosedyre på Apple Appstores nettsider. De beklaget, refunderte summen og lovet å ta saken opp med Windy. Det var ikke den første gangen, tydeligvis. Jeg leste det, helt sant. Kan ikke finne noe om at tyveriabonnemet er en prosedyre fra Windy mot Apple. Hos meg er det ikke mulig at noen kommer inn og 'drar kortet' mitt. Uansett virker det sprøtt at et årsabonnemet skal koste mer enn en engangsbetaling. Vi får se om det kommer krav om mer penger. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Lett å bli lurt her ja. I App Store er det Windy.com app-en som er gratis. De som heter «Windy: Sail and fishing forecast» og «Windy Pro» koster penger. - Windy.com - GRATIS, tilbyr ikke kjøp i app - Utgiver Windyty SE - App Store link https://apps.apple.com/no/app/windy-com/id1161387262 - Windy: Sail and fishing forecast - Må ha et Windy PRO account abbonement for å bruke denne - Utgiver Windy Weather World Inc - App Store link https://apps.apple.com/no/app/windy-sail-fishing-forecast/id997079492? - Windy: Sail and fishing forecast - Betales Up front, men tilbyr ikke kjøp i app - Utgiver Windy Weather World Inc - App Store link https://apps.apple.com/no/app/windy-pro-marine-weather/id1434017554 Jeg bruker Windy.com app-en selv og betaler ikke for denne. Testet for morroskyld å installere «Windy: Sail and fishing forecast» nå, da måtte jeg bekrefte abb som vist under. Personlig tror jeg disse to sistnevnte Windy app-ene er en form for Hoax, innholdet ser ikke riktig reelt ut sammenliknet med app-en fra Windyty SE Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Jeg har aldri sett noe som det over. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Kjeles skrev for 3 timer siden: Etter anbefaling her på Båtplassen – og anbefaling på andre nettsider – lastet jeg ned gratisversjonen av Windy-appen for værmelding til sjøs: ...du lastet ned feil produkt. Det som anbefales på Båtplassen er det som windyty produserer. Mange værapper på appstore, av forskjellig kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2020 Og den er det jeg har, Windyty. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.