Arne2
Mange takk for veldig mange gode svar, og nei, det er ikke noen turbo eller noe annet som er stort mer enn lunkent.
Delepriser til gamle Volvo-motorer ligger jo på et nesten helt avsindig nivå. Det må vel være den viktigste grunn til ikke å ha dem. Når 7.500,- står nevnt som pris for 3 slike rør, i tråden over, så høres jo ikke det så usansynlig ut. (Skulle ha tak i en ny dieselslange mellom skrogfilter og motorfilter. Volvo skulle først ha mange tusen kroner for denne slangstumpen. Så bestilte jeg, men da fikk jeg melding om at de ikke kunne levere. Så var det å gå til Tess og de leverte en fullgod løsning for ca 10% av Volvo-pris.)
Det som jeg synes er litt viktig, det er risikovurderingen og hva man kan forvente som "worst case" hvis man utsetter. Da er konklusjonen:
Sannsynlihet for at et rør kan ryke: - Ikke utenkelig. Om ikke på grunn av opprusting så på grunn av oppsprekkeing som starter i rust. (Hvis det eventuelt skulle være gropkorrusjon. Dette bør sjekkes.)
Sannsynlighet for motorbrann: - Svært liten. Ingen varme nok flater på en slik motor.
Sannsynlighet for motorstans. - Liten
Konklusjon: Det holder med å lage en midlertidig utbedring "på stedet" og å skifte til uorginale rør på litt sikt.