wilma Startet 29.Februar.2020 Del på Facebook Startet 29.Februar.2020 Har en Scand 3500 Atlantic med thrustere foran og bak. Kjøpte båten i sommer, og ble etterhvert obs på at motorinstrumenter slukker ved bruk av en eller begge thrustere. Omtrent som at man skrur av tenning. Merker ikke noe på motor eller thrustere i denne forbindelse. Har ikke lagt merke til om dette skjer ved bruk av ankervinsj. Thrustere og vinsj er koblet på startbatteriet som er et sønnak exide em1000 agm startbatteri. Forbruk er et 300ah lithium batteri, men neppe relevant... Er klar over at eget/egne batterier til thrustere vil være det beste, men ønsker i første omgang å bytte ut exide batteriet med et Optima yellow (eller bluetop) i håp om at dette leverer litt mere strøm. Og hjelper ikke dette kobler jeg evt exide batteriet på baugpropellen, vil jo da ha dette batteriet "til overs" allikevel. Noen synspunkter på ovenstående? Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Her burde du koble thrustere på forbruksbatteriet. EM1000 er jo bare ca 50Ah. Det er neppe bra for hverken batteriet eller dynamoen å få sånne spenningsdropp. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Men forbruksbatteri er Lithium og ikke dimensjonert for så høyt forbruk. Er derfor jeg lurer på det største Optima yellow/bluetop. Ser ut som det skal yte bedre.... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Thrusterne på Baltic er også koplet til et enkelt 50Ah Optima red top. Fungerer jo, men er nok ikke optimalt. Har ikke lagt merke til noe på instrumentene, men bruker så sjelden lys på instrumenter, at det kan ha vært likt hos meg. Har nå lagt opp med eget batteri i baugen og planen er å få inn tilsvarende til thrusteren bak. Bruker da mer vanlige startbatterier på 50-60Ah. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 29.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 @tilplan ser båtene våre er samme årsmodell, så muligens samme thrustere?Uttrykte meg litt dårlig, med blacker ut mente jeg at instrumentene slutter å virke. "Kjørecomputeren" EDC, Volvo Penta resette seg. Optima batteriet jeg tenker på er på 75ah, så gir jo litt mer enn det jeg har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Februar.2020 Del på Facebook Svart 29.Februar.2020 Har Yanmar, så da er det nok kun litt dimming av lysene. Kun analoge instrumenter. Det kan være samme thrustere, men båten din er jo større og det samme er kanskje thrusterne. Trodde at thrustere og startbatteri ikke skulle kombineres med Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Sikkert ikke bra at instrumentene slukker ved kjøring av thrustere, men ikke merket noe på motor eller thrustere. Men at instrumentene slukker betyr vel at det blir mangel på strøm...? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 (redigert) Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med et enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt. Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned særlig mye under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere. Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg. Redigert 1.Mars.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Hvilken type motor har du? Det kan være en ide å mate den elektroniske styredelen til motor fra forbruk, mens starter og trustere går fra startbank. Evt en spenningsstabilisator dc-dc converter. Mener D serien til Volvo ikke tillater trustere og vinsj fra startbatteri, men at det er dedikert til motor. Tror uansett jeg ville hatt en større startbank til både start og trustere. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 @Gullfisk det er en D6 370 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Hvis du søker på forumet, vil du finne at du er langt fra den eneste med dette problemkomplekset. Stort sett koker det hele ned til spenningsfall grunnet for klein kabling relatert til batterienes plassering. Vil anbefale å lese litt om hvordan andre med samme problemet har fikset ulempen. Hulda, som har en hjernedød motor, har installert 170 Ah startbatteri dedikert til baugpropellen. Hvordan er beskrevet under 'Byggingen av Hulda...'. Baugpropellen til Hulda drives av en 12 V el.motor på ca. 7,5 kW. Hva du har vet jeg ikke. Forslag til batteri og kabling blir vel ikke videre vettugt om ikke krav til forbruk opplyses. Det har lite for seg å rydde plass og kable opp et dedikert batteri, om nyinstallasjonen i utgangspunktet blir for pinglete. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 wilma skrev 33 minutter siden: @Gullfisk det er en D6 370 Startbatteriet til en VP D6/370 skal under ingen omstendigheter sammenkoples til å forsyne thrustere eller vinsj. Dette er en common rail motor som skal ha sitt separate startbatteri (på min. 88 ah om jeg ikke husker feil). Dette følger av VP's instruksjoner. Høres ut som at du har en installasjon som ikke er i samsvar med motorleverandørens anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Chiefengineer skrev 1 minutt siden: Startbatteriet til en VP D6/370 skal under ingen omstendigheter sammenkoples til å forsyne thrustere eller vinsj. Dette er en common rail motor som skal ha sitt separate startbatteri (på min. 88 ah om jeg ikke husker feil). Dette følger av VP's instruksjoner. Høres ut