Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med et enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt.

 

Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned særlig mye under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere.

 

Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg.

 

 

Fantino

Fantino

Å flytte Exidebatteriet du har fram og erstatte med en enda dyrere Optima er trolig perler for svin. Slik jeg har forstått det er disse batteriene best egnet for korte startsekvenser og ikke foring av thrustere de gangene disse må brukes mer enn korte støt.

 

Dette temaet er et klassisk ‘minefelt’ her på BP men jeg hiver meg frampå likevel: Jeg ville slengt inn et batteri foran og ett bak av billigste type jeg kunne finne som har tilstrekkelig CCA/MCA ift spec på thrustere. Bare parallellkople de inn i kretsen så nært thruster som mulig. Da vil de bli primærkilde, og spenning på startbatteri vil neppe dras ned under bruk av thrustere lenger. Det kan være lurt å vurdere AGM/lukkede batterier avh av plassering (ikke kjekt med åpne bly/syre ‘inne’), samt fjernopererte hovedbrytere for å kunne stoppe thruster om den henger. Lading av disse bør være null problem da forbruk i Ah er marginalt og de vil få lading gjennom de feite kablene som allerede ligger der i dag. Som bonus får du trolig merkbart høyere effekt på thrustere.

 

Vil du være helt katolsk lager du egen krets for thrustere men da trenger du et eget ladeskille for dette i tillegg.

 

 



×
×
  • Create New...