Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Opprettet tråden i utlandet og har faktisk ikke vært i båten på et par uker, men skal se om jeg får tatt et bilde ved tid og anledning.

 

Fant ellers en "ny gammel tråd" med kjempegod info fra noen som faktisk har hatt lekasje på diesel høytrykk og som har repparert:

 

Her var det mye verdifull info, synes jeg.

 

Heller vel ellers nå til den oppfatning at man behøver egentlig ikke originale dieselrør om det skulle ryke. Neste problemstilling ble så: Hvordan flenser man egentlig opp et diselrør og vhordan får man det tett? Da fant jeg en "ny gammel tråd" om det også:

 

Når det gjelder det med risiko for brann ved brudd på høytrykksrør så handler jo om "sprutet diesel på den varme exhaustmanifolden". På de fleste båtmotorer av denne typen, så sprøyter man jo sjøvann inn i exhauseten i "eksosbendet" slik at det i liten grad finnes noen flater som er så varme at de vil antenne diselen. 

 

En risikovurdering skulle tilsi at ved brudd eller lekasje i et høytrykksrør, så vil konsekvensene normalt være "søl og lukt" men normalt ingen brann og heller ikke noen motorstans, før man selv velger å stanse motoren.

 

Noen som mener at det er feil? 

Arne2

Arne2

Opprettet tråden i utlandet og har faktisk ikke vært i båten på et par uker, men skal se om jeg får tatt et bilde ved tid og anledning.

 

Fant ellers en "ny gammel tråd" med kjempegod info fra noen som faktisk har hatt lekasje på diesel høytrykk og som har repparert:

 

Her var det mye verdifull info, synes jeg.

 

Heller vel ellers nå til den oppfatning at man behøver egentlig ikke originale dieselrør om det skulle ryke. Neste problemstilling ble så: Hvordan flenser man egentlig opp et diselrør og vhordan får man det tett? Da fant jeg en "ny gammel tråd" om det også:

 

Når det gjelder det med risiko for brann ved brudd på høytrykksrør så handler jo om "sprutet diesel på den varme exhaustmanifolden". På de fleste båtmotorer av denne typen, så sprøyter man jo sjøvann inn i exhauseten i "eksosbendet" slik at det i liten grad finnes noen flater som er så varme at de vil antenne diselen. 

 

En rsikiovurdering skulle tilsi at ved brudd eller lekasje i et høytrykksrør, så vil konsekvensene normalt være "søl og lukt" men normalt ingen brann og heller ikke noen motorstans, før man selv velger å stanse motoren.

 

Noen som mener at det er feil? 



×
×
  • Create New...