som at du har en installasjon som ikke er i samsvar med motorleverandørens anbefalinger. Den argumentasjonen sluker jeg med søkke og snøre :-) Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Helt enig med Chiefengineer. Ikke lov å koble "tunge" forbrukere på startbatteri til D serie motorer. Var lov på KAD serien. Jeg monterte faktisk de første VP D6 til kommersiel bruk her i landet. Måtta da flytte tunge forbrukere fra start batteri til forbruksbatteri pakke. Fikk kun ha motor tilkoblet startbatteri. Dette ble strengt spesifisert fra Volvo. Ville laget et opplegg som Fantino er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Fantino skrev for 9 timer siden: Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med et enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt. Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned særlig mye under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere. Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg. Tenker du da at koblingene til thrustere bare opprettholdes slik som de er i dag, at jeg ikke gjør noe inngrep i dagens kobling? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Ja, dvs å bare kople inn nye batterier på tilførsel til thrustere - så nært thruster som mulig. Da bør du som nevnt også ha hovedbrytere foran/bak slik at du kan stoppe en evt løpsk thruster, og helst smeltesikringer på hvert batteri (du har trolig en smeltesikring allerede på tilførsel til thrustere, nær startbatteri, men den vil jo ikke beskytte ift nye batterier foran/bak). Om du likevel ikke skulle bli fornøyd da, kan du komplettere med et eget ladeskille for thrusterbatterier slik at motorens strømforsyning/startkretsen er helt skilt fra spenningsvariasjoner når thrustere kjøres, men jeg tviler på at dette vil være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 1.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Takk @Fantino og dere andre. Da blir det nye batterier ved hver thruster etter oppskriften ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 wilma skrev for 2 timer siden: Takk @Fantino og dere andre. Da blir det nye batterier ved hver thruster etter oppskriften ovenfor. Disse bør du kople sammen med forbruksbanken, ikke startbatteriet. Hold den helt vekk fra større forbrukere slik VP sier i sin instruksjon for D6. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Chiefengineer skrev 21 minutter siden: Disse bør du kople sammen med forbruksbanken, ikke startbatteriet. Hold den helt vekk fra større forbrukere slik VP sier i sin instruksjon for D6. Hvordan funker det når forbruksbanken er lithium? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Hulda skrev 8 minutter siden: Hvordan funker det når forbruksbanken er lithium? Det var jo interessant. Bruke lithium både på forbruksbanken og kjøpe tilsvarende til thrusterbatterier? Eller rett og slett sløyfe egne thrusterbatterier og kjøre alt på forbruksbanken, beholde motor separat på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Det spørs nok litt hva samlet BMS på lithium kan levere, kontra hva trustere trekker. Kan sette batteri ved hver truster, koble sammen med startbatteri, men hente strøm til styresystem motor(startstrøm fortsatt fra startbatteri) , fra forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Et BMS-system leverer ingenting, det styrer og beskytter resten av batteriet. Om du kan bruke forbrukspakka til thruster avhenger helt og holdent av hva slags LPO -batter det er. Er det et ferdigbatteri av typen skanbatt el. er det ikke egnet. Det det kan brukes til er å levere ladestrøm til en BB-charger, som kan vedlikeholde et eget thrusterbatteri egnet til det bruk. Med oppsettet ditt kommer du ikke unna et eget batteri om du vil gjøre ting riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Du får vel lov til å trekke mere strøm ut av tre batterier med 150A BMS, enn et batteri med 150A BMS, så vidt jeg har forstått. Jeg har hverken lithium eller Volvo, men jeg har motorens styrestrøm fra forbruk, mens startstrøm, vinsj og truster, går fra startbank. Det fungerer utmerket. Kobler jeg de sammen med "emergency" bryter, får jeg ikke noe blackout, men det slår inn på elektronisk trollingfunksjon på gir, ved truster bruk. Det er nok å foretrekke å holde disse spenningsdroppene unna motorstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Om du kombinerer Lithium (lifepo4) og bly i samme batteribank så vil Lithium-banken ta mesteparten av lasta, siden Lithium både har høyere hvilespenning og lavere indre motstand. Løsningen til @Gullfisk virker mest fornuftig, i mine øyne. Alternativ er å montere egne batterier ved thrusterne, og kjøre DC/DC-lader fra forbruk/startbatteri. Men dette koster jo "litt". Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.Mars.2020 Del på Facebook Svart 1.Mars.2020 Med bly og LPO i samme pakke vil LPO ta hele lasten om den er høy, inntil BMSen kobler den fra. Derefter tar blybatteriet resten inntil BMSen har resatt seg.Har du da tømt blybatteriet nok så spenningen er lav vil strømmen fra LPO til bly bli svært høy umidellbart etter resett, og BMS en kobler ut igjen. Dette er ganske enkel eletroteknikk.. Bruk eget batteri til thruster, et egnet sådant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